وزارت راه و شهرسازی پیشروترین وزارتخانه در بحث میز خدمت

پرشین خودرو: مدیرکل دفتر عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی گفت: در خانواده وزارت راه و شهرسازی با دوراندیشی دکتر آخوندی از اواخر سال ۹۲ بحث طراحی یک سامانه الکترونیکی به میان آمد و با اصرار ایشان روی یکپارچگی کارها در وزارت عظیم راه و شهرسازی در یک پنجره واحد از همان زمان ارائه خدمت تحت عنوان میز خدمت شکل گرفت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌بخش رستمی، مدیرکل دفتر عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی در نشستی با مدیران سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان درخصوص نظارت موثر بر حسن اجرای ماده (۱۷) تصویب نامه حقوق شهروندی مورد تاکید رئیس جمهوری با اشاره به بحث مهم ارائه خدمت آسان‌تر در "میز خدمت"، اظهار داشت: دلیل برگزاری این نشست بحث مهم میز خمت برای خدمت‌رسانی هرچه‌آسان‌تر و بهتر به اربابان رجوع، متقاضیان و شهروندانی است که در ارتباط با خانواده بزرگ وزارت راه وشهرسازی با این مجموعه مراوده دارند.

وی ادامه داد: آنچه که ماموریت دفاتر در این خانواده آنهم در این دوره سرنوشت‌ساز در حوزه‌های مرتبط به خصوص مدیریت عملکرد و سلامت اداری است، باعث شد که هرچه بیشتر دنبال تبادل اندیشه‌ها در راستای ارائه هرچه بهتر خدمات باشیم. با توجه به اهمیت موضوع مهمترین مساله بحث حقوق شهروندی است که در ۲۸ آذرماه ۱۳۹۵ توسط ریاست جمهوری رونمایی و به دولت و سازمان‌های تابعه برای رعایت مفاد آن ابلاغ شد.

رستمی گفت: در این راستا پس از احصاء مصوبه مذکور ۳ ماه پس از ابلاغ ریاست جمهوری توسط شواریعالی اداری به همه دستگاه ها و وزاتخانه‌ها ابلاغ شد. این مصوبه و ابلاغیه تحت عنوان حقوق شهروندی در ماده ۱۷ خود ماموریتی را تکلیف کرده که در آن روی ایجاد میز خدمت تاکید دارد. همچنین در بندی از این ماده گفته شده است که باید هر سه ماه گزارشی تهیه و به مقام بالادستی ارائه شود. در این مرحله بازرسان سازمان امور استخدامی از شنبه ۹ تیرماه لغایت یکشنبه ۳۱ تیرماه به واحدهای ستادی دستگاه‌های اجرایی مراجعه و مطابق کاربرگ ارائه شده نسبت به نحوه اجرای بخشنامه اقدام خواهند کرد.

وی افزود: بر طبق این بخشنامه رئیس‌جمهور در سال ۹۶، یک بخشنامه دیگر هم ابلاغ شد که در واقع دستورالعمل چگونگی اجرای میزخدمت در آن اشاره شده بود و از سوی سازمان امور استخدامی و معاون رئیس جمهور به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد.

رستمی با اشاره به روش‌های میز خدمت در این ابلاغیه اظهار داشت: در این ابلاغیه برای استقرار میزخدمت دو شیوه تکلیف شده که به صورت الکترونیکی یا حضوری است و برای استقرار آن یک بازه زمانی مشخص شد. برای میز خدمت حضوری از زمان ابلاغ در نهم شهریورماه سال ۹۶، شش ماه و برای میز الکترونیکی یک سال تعیین زمان شد.

میز خدمت


مدیرکل دفتر عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در خانواده وزارت راه و شهرسازی با دور اندیشی دکتر آخوندی از اواخر سال ۹۲ بحث طراحی یک سامانه الکترونیکی به میان آمد و با اصرار ایشان روی یکپارچگی کارها در وزارت عظیم راه و شهرسازی در یک پنجره واحد از همان موقع ارائه خدمت تحت عنوان میز خدمت شکل گرفت.

وی ادامه داد: از همان زمان یک تیم حرفه‌ای کار را آغاز و در سال ۹۴ سامانه "شهراه" به صورت آزمایشی آغاز به کار و از سال ۹۵ رسما به بهره‌برداری رسید و این همان میز خدمت الکترونیکی است که مدنظر است. شهراه در ۱۲ حوزه فعالیت دارد که می توان به خدمت در ۴ مد حمل و نقل و مباحث دیگر مثل بافت‌های فرسوده، شهرسازی و ساماندهی جمعیت در شهرهای جدید و هواشناسی، ساخت ریل و ... اشاره کرد.
 

رستمی افزود: در حال حاضر در ۱۲ حوزه در حال ارائه ۵۶۰ نوع خدمت هستیم که بخشی از این خدمت‌ها به صورت الکترونیکی ارائه می‌شوند. البته در این بین سامانه‌های دیگری از جمله ۱۴۱، هواشناسی و بقیه موارد را که ۳۵ سامانه ارائه خدمات بودند به سامانه شهرراه متصل کردیم که مجموع این موارد باعث شد که در بحث میز خدمت وزارت راه و شهرسازی یک مجموعه پیشرو باشد.



این مقام مسئول با تاکید بر روی این موضوع که طبق تکلیف صورت گرفته باید به دنبال الکترونیکی کردن دیگر خدمات بود، اظهار داشت: طبق تاکید صورت گرفته باید هرکدام از خدماتی که الکترونیکی نیستند اما این قابلیت را دارند که به این شکل خدمت‌رسانی شوند در قالب میز خدمت الکترونیکی ارائه شوند.

وی ادامه داد: در همین خصوص سازمان امور استخدامی یک ماه قبل راه‌های شناسایی و استقرار میزهای خدمت را تعیین و ابلاغ و سپس با تایید معاونت توسعه منابع ارسال شد تا دستگاه‌هایی که مراجعات حضوری مستمر دارند با این ابلاغ خدمات را به صورت الکترونیکی ارائه دهند که البته در سامانه شهراه وزارت راه و شهرسازی این اتفاق افتاده است.

رستمی تاکید کرد: در بهمن سال ۹۶ و در ارزیابی صورت گرفته پس از ابلاغ میز خدمت تنها وزارتخانه‌ای که میز خدمت آن راه‌اندازی و به ارائه سرویس پرداخته بود، وزارت راه و شهرسازی بود که نشان می دهد این مجموعه در این امر پیشرو بوده است. این ابلاغیه را به عنوان یک شیوه‌نامه اجرا و ارائه خدمات حضوری و الکترونیکی را کنار یکدیگر گذاشته و از ابتدای سال ۹۵ کارشناسان در محل میز خدمت مستقر شدند.

وی ادامه داد: سامانه شهراه فعال است و تمام مواردی که از طریق سامانه قابل پیگیری است را به مراجعه کنندگان یک کد رهگیری داده می‌شود تا هرگونه موضوع و خواسته‌ای پیگیری شود.

مدیرکل دفتر عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی در پایان گفت: ماهیت همه این بخشنامه و ابلاغ‌ها برای ارائه خدمت آسان‌تر به مردم است. این مساله این الزام را به وجود می‌آورد که در کنار همه این اتفاقات و استقرار میز خدمت از کارشناسان مطلع بهره برده که اگر اینچنین نباشد قطعا نتیجه نخواهیم گرفت.

کد خبر 98317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha