تحریم صنعت خودرو فرصتی برای خودباوری و استفاده از دانش ایرانی

پرشین خودرو: واحدهای R&D همانند یک درخت گردو هستند یعنی طول می کشد تا ثمر دهند و مثل صیفی جات نمی توان خیلی سریع از محصول آنها بهره برد.

وحید اصفهانیان رئیس پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: بی شک در شرایط فعلی بهترین راه توسعه همراه با تکنولوژی ترکیبی از فناوری‌های موجود و فناوری‌های جدید است یعنی هم باید کیفیت خودروهای فعلی را بهبود بخشیم و هم برای تولید خودروهای نسل جدید مانند الکتریکی و هیبریدی فعالیت‌های خوبی را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: بی شک برخی از برنامه‌های صنعت خودرو باید تغییر کند و باید تکنولوژی های جدید به خدمت گرفته شود اما؛ برخی از مسیرهای فعلی را بدون حذف کامل نیز می توان بهبود بخشید.

این استاد دانشگاه با ضروری خواندن استفاده از واحدهای R&D در صنعت خودرو و صنایع وابسته، گفت: هر دو وضعیت بهبود ساختار فعلی و ورود به خودروسازی نوین، نیاز به تحقیق و پژوهش دارد یعنی واحدهای R&Dباید فعال تر و با برنامه و نقشه راه در قالب صنعت خودرو و قطعه فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه صنعت خودرو ایران بخش تحقیق و توسعه را قبول ندارد و یا به عبارتی باور نمی کنند که تمام فناوری های روز دنیا از دل همین واحدها به وجود آمده است. این اولین مشکلی است که ما برای تحقیق و توسعه در صنعت باید با آن رو به رو شویم.

 

تحریم صنعت خودرو

اصفهانیان تصریح کرد: هدف گذاری درست برای واحدهای R&D می تواند به نتیجه بخش بودن تحقیق و پژوهش کمک شایان توجهی کند اما مشکلی که در حال حاضر جلوی توجه صنعت خودرو به این واحد را گرفته مشکلات جانبی است که گریبان خودروسازان را گرفته و اجازه آینده نگری به مدیران این بخش نمی‌دهد.

وی افزود: واحدهای R&D همانند یک درخت گردو هستند یعنی طول می کشد تا ثمر دهند و مثل صیفی جات نمی توان خیلی سریع از محصول آنها استفاده کرد.

رئیس پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: صنعت خودرو باید سرمایه گذاری خوب و پیوسته‌ای روی R&Dخود انجام دهد و در کنار این مهم، باید فرهنگ وابسته بودن به داشته های علمی خارجی را نیز به فرهنگ اعتماد به داخلی ها تغییر دهیم.

نقاط ضعف و گلوگاه های صنعت خودرو ناشناخته است

اصفهانیان در خصوص نقطه آغاز تغییر در صنعت خودرو گفت: ابتدا باید درخت تکنولوژی این صنعت را ترسیم کرده و نقاط ضعف و گلوگاه ها را مشخص کنیم سپس می توانیم بر روی نقاط ضعف سرمایه گذاری قوی انجام داده و ضعف ها را به قوت تبدیل کنیم.

وی اظهار داشت: برای رفع نقاط ضعف باید از کمک خارجی بهره ببریم اما این کمک گرفتن نباید به معنی حضور طولانی مدت ایشان قلمداد شود و در یک بازه زمانی مشخص باید متخصصان داخلی جایگزین این تیم خارجی شده و توسعه صنعت خودرو را پیش ببرند.

وی در پایان با اشاره به توانمندی مهندسان و متخصصان ایرانی در حوزه تکنولوژی و صنعت گفت: تحریم اگر چه در پاره ای از موضوعات می تواند برای کشور مشکل ساز باشد اما؛ در صنعت خودرو ما می توانیم این تهدید را به یک فرصت خوب برای استفاده از توان داخلی تبدیل کنیم.

کد خبر 98227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha