توسعه شرکتهای داخلی راه انحصار خودروسازان را می بندد

پرشین خودرو: دولت باید تدبیر درستی برای مدیریت بازار و جریان واردات خودرو بکار ببندند تا بیش از این بازار خودرو با مشکل تقاضا و آشفتگی در قیمت مواجه نشود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اقدام دولت در اولویت بندی کالاها برای دریافت ارز اظهار داشت: آنچه که در شرایط حساس کنونی اهمیت دارد اولویت بندی واردات بر اساس عقل و منطق است.

سید جواد حسینی کیا، افزود: البته این اولویت بندی در اقدامات اخیر دولت و پیشنهادات کمیسیون صنایع نیز وجود داشته و بر این اساس تاکنون جلسات متعددی نیز برگزار شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به این شرایط، وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از بررسی، موارد تخصیص ارز مورد نیاز برای واردات کالا به کشور را در سه گروه تقسیم بندی کرد که بر این اساس مقرر شد تا گروه نخست از محل منابع فروش نفت، گروه دوم از محل صادرات غیر نفتی و گروه سوم از محل صادرات بخش خصوصی ارز دریافت کنند.

حسینی کیا با توجه به لیست گروه چهارم کالایی از سوی دولت افزود: در لیست گروه چهارم کالایی که توسط دولت ارائه شده، واردات 1400 قلم کلاهای غیر ضرور ممنوع اعلام شد که خودرو نیز در این لیست قرار گرفت چرا که امروز خودرو جزء کالاهای دارای اولویت اول نیست که واردات آن ضروری باشد.
 

انحصار

 

نماینده سنقر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به منظور حمایت از تولید داخل بر روند واردات نظارت و کنترل بیشتری شود، افزود: باید از خودروهای تولید داخل حمایت شود البته خودرویی که دارای کیفیت و قیمتی رقابتی بوده و صادرات محور باشد.

حسینی کیا تصریح کرد: توجه به کیفیت و قیمت از مواردی است که در جلساتی که در کمیسیون صنایع برگزار شده همواره بر اجرای دقیق آن از سوی خودروسازان تاکید و در زمینه آن بحث و بررسی زیادی صورت گرفته است.

وی گفت: امید است در شرایط حساس کنونی، دولت تدبیر درستی برای مدیریت بازار و جریان واردات خودرو بکار ببندند تا بیش از این بازار خودرو با مشکل تقاضا و آشفتگی در قیمت مواجه نشود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در ادامه به انتشار لیست شرکتهای دریافت کننده ارز دولتی 4200 تومانی اشاره کرد و افزود: در لیستی که بانک مرکزی منتشر کرد به خوبی مشخص است که تخلفاتی از سوی برخی از شرکت های دریافت کننده ارز دولتی صورت گرفته و بسیاری از این شرکتها کالاهایی را با ارز دولتی وارد کردند که هیچ تناسبی با مجوز فعالیت این شرکت ها ندارد.

حسینی کیا تصریح کرد: بی تردید انتشار لیست شرکتهای دریافت کنند ارز دولتی ،شفافیت خوبی بود و امید است با توجه به تخلفاتی که صورت گرفته نهادهای نظارتی نیز ورود کرده و با شرکتها و کسانی در این ارتباط چنین مجوز هایی را برای واردات صادر کردند برخورد جدی صورت گیرد و یک اتاق شیشه ای بوجود آید که پس از آن کسی اجازه چنین تخلفاتی را پیدا نکند.
 

راه شکستن انحصار، واردات بی رویه و بیکاری در صنعت داخل نیست

وی در ادامه با توجه به دغدغه تاثیر ممنوعیت واردات خودرو بر افزایش انحصار شرکتهای داخلی افزود: برای از بین بردن انحصار باید شرکتهای داخلی را توسعه داد به طور قطع راه شکستن انحصار در داخل، واردات بی رویه و بیکاری در صنعت داخلی نیست بلکه امروز باید به جای فعالیت دو یا سه شرکت بزرگ، دهها شرکت داخلی فعال شوند تا انحصاری در بازار خودروهای داخلی بوجود نیاید.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی همچنین با ذکر این نکته که در شرایط حساس اقتصادی باید معقولانه تصمیم گیری شود، متذکر شد: امروز منطقی نیست که ارز برای واردات کالای غیر ضروری که متقاضی کمی هم در بازار دارد اختصاص یابد.


برای تبعات ممنوعیت واردات خورو چاره اندیشی شود

حسینی کیا در ادامه با توجه به تاثیر منفی ممنوعیت واردات خودرو بر افزایش بیکاری در کشور تاکید کرد: البته باید برای شاغلانی که در جریان این تصمیم در حوزه فروش و یا خدمات پس از فروش شرکت های وارداتی با بیکاری مواجه خواهند شد چاره اندیشی شود و در شرکتهای داخلی بکار گرفته شوند.

وی همچنین به ورود مجلس به اصلاح قانون حمایت از تولید داخل پرداخت و خاطرنشان کرد: قطعا بخشی از این قانون به اصلاح قوانین مربوط حمایت از تولید در صنعت خودرو است که به زودی به این حوزه نیز ورود خواهیم کرد.

کد خبر 98201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha