تکرار اتفاقات سال 74 به صنعت خودرو ضربه خواهد زد

پرشین خودرو: در دهه های گذشته به بهانه کمک به ارتقای صنعت خودرو، جلوی واردات را گرفتیم اما؛ در عمل این صنعت هیچ پیشرفتی نکرد.

بابک صدرایی کارشناس صنعت و بازار خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب گفت: حرکت اخیر دولت در ممانعت از ورود خودرو به کشور، ما را به سال 1374 بر می گرداند یعنی زمانی که واردات خودرو با هدف بها دادن و کمک به خودروساز ایرانی ممنوع شد اما؛ هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد.

وی ادامه داد: در بین سال های 74 تا 84 ما مرزهای خود را بر روی واردات خودرو بستیم و البته صنعت خودرو یک خیز نصف و نیمه هم برداشت اما؛ به دلیل نداشتن پایه های محکم، این خیز به سرانجام نرسید.

صدرایی تداوم نداشتن برنامه های اجرایی در صنعت خودرو ایران را یکی از مشکلات این حوزه دانست و افزود: متاسفانه سال 97 با سال 74 از همه نظر تفاوت های زیادی دارد چه اقتصادی و چه سیاسی. بنابراین این ممنوعیت واردات به اقتصاد بیمار ایران ضربه محکم تری را وارد می کند.

 



وی افزود: بی شک همه می دانیم که ارز فعلی موجود در کشور تنها کفاف تامین مایحتاج واقعی مردم را می دهد در نتیجه وارد کردن خودروهای لوکس جزو اولویت های ایران نیست اما؛ این نوع قانون ها نشان از یک عقب گرد در حوزه تصمیم گیری دارد که هیچ نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو تاکید کرد: وقتی واردات نداریم و شرکای همکار ما نیز CKD به ایران نمی فرستند عملا ما چیزی به نام مونتاژ در داخل نخواهیم داشت و این یعنی روبه رو شدن با خودروهای چینی و داخلی سازهایی که عمر آنها بالای 20 سال است.

وی خاطرنشان کرد: از این پس بازار خودروهای دست دوم خارجی رونق خواهد گرفت و دلال های بیشتری این بازار را تصاحب می کنند و نتیجه این تصمیم غیر عقلانی، این می شود که پس از مدتی خودروهای دپو شده در انبار ها و گمرک با قیمت هایی بالاتر از حد تصور که از منطق و عقلانیت خارج هستند بازار را قبضه خواهند کرد و بازار خودرو از این آشفته بازار فعلی آشفته تر خواهد شد.
 

کد خبر 98460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha