نوسازی 45 هزار وانت بار فرسوده در سال 97 / طرح نوسازی وزارت کشور عملی می شود؟!

پرشین خودرو: با محدودیت و ممنوعیت هایی که در روند ثبت سفارش و واردات خودرو به عنوان تنها منبع اسقاط ایجاد شده است، جریان اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده در سال 97 را با ابهامات زیادی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی که جریان تولید و واردات خودرو به لطف بدعهدی شرکای خارجی و تصمیمات خلق الساعه دولت، هر روز با فراز و نشیب و مشکلات جدیدی مواجه می شود، شاید طرح موضوع اسقاط و نوسازی خودروها جایی برای پرداختن نداشته باشد چرا که بخش مهمی از اجرای این طرح ها با ادامه جریان تولید و واردات خودرو گره خورده است و با التهابات اخیر در بازار خودرو و واردات به طور قطع مسیر روشنی پیش روی روند نوسازی خودروها نخواهد بود.

البته در سال گذشته با اراده ای که برای نوسازی خودرو در دولت ایجاد شد و نبود مشکلات موجود، اقدامات خوبی در زمینه نوسازی خودروها در حوزه سبک و وانت بارها صورت گرفت به طوری که بر اساس آمار در سال 96 میزان اسقاط وانت بارها نسبت به سال قبل از آن حدود 15 درصد رشد را نشان می دهد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به وضع مناسب نوسازی خودروهای فرسوده در سال گذشته، از اسقاط 200 هزار انواع خودرو در سال 96 خبر داد و گفت: عمده آمار خودروهای اسقاطی در سال 96 مربوط به خودروهای سواری و وانت بارها بوده است.

مهدی نیکدار، با اشاره به رشد اسقاط خودروها در سال 96، اظهار داشت: از 200 هزار انواع خودرویی که در سال گذشته اسقاط شده است 12 درصد مربوط به تاکسی ها، 51 درصد سواری و 30 درصد وانت بارها و مابقی مربوط به خودروهای گازوئیل سوز بوده است.

وی با توجه به مقایسه آمار اسقاط در سال گذشته نسبت به سال 95، تصریح کرد : در سال 95 نزدیک به 170 هزار خودرو اسقاط شده که 28 درصد تاکسی ، 48 درصد سواری ، 15 درصد وانت و بقیه گاروئیل سوز بوده است.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت همچنین با توجه به افزایش سهم اسقاط در بخش سواری ها و وانت بارها در سال گذشته متذکر شد: بر اساس آماری که اعلام شد در سال 96، حدود 400 هزار گواهی و در سال 95 نیز 350 هزار گواهی اسقاط صادر شده است.
 

سایه سنگین ممنوعیت واردات بر روند نوسازی خودروهای فرسوده

نیکدار تصریح کرد: طبعا با محدودیت و ممنوعیت هایی که در جریان واردات خودرو به عنوان تنها منبع اسقاط ایجاد شده، روند اسقاط و نوسازی خودروها در سال 97 با ابهامات زیادی همراه شده است و باید دید دولت در راستای این ممنوعیت ها چه تصمیماتی برای جریان نوسازی انواع خودروهای فرسوده اتخاذ خواهد کرد.



نوسازی

 

تسهیلات وزارت کشور برای اجرای طرح جایگزینی 45 هزار وانت بار در کشور


وی در ادامه از طرح وزارت کشور برای نوسازی 45 هزار وانت بار در سال 97 خبر داد و گفت : بر اساس این طرح که همراه با جایگزینی است وزارت کشور در نظر دارد با ارائه تسهیلاتی ، 45 هزار وانت بار فرسوده را از رده خارج و جایگزین کند.


رشد 15 درصدی خروج وانت بارهای فرسوده با افزایش ارزش گواهی اسقاط


وی همچنین به افزایش چشم گیر اسقاط وانت بارها در سال 96 نسبت به سال 95 اشاره کرد و افزود: علت این مساله افزایش ارزش گواهی اسقاط وانت بارها در سال گذشته بود بر این اساس در سال 96 ارزش گواهی وانت بار از حدود یک و دو میلیون به 2 تا 3 میلیون تومان افزایش یافت که این تصمیم ، رشد خوب اسقاط وانت های فرسوده را در سال گذشته به دنبال داشت.

رئیس ستاد مدیریت و حمل و نقل و سوخت همچنین با توجه به برنامه سال گذشته ستاد مدیریت سوخت مبنی تخصیص 30 درصد کل اسقاط به وانت بارهای فرسوده ، گفت : با وجود اینکه رقم خوبی از وانت های فرسوده در سال گذشته اسقاط شد اما آمار 30 درصدی مورد نظر محقق نشد هر چند نسبت به سال 95 رشد خوبی را در این بخش شاهد بودیم.

نیکدار با توجه به موضوع جایگزینی در طرح خروج وانت بارهای فرسوده ، تاکید کرد : تا قبل از سال 96 اغلب آمار اسقاط وانت بارها مربوط به طرح های بدون جایگزینی بود و افراد تنها اقدام به اسقاط می کردند و طرح جایگزینی مطرح نبود اما از سال گذشته با طرحی که وزارت کشور اعلام کرد موضوع جایگزینی مطرح شد بر این اساس دارندگان وانت بارهای فرسوده در مقابل اسقاط خودرو فرسوده ، با دریافت تسهیلاتی خودرو جایگزین دریافت می کنند.

کد خبر 98125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha