نگرانی شرکای تجاری آمریکا به اعمال تعرفه واردات خودرو و

پرشین خودرو: 40کشور از شرکای تجاری آمریکا نظیر اتحادیه اروپا، چین و ژاپن روز گذشته نگرانی شدید خود نسبت به اقدام آمریکا به اعمال تعرفه واردات خودرو و لوازم یدکی را به سازمان تجارت جهانی اعلام کردند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از حریت، ده‌ها کشور از شرکای تجاری نزدیک آمریکا نظیرکشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و ژاپن نگرانی عمیق خود نسبت به اقدام احتمالی آمریکا در اعمال تعرفه واردات بر خودرو و لوازم یدکی به این کشور را به سازمان تجارت جهانی اعلام کردند.

ژاپن که به همراه روسیه اقدامات لازم برای طرح این موضوع در شورای تجاری سازمان تجارت جهانی را انجام داده است، هشدار داد این گونه اقدامات می‌تواند باعث شکل گرفتن اقدامات متقابل و در نتیجه فروپاشی نظام تجاری مبتنی بر روابط چند جانبه می‌شود.

در حال حاضر حدود ۴۰ کشور عضو سازمان تجارت جهانی شامل ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا که با اشاره به اهمیت بازار خودرو در جهان هشدار داده‌اند اقدامات آمریکا می‌تواند بازارهای جهانی را به طور جدی به مخاطره انداخته و نظام سازمان تجارت جهانی را تهدید کنند.

آمریکا برای واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا به بهانه مسائل مرتبط با امنیت ملی تعرفه گمرکی اعمال کرده و قصد دارد به بهانه مشابه بر واردات خودرو و قطعات یدکی نیز تعرفه اعمال کند.

دونالد ترامپ در روز ۲۹ ژوئن اعلام کرد که بررسی طرح اعمال تعرفه وارداتی بر خودرو و قطعات یدکی طی ۳ تا ۴ هفته آینده نهایی خواهد شد.

اتحادیه اروپا هشدار داده است که اعمال تعرفه بر واردات خودرو و لوازم یدکی به صنعت خودروسازی خود آمریکا آسیب وارد خواهد کرد و احتمالا به شکل‌گیری اقدامات متقابل از سوی شرکای تجاری این کشور و اعمال تعرفه بر واردات ۲۹۴ میلیارد دلار کالا از آمریکا به اروپا منجر خواهد شد.

سازمان جهانی


یک مقام روس در یکی از نشست‌های سازمان تجارت جهانی گفت: موضوع اقدامات آمریکا در چندین نشست سازمان تجارت جهانی طی سال گذشته مورد بحث قرار گرفته و شاهد آن هستیم که شرایط روز به روز بدتر شده است.

نماینده روسیه در سازمان تجارت جهانی گفت: آمریکا در حال از دست دادن اعتبار خود به عنوان یک شریک تجاری قابل اعتماد است و این احتمال وجود دارد آمریکا به زودی طرح اعمال تعرفه واردات بر محصولات اورانیومی را اجرایی کند.

کانادا، چین، سوئیس ، نروژ، ترکیه، کاستاریکا، هنگ‌کنگ، ونزوئلا، سنگاپور، برزیل، کره جنوبی، مکزیک، قطر، تایلند و هند همگی نگرانی‌های مشترکی را در نشست‌های سازمان تجارت جهانی ابراز کرده و اعلام کرده‌اند که اقدامات آمریکا در راستای قوانین این سازمان نیست.

نماینده آمریکا در نشست سازمان تجارت جهانی گفته است که این موضوعات اختلافات ساده‌ای است که به طور معمول بین اعضا اتفاق افتاده و دلیلی وجود ندارد که این موضوعات در دستور کار کمیته تجارت کالاهای سازمان تجارت جهانی قرار گیرد.

لازم به ذکر است تا کنون چندین کشور از جمله چین و روسیه و اتحادیه اروپا به طور رسمی شکایتی را نسبت به اقدامات تجاری آمریکا در نقض قوانین تجارت جهانی به سازمان تجارت جهانی تسلیم کرده اند.

آمریکا دیگر کشورها را به پایمال کردن حقوق تجاری این کشور در مناسبات تجاری دو جانبه متهم کرده و دولت ترامپ این اقدامات را به بهانه کم کردن کسری تراز تجاری با دیگر کشورها نظیر چین و اتحادیه اروپا انجام می‌دهد.

کد خبر 98283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha