10 روز از وعده توقف تولید خودروهای غیر استاندارد گذشت!؟

پرشین خودرو: درحالی که ابتدای تیرماه سال جاری به عنوان موعد زمانی اجرای فاز دوم طرح استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی تعیین شده بود، اما با گذشت حدود ۱۰ روز از اولین ماه تابستان، خبری از توقف خط تولید خودروهای غیر استاندارد نیست!

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، اسفند ماه سال ۱۳۹۵ بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که براساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که بر اساس مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان در دستور کار قرار گرفت.

براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه سال گذشته ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی می‌شد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه شده و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یافت.

استاندارد خودرو


بنابراین اگر خودرویی نمی‌توانست تا ابتدای دی ماه پارسال ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبرو می‌شد، این در حالی است که قرار بر این بود که دو مورد استاندارد خودرویی دیگر نیز به این ۶۱ مورد از ابتدای تیر ماه سال آینده اضافه شود و اگر خودرویی نتواند این دو مورد را رعایت کند با توقف خط تولید در تیرماه سال جاری روبرو گردد.

گفتنی است در فاز اول اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی، در ابتدای دی ماه سال گذشته، ۲۵ مدل خودروی سبک و سنگین غیراستاندارد با توقف خط تولید روبرو شدند و برای اجرای فاز دوم این طرح کمتر از یک ماه فرصت باقی است.
 

پیش از این نیره پیروزبخت - رییس سازمان ملی استاندارد ایران  در پاسخ به اینکه چه تعداد خودرو در فازهای دو م و سوم اجرای طرح ۸۵ گانه استاندارهای خودویی مواجه می‌شوند، گفته بود که در فاز اول اجرای استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی ۲۳ مدل خودرو با توقف خط تولید روبه‌رو شدند و به ترتیب در فازهای دوم و سوم اجرا که در تیرماه و دی‌ماه سال ۱۳۹۷ اجرایی می‌شود، مجددا برخی مدل‌های خودرویی خط تولیدشان متوقف خواهد شد.

 

استاندارد خودرو


وی با بیان اینکه ما پیش‌بینی خود را انجام داده‌ایم، اما فعلا قصد نداریم نام و تعداد این خودروها را اعلام کنیم، یادآور شده بود که بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته در فاز دوم رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرو که تیرماه سال ۱۳۹۷ اجرا می‌شود، دو مدل خودرو دیگر با توقف خط تولید روبرو شوند.

با این حال موعد زمانی فاز دوم طرح استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی با آغاز تیرماه کلید خورده است اما خبری از اطلاع‌رسانی در مورد خودروهایی که به دلیل عدم رعایت ۶۳ مورد استانداردهای خودرویی با توقف خط تولید روبرو خواهند شد، نیست.

کد خبر 98021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha