ایران‌ایر در تعمیر و نگهداری ای‌تی‌ار خودکفا است

پرشین خودرو: مدیر آشیانه ای‌تی‌ار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، از خودکفایی این شرکت در تعمیر و نگهداری هواپیمای ای‌تی‌آر خبر می‌دهد و می‌گوید: «فناوری جدید استفاده شده در این هواپیما کار تعمیر و نگهداری را برای نفرات فنی آسان کرده است.»

به گزارش پرشین خودرو به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ایمنی در صنعت هوانوردی حرف اول را می‌زند. هواپیماها، این ماشین‌های غول‌پیکر پرنده، همواره تحت نظرند تا مبادا نقصی فنی عملکردشان را با خطر مواجه کند. جدای از چک‌های منظم دوره‌ای، عملکرد هر هواپیما پیش از پرواز نیز کنترل می‌شود تا ضریب امنیت پرواز به حداکثر برسد. اینجاست که اهمیت حضور پرسنل فنی آشکار می‌شود: مهندسانی که با وجود همه کاستی‌ها و کمبودها خود را به دانش روز مجهز کرده و امنیت پروازها را تضمین می‌کنند. اما تجربه این مهندسان در مواجهه با هواپیماهای جدید چه بوده است؟ آیا این هواپیماها توانسته تجربه جدیدی در محیط کاری پرسنل فنی رقم بزند؟

محمود نادری، مدیر آشیانه ATR ایران‌ایر در این ارتباط می‌گوید: «این هواپیما از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار و بسیار باصرفه و کم هزینه است. عملیات آن بسیار ساده است و نفرات کمی را برای عملیات می‌خواهد. زمان مسافرگیری و تخلیه آن نیز بسیار کم است.»

به گفته نادری، این هواپیما می‌تواند پروازهایی را که پیش از این با هزینه بالا انجام می‌شد، با هزینه کمتر انجام داده و شهرهای محروم و کوچک را به شبکه پروازی ایران متصل کند.
 

اما ناوگان ایران‌ایر پیش از این شاهد حضور هواپیمای توربوپراپ نبوده است. جدای از تکنولوژی پیشرفته ای‌تی‌آر، آیا این تفاوت برای مهندسان هما دردسرساز نشده است؟ نادری می‌گوید: « در ایران ایر تاکنون از این تایپ هواپیما نداشتیم. اما خیلی زود خودکفا شدیم و تعمیرات آن را خود انجام می‌دهیم.»

 

ای تی آر


او ادامه می‌دهد: « توانسته‌ایم خود را از فوکر صد به ای‌تی‌آر وفق دهیم. مخصوصا نفرات فنی در این مورد بسیار موفق بوده‌اند. به اذعان بسیاری از ایرلاین‌های دیگر، بخش فنی ایران‌ایر بسیار سطح بالایی دارد. حتی نماینده ایرباس می‌گفت شما سریع توانستید امور فنی ای‌تی‌آر را در دست بگیرید و برایش جای تعجب داشت.»

کار با ای‌تی‌آر به خاطر تکنولوژی پیشرفته آن متفاوت اما ساده است و این فناوری در بسیاری از موارد به کمک نفرات فنی آمده است. به گفته مدیر آشیانه ای‌تی‌ار هرچه تکنولوژی بالا برود، کار هم پیچیده‌تر و هم ساده‌تر می‌شود. به عنوان مثال در مورد ای‌تی آر، کامپیوتر بسیاری از اشکالات را به نفرات فنی می‌گوید و حتی پیشنهاد تعمیرات می‌دهد. «این سیستم‌ها برای ما بسیار مفید است. همه دوستان می‌توانند با این سیستم ها فعالیت کنند و کار ساده‌تر شده است.»

او به تسلط مهندسان ایران‌ایر بر تعمیر و نگهداری هواپیما نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: « اکنون تمام چک‌های دوره‌ای این هواپیما در ایران انجام می‌شود. این چک ها بسیار موثر است. هواپیما یک تا دو روزه چک می‌شود و به خط پرواز باز می‌گردد.»

به گفته این مهندس ایران‌ایر، این ایرلاین در تامین قطعات هواپیماهای ای‌تی‌آر نیز مشکلی ندارد. حتی برخی از قطعات به صورت گارانتی و وارانتی است و اگر ایراد داشته باشد، سریع جایگزین می‌شود.

نوروزی معتقد است که ایران‌ایر تا کنون در به کارگیری ناوگان ای‌تی‌آر با مشکلی جدی مواجه نشده است: «ما حتی یک پایگاه دوم در شهر بندرعباس افتتاح کرده ایم. هم خلبانان و هم نفرات فنی در این شهر مستقر هستند و دو هواپیما هم همیشه آنجا هست. این کار توانسته بار زیادی را از شهرهای مجاور بردارد.»

او می‌گوید: « با آمدت ای‌تی‌آر شهرهای جدید و مسیرهای جدیدی به برنامه پروازی ایران‌ایر اضافه شده است، به طوری که این شرکت بالغ بر ۱۰ ایستگاه جدید به تعداد ایستگاه های خود در کشور افزوده است.»

به اعتقاد مدیر آشیانه ATR هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، این شرکت در راه‌اندازی ایستگاه‌ها و برقراری مسیر‌های جدید با اتکا به ناوگان ای‌تی‌آر بسیار موفق عمل کرده است، به طوری‌که حتی مسئولان ای‌تی‌آر هم تعجب کردند که چطور این تعداد مسیر جدید بدون تجربه قبلی با این سرعت توسط این هواپیما ایجاد شده است.

کد خبر 98156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha