قیمت های اعلامی توسط خودروسازان را دوباره بررسی کنید

پرشین خودرو: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت های داخلی اجازه گران کردن خودرو خارج از ضوابط اعلام شده را ندارند و سازمان حمایت باید این موضوع را بررسی مجدد کند.

در نشست خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرنگار پرشین خودرو به عنوان یکی از سوال کنندگان از محمد شریعتمداری، به ادعای واردکنندگان خودرو مبنی بر بی نیازی به ارز دولتی و داشتن توان تامین نیاز ارزی خود از خارج از کشور اشاره کرد و نظر وزیر را در این مورد جویا شد.

وزیر صنعت در این خصوص گفت: این ارزی که آقایان اعلام می کنند از هوا و آسمان نمی آید. ریال داده می شود یا جنسی عرضه می شود و ارز وارد می شود. یعنی منشاء این ارز هم داخلی است.

وی ادامه داد آقایان ریال می دهند و ارز می گیرند. این ارز از یک جایی وارد می شود یعنی از سبد ارزی کشور تامین می شود. این پول ها یا ارز کارگران زحمتکش ایرانی در خارج از کشور است یا ارز صادرات خدمات فنی مهندسی و یا ارز صادرات غیر نفتی است. به هر حال از سبد ارزی کشور تامین می شود.

سوال دوم خبرنگار ما در خصوص افزایش انحصار بازار خودرو کشور با ممنوعیت واردات خودرو بود و اینکه حاشیه بازار، چه توسط کمپانی ها و چه در بازار ثانویه افزایش پیدا کرده و می کند!؟

شریعتمداری در واکنش به این پرسش گفت: اولا قیمت کارخانه بالا نمی رود! اما مردم باهوش و متوجه هستند اگر تحریم شویم ممکن است فلان قطعه خودرو و یا یک خودروی خاص عرضه نشود و گران شود. بنابراین شروع به خرید و فروش خودرو با یکدیگر می کنند. به همین دلیل قیمت خودروهای داخلی افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: اصلا سگمنت خودروهای وارداتی با خودروهای داخلی متفاوت است. به هیچ وجه واردات خودروی خارجی ربطی به خودروی ساخت داخل ندارد.

شریعتمداری تصریح کرد: مصرف کننده ای که پراید، پژو و یا سمند خریداری می کند با کسی که خودروی وارداتی می خرد دو نوع مصرف کننده متفاوت هستند.

وی با اعلام این مطلب که این تصمیم ما هیچ ربطی به حمایت از خودروسازی داخلی ندارد و برای تامین نیاز ارزی کشور انجام می شود، افزود: وقتی قیمت ها در بازار افزایش می یابد به خاطر حجم نقدینگی از سوی مردم به این بازار است یعنی سرمایه های مردم به سمتی حرکت می کند که فکر می کنند در آن سود آوری وجود دارد.

شریعتمداری تاکید کرد: خودروساز داخلی تا جایی که بتواند عرضه می کند تا بازار متعادل شود. یک جاهایی هم توان عرضه به دلیل برخی محدودیت ها محدود می شود و به همین دلیل قیمت در بازار داخلی با خرید و فروش مردم با مردم افزایش می یابد.

 

خودروسازان
 

وی از رسانه ها خواست تا اگر تخلفی از خودروسازان مشاهده می کنند آن را مطرح و آبروی آن مجموعه را ببرید.


خبرنگار پرشین خودرو در واکنش به این ادعای وزیر که قیمت شرکت های خودروسازی افزایش نیافته به افزایش 9 میلیون تومانی قیمت سراتو مونتاژی توسط سایپا در 2 ماه گذشته اشاره کرد.

وزیر صنعت در پاسخ گفت: خودروهای زیر 40 میلیون تومان افزایش قیمت سالیانه بیش از 7.2 درصد نباید باشد همچنین خودروهای بالاتر از 50 میلیون هم از 9.6 درصد نباید بیشتر افزایش پیدا کنند. اگر تخلفی شده رسانه ای کنید تا مردم خریداری نکنند. به سازمان بازرسی هم بگویید تا جریمه کند.

شریعتمداری در ادامه در واکنش به ادعای احتکار خودرو ضمن رد این موضوع، گفت: خودروسازی نمی تواند خودرو عرضه نکند زیرا تولید ایران خودرو 2500 دستگاه در روز است 50 هزار متر زمین برای نگهداری می خواهد! مگر می شود احتکار کرد؟

در پایان این گفت وگو وزیر صنعت به رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان دستور داد تا قیمت محصولات 2 شرکت ایران خودرو و سایپا را بررسی مجدد کنند تا چنانچه تخلفی رخ داده باشد با آن برخورد شود.
 

کد خبر 98058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
    0 0
    سلام.الان نمایندگی خودرو فروش خودرو را به خاطراینکه قیمت را بالا ببرد یک ماهه دو مرحله ای کرده مثلا خودروی که صد ملیون است 80 ملیون میگیرد 24 چهادر ملیون چک این گران فروشی نیست .خوب پول را نقدی بگیرد همان صد تومن اما با دو مرحله ای کرده کلاه برداری میکند ابن درسته مردم را چی فرض کردند چیزی که برا من هم اتفاق افتاده زورمون نمیرسه چکار کنیم!!؟؟؟؟؟؟