منابع مالی فراموش شده برای تکمیل خطوط مترو

پرشین خودرو: اعضای شورای شهر تهران تاکید کردند: مدیران حمل و نقل شهری باید به دنبال نقد کردن فرصت های مالی موجود در مترو باشند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل مهر، پس از بازدید کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از خطوط ۶ و ۷ مترو، جلسه ای مشترک میان این کمیسیون، کمیسیون عمران و حمل و نقل و مدیران با یک بانک خصوصی متعلق به کلان شهرها، معاونت مالی اداری، معاونت حمل و نقل، مدیرعامل مترو برگزار شد.

در این جلسه با تشریح وضعیت خط ۶ و ۷ مترو مشخص شد خط ۶ عملیات سیویل به اتمام رسیده اما در بخش تجهیزات هیچگونه پیشرفتی نداشته است. همچنین خط ۷ مترو نیز پس از بهره برداری نمایشی برای آنکه جان مسافران در خطر بوده فعالیتش متوقف شده است.
 

در حال حاضر نیز به گفته مدیران حمل و نقل شهرداری تهران پیشرفت قابل ملاحظه ای در این خطوط به دلیل محدودیت منابع مالی نداشته ایم. پیشنهاد شهرداری تهران برای عمل به تعهدات خود ۲۰ میلیارد ماهیانه برای خط ۶ و ارائه زمینی به ارزش ۱۷۱۰ میلیارد برای تکمیل تجهیزات خط ۶ بود. یکی از پیشنهادات مطرح شده از سوی برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه نیز ارائه ۵۰۰ میلیارد تومان علاوه بر بودجه پیش بینی شده در بودجه سالیانه شهر تهران برای تکمیل خط ۶ است.



این پیشنهادات مورد مخالفت اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قرار گرفت زیرا آنها معتقد بودند مترو پتانسیل تامین نیازهای مالی خود را دارد. یکی از پیشنهادات ارائه شده استفاده از ظرفیت مجتمع های ایستگاهی بود که به اعتقاد اعضای شورا مشخص نیست چرا طی ۱۰ ماه گذشته اصلا از این ظرفیت استفاده نشده است. در حالی که تمامی ایستگاه های خط ۳، ۶ و ۷ پتانسیل تبدیل شدن به مجتمع های ایستگاهی را دارند و حکم طلا را می توانند برای توسعه مترو ایفا کنند.

یکی از گلایه های برخی از اعضای این کمیسیون عدم پیگیری مناسب مدیران حمل و نقلی شهرداری در خصوص نقد کردن فاینانس ها و ظرفیت های مالی پیش بینی شده از سوی دولت بود. فاینانس هایی که پیش از این پس از تکمیل تونل ها مدیران گذشته شهری برای تکمیل تجهیزات خطوط از آن استفاده می کردند اما در دوره کنونی این موضوع محقق نشده است. برخی از اعضای شورا از معاون حمل و نقل خواستند در این رابطه جدیت بیشتری به خرج داده و به جای آنکه به دنبال دریافت اعتبار آسان برای تکمیل خطوط باشد، پیگیری های لازم را برای نقدکردن این فاینانس ها انجام دهد.

بی توجهی به انتشار اوراق مشارکت برای تکمیل خطوط مترو یکی دیگر از انتقادات مطرح شده بود که اعلام شد چرا متروی مشهد توانست از فرصت اوراق مشارکت استفاده کند اما شهرداری تهران این فرصت را از دست داد که یکی از مدیران بانک خصوصی متعلق به کلان شهرها اعلام کرد بانک مرکزی اجازه نداده است هیچ اوراق مشارکتی منتشر شود. این سخن با واکنش اعضای شورا مواجه شد و خبری که طی ۵ روز این اوراق به فروش رفته اند را به این مدیر نشان دادند.

مترو


اعضای شورا پیشنهاد کردند به جای آنکه اعتبارات فعلی مترو در تمام ایستگاه ها پخش شود و در نهایت حاصلی بای شهر و شهروندان نداشته باشد، بر روی افتتاح کیلومتری مترو تمرکز شود و با تکمیل هر ایستگاه، آن ایستگاه مورد بهره برداری قرار گیرد. در غیر این صورت پس از چند سال باز هم هیچ اتفاقی در مترو نمی افتد و وعده ها در حد حرف باقی می ماند. اعضای شورا همچنین پیشنهاد کردند از فرصت حضور شهردار در جلسات هیات دولت استفاده شود و گشایش فاینانس ها برای تکمیل خطوط در دستور کار قرار گیرد.

یکی از اعضا، سه منبع برای توسعه مترو عنوان کرد. کمک های دولتی، املاک و کمک های یک بانک خصوصی متعلق به کلان شهرها که در صورت تحقق هر کدام از این سه منبع مترو می تواند پیشرفت کند.

در این جلسه تاکید اعضا بر واگذاری مجتمع های ایستگاهی به شرکت مترو به جای معاونت حمل و نقل بود و تاکید شد در مصوبه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز آمده است این مجتمع ها باید به مترو واگذار شود.

برخی از اعضای حاضر در این نشست نسبت به عملکرد معاونت حمل و نقل در خصوص تامین درآمدهای پایدار از این محل انتقاد کردند و معتقد بودند مترو اولویت این معاونت نیست زیرا اگر بود منتظر رسیدن پول و اعتبار برای تکمیل خطوط نبود.

به گفته آنها، برای دو خط ۶ و ۷ مبلغ ۳۴۸ میلیون یورو مجوز فاینانس از سوی شورای اقتصاد صادر شده که تاریخ آن گذشته است.

 یکی از دلایلی که این بانک خصوصی برای توقف حمایت های مالی خود از پروژه های عمرانی مطرح کرد، بدهکار بودن شهرداری به این بانک و حساسیت بانک مرکزی بود که اعضاء اعلام کردند پیش از این نیز چنین رویه ای بود و حتی در سایر پروژه ها نیز چنین اتفاقاتی افتاده اما این حمایت ها قطع نشده است و این بانک پیش از این با وعده مدیران شهری برای واگذاری زمین های بزرگ حاضر بودند از پروژه ها حمایت کنند و مشخص نیست برای رقم های کوچک چرا با مدیران جدید همکاری نمی شود.

کد خبر 97935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha