تب بازار خودرو کم شد اما از بین نرفت

پرشین خودرو: با ورود دو شرکت خودروسازی بزرگ کشور برای عرضه خودروهای خود به صورت پیش فروش های مدت دار، بخشی از التهاب بازار خودرو از بین رفت.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بی گمان یکی از اتفاقات حاشیه ساز سال 97، التهاب و آشفتگی بازار خودرو بود که بیشتر در خودروهای داخلی به چشم آمد.
این التهاب گاهی قیمت خودرو در بازار را تا 80 درصد افزایش داد و این قابل قبول نبود. بخشی از کارشناسان، خودروسازی، برخی واردکننده و برخی شرایط اقتصادی جامعه را دلیل بروز این مشکل می دانند اما هر چه هست وضعیت آشفته بازار خودرو را هیچ کس بر نمی تابد و البته همه افراد از دولت تا خودروساز و البته مردم در آن نقش دارند.
ذی نفعان این آشفتگی هر کدام باید سهم خود را ادا می کردند و از خودروساز به عنوان کسی که درست یا غلط سیبل انتقادهای زیادی برای آشفتگی بازار شده بود انتظار می رفت تا برای کم کردن عطش کاذب بازار کاری کند.
می گوییم کاذب زیرا واقعا چند درصد این مردمی که برای خرید انواع خودرو از وانت و نیسان گرفته تا سواری و شاسی بلند، همه کار می کردند؛ نیازمند داشتن خودروی شخصی بودند؟ جواب شما کمتر از 10 درصد است زیرا با یک پژوهش و پایش اطلاعات خریداران خودرو در ماه های اخیر کاملا مشخص خواهد شد که بیشتر این خریداران تنها از کد ملیشان برای یک خرید استفاده شده است و سرمایه گذار اصلی این خرید فردی دیگر بوده که به دلیل قوانین نمی تواند بیش از یک خودرو خریداری کند.

 


ورود سایپا و بخصوص ایران خودرو به این بازار آشفته آنهم برای دفعات متوالی و اعلام انواع پیش فروش ها و با حداکثر توان خودرویی و البته با بیشترین مدل های در دسترس کار خوبی بود که البته شاید کمی دیر اما به هر حال کلید خورد.
سایپا و ایران خودرو که بیش از 70 درصد بازار خودرو را در دست دارند با بخشنامه های فروش و اعلام پیش فروش هایی حتی سالانه توانستند بازار را از عطشی که برای خرید و انبار کردن خودرو داشت کمی دور کنند اما این کار به تنهایی کافی نیست.
ایرانی ها به دلیل کاهش ارزش پول ملی و ترس از نابود شدن سرمایه خود تنها به بازار های مختلفی هجوم بردند از جمله ارز، سکه، طلا و مسکن و اتفاقا در همه این بازار ها نیز تنش به اندازه خودرو به وجود آمد اما به اندازه خودرو بر روی آن مانور داده نشد.
دلار 3300 تومانی به 8 هزار تومان، سکه به 2 میلیون و 700 هزار تومان و طلا نیز به گرمی ۲۴۰ هزار تومان رسید و مسکن با شیبی ملایم 20 تا 40 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد اما باز هم خودرو بیشتر به چشم آمد. چرا؟
دلیلش مشخص است زیرا خودرو که در همه دنیا به عنوان یک کالای مصرفی معرفی می شود در کشور ما تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده و به همین دلیل این کالا مانند ارز، طلا و سکه در خانه های برخی از مردم به عنوان کالایی گران بها انبار می شود تا گران تر فروخته شود.
به نظر می رسد حالا که نمی توان این فرهنگ غلط خریدن و انبار کردن را تغییر داد باید حاشیه بازار را کم کرد و شاید تدوام برنامه های پیش فروش از سوی خودروسازان ایرانی تا آخرین خودروی تولیدی، یک راه حل خوب برای کاهش حواشی ایجاد شده باشد.

کد خبر 97928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha