کد خبر 98399
۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۱
راهنمای خرید لاستیک برای روز‌های تابستان

پرشین خودرو: به همان ترتیب که با فرا رسیدن فصل تابستان، لباس‌های تابستانی به تن می‌کنید باید هوای خودرو را نیز داشته باشید و فکری به حال لاستیک‌های خودرویی کنید که در گرمای تابستان آسفالت داغ و سوزان را می‌پیماید.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از برترین ها،  به همان ترتیب که با فرا رسیدن فصل گرما، لباس‌‌های تابستانی به تن می‌کنید باید هوای خودرو را نیز داشته باشید و فکری به حال لاستیک‌های خودرویی کنید که در گرمای تابستان آسفالت داغ و سوزان را می‌پیماید.

خرید لاستیک برای رانندگی در تابستان نکات ظریفی دارد که در ادامه با هم نگاهی به ویژگی‌هایی یک لاستیک مناسب برای رانندگی در تابستان نگاهی خواهیم داشت.

 

لاستیک خودرو

 

اصطکاک

لاستیک‌های تابستانی اصطکاک بیشتری بر روی آسفالت داغ و خشک جاده دارند و به همین دلیل اصطکاک این لاستیک‌ها بر روی آسفالت خشک نسبت به آسفالت خیس کمتر است. در نتیجه در حین رانندگی با خودرویی که به لاستیک‌های مخصوص تابستان مجهز شده است ممکن است در جاده‌های خیس شاهد سُر خوردن خودرو باشید.

جالب است بدانید اصطکاک بیشتری که لاستیک‌های تابستانی بر روی آسفالت جاده دارند گاهی اوقات شدت تصادف‌های جانی و مالی را کاهش می‌دهد. خودرویی که لاستیک تابستانی دارد و در آسفالتی که بر اثر حرارت آفتاب تابستان گرم شده حرکت می‌کند به لطف اصطکاک بیشتر با سطح جاده‌ پس از کشیدن ترمز دستی سریع‌تر موقف می‌شود.

دلیل این اصطکاک بیشتر نیز جنس ترکیباتی است که در لاستیک‌های تابستانی خودرو استفاده می‌شود. خط‌ها و فرورفتگی‌های این لاستیک‌ها نیز برای حفظ اصطکاک بیشتر طراحی شده است.

هندلینگ

به لطف لاستیک‌هایی که برای تابستان طراحی شده‌اند راننده می‌تواند در حین گردش در سر پیچ‌ها هندلینگ بهتری را تجربه کند. این لاستیک‌ها تجربه بهتری از رانندگی را در هوای گرم تابستان در اختیار راننده قرار می‌دهند تا راننده احساس تسلط بیشتری در جاده داشته باشد. ناگفته نماند از آنجایی که طراحی، مواد و ساختار لاستیک‌های تابستانی با لاستیک‌های زمستانی فرق می‌کند شاید بد نباشد در روزهای گرم سال یا مناطقی که هوای گرمی دارند از لاستیک‌های تابستانی کمک گرفت.

رانندگی

گفته می‌شود خودروهایی که به لاستیک تابستانی مجهز هستند راننده‌ای خشک و سنگین دارند، انصافاً هم باید اعتراف کرد که چنین گفته‌ای خیلی هم دور از واقعیت نیست. حتی خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای نیز به دلیل هندلینگ خوبی که لاستیک‌های تابستانی دارند از این لاستیک‌ها استفاده می‌کنند اما در این بین با رانندگی دشوارتری روبرو می‌شوند.

خوشبختانه لاستیک‌های تابستانی شاهد پیشرفت‌های خوبی بوده‌اند و نسبت به گذشته خشکی و سنگینی کمتری را به راننده منتقل می‌کنند. اما باز هم رانندگی با این لاستیک‌ها نسبت به لاستیک‌های معمولی دشوارتر به نظر می‌رسد.

 

ایجاد صدا

از آنجایی که لاستیک در طول مدت رانندگی با زمین اصطکاک دارد، در تمامی لاستیک‌ها شاهد ایجاد صدا هستیم. لاستیک‌های تابستانی نیز بسته به برند و سازنده‌ای این محصولات میزان متفاوتی صدا تولید می‌کنند.

از طرف دیگر سطح جاده نیز نقش مهمی در ایجاد صدای لاستیک‌ها دارد، آسفالت زمخت و خشن و آسفالت‌های فرسوده باعث ایجاد صدای بیشتر لاستیک می‌شوند.

ثبات لاستیک‌های تابستانی در سرعت‌ زیاد

همان‌گونه که اشاره شد در خودروهای مسابقه‌ای از لاستیک‌های تابستانی استفاده می‌شود و یکی از دلایل این امر برتری این لاستیک‌ها در سرعت‌های زیاد است. به لطف این لاستیک‌ها راننده با خیال راحت می‌تواند پا را بر روی پدال گذاشته و تا جایی که دلش می‌خواهد گاز دهد.

طول عمر

در این زمینه نیز یک بار دیگر اصطکاک بیشتر لاستیک‌های تابستانی با سطح خودرو را باید در نظر داشت. به عبارت دیگر اصطکاک در لاستیک خودرو به معنای فرسودگی بیشتر آن است و نسبت به لاستیک‌هایی که برای تمام فصل‌ها طراحی شده‌اند زودتر از بین می‌روند.

البته به این نکته نیز باید اشاره کرد لاستیک‌های تابستانی که در چند سال اخیر راهی بازار شده‌اند طول عمر قابل قبولی دارند و حدوداً مسافتی بین ۳۲ تا ۴۸ هزار کیلومتر را بدون اینکه خم به ابرو بیاورند طی می‌کنند.

هزینه

لاستیک‌های تابستانی از یک طرف زودتر فرسوده می‌شوند و از طرف دیگر قیمت این لاستیک‌ها نیز نسبت به لاستیک‌های تمام فصل بیشتر است، در نتیجه با لاستیک‌هایی طرف هستیم که هزینه بیشتری را به دنبال دارند.

 

استفاده از لاستیک‌های تابستانی در برف و یخبندان

همان‌گونه که از نام این لاستیک‌ها مشخص است برای رانندگی در برف و یخبندان ساخته نشده‌اند و هوای بسیار سرد آسیب‌های مختلفی به این لاستیک‌ها وارد می‌کند. حتی دیده شده لاستیک تابستانی در حین رانندگی در برف و سرمای شدید در حین برخورد با موانع ترکیده است.

این لاستیک‌ها در حین رانندگی در برف و یخبندان سریع‌تر فرسوده می‌شوند و از آنجایی که در هوای سرد اصطکاک کمتری با یخی که آسفالت و سطح جاده را پوشیده دارند، احتمال خارج شدن خودرو از کنترل راننده وجود دارد.

سخن پایانی

با در نظر گرفتن مواردی که در بالا اشاره کردیم می‌توان گفت لزومی ندارد تمامی راننده‌ها از لاستیک‌های تابستانی در خودروهای خود در هوای گرم استفاده کنند. از طرف دیگر حتی اگر با هزینه کردن و خرید لاستیک تابستانی مشکلی نداشته باشید باز هم تعویض این لاستیک‌ها و اختصاص محلی برای قرار دادن آن‌ها در پارکینگ در فصل‌های سرد سال دردسرهای خاص خود را دارد.

ممکن است لاستیک‌هایی که برای تمام فصول طراحی شده‌اند در گرمای داغ تابستان اصطکاک کمتری با جاده داشته باشند و هندلینگ کمتری را در اختیار راننده قرار دهند اما این لاستیک‌‌ها هزینه کمتری دارند و گزینه مناسبی برای رانندگی‌های روزانه به نظر می‌رسند.

از طرف دیگر اگر اهل مسابقه و سرعت هستید روی لاستیک‌های تابستانی برای چرخش بهتر در پیچ‌ها، هندلینگ عالی و ثبات در سرعت‌های بالا می‌توانید حساب باز کنید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر وسواس زیادی در خصوص انتخاب لاستیک دارید و تجربه‌های خوبی را در این زمینه کسب کرده‌اید، در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را از تجربه‌های مفید خود باخبر سازید.

کد خبر 98399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha