سایه سنگین رکود بر بازار خودروهای وارداتی، هیچ کس خریدار نیست!

پرشین خودرو: در بازار خودروهای وارداتی همه قیمت گذار شدند و این اتفاق وضع کنونی بازار وارداتی ها را غیر قابل پیش بینی کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، همزمان با اعلام ممنوعیت واردات خودرو، خرید و فروش در بازار وارداتی ها به صفر رسیده چنانچه از ابتدای تیرماه هیچ معامله ای در این بازار صورت نمی گیرد البته از تیرماه سال گذشته و همزمان با ممنوعیت ثبت سفارش، خودرو چندانی به کشور وارد نشده و همین امر موجب شد از سال گذشته قیمت وارداتی ها در بازار روند صعودی بگیرد و از این اتفاق برخی از نمایندگی ها نیز سود خوبی را کسب کردند.

هر چند بسته شدن سایت ثبت سفارش در سال 96 ، پس از حدود 6 ماه توقف مجددا بازگشایی شد اما با آغاز سال جدید و موضوع برجام و التهابات ارزی در کشور دوباره با مصوبه دولت متوقف شد و بازار وارداتی ها که با شروع سال 97 می رفت که کمی تکان بخورد دوباره دچار رکود و رشد قیمت شد به طوری به گفته فعالان بازار، در هفته های اخیر بازار وارداتی ها بسیار غیر قابل پیش بینی شده و هر کسی در این بازار قیمت گذار شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به اوضاع بازار خودروهای وارداتی در هفته های اخیر ، گفت : در بازار وارداتی ها آن قدر قیمت ها بالا رفته است که هیچ کس اقدامی برای خرید نمی کند.

سعید موتمنی تصریح کرد : تجربه نشان می دهد که ایجاد محدودیت در هر کالایی ، موجب افزایش قیمت آن خواهد شد و امروز با توقف ثبت سفارش و ممنوعیت واردات، بازار قیمت وارداتی ها غیر قابل پیش بینی شده است.

وی با اشاره به احتمال بازگشایی سایت ثبت سفارش در هفته های آتی، تاکید کرد: در صورت رفع محدودیت و ممنوعیت در واردات، قیمت ها به سرعت در بازار ریزش خواهد کرد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در ادامه به موضوع ایجاد بازار ثانویه ارزی اشاره کرد و گفت : احتمال می رود با راه اندازی بازار ثانویه و بهبود بازار ارز این امر در بازار خودروهای وارداتی ها و قیمت ها در این بخش تاثیر بگذارد هر چند همچنان معتقدم برای رفع مشکلات بازار باید رانت در بازار ارز از بین رفته و ارز تک نرخی شود.


خودروهای وارداتی

موتمنی تاکید کرد : در صورتی که گردش کار در بازار وارداتی ها وجود نداشته باشد قیمت ها به تدریج کاهش خواهد یافت.

وی گفت : باید بازار ارز آزاد شود چرا که با این شرایط قیمت ارز در بازار کاهش خواهد یافت. متاسفانه همه دیدند که ارز 4200 تومانی چه بلایی را بر اقتصاد کشور آورد چه بسیار شرکتها و افرادی که ارز دولتی گرفتند و به جای واردات خودرو ، کالاهای دیگری را وارد کردند.

وی همچنین بر لزوم حذف واسطه گری در بازار وارداتی ها تاکید کرد و اظهار داشت : نباید واسطه گری در بازار واردات وجود داشته باشد و با این شیوه ای که در روند واردات خودرو وجود داشت به هیچ وجه شاهد بازار خوبی در ماه های اخیر نبودیم.

این فعال در بازار خودرو با تاکید بر اینکه باید ارز اختصاصی برای واردات در مسیر مونتاژکاری و واردات سی کی دی هزینه شود، افزود : باید خودروسازانی که به صورت مونتاژی خودرو تولید می کنند حمایت شوند.


واردکنندگان غیر حقیقی که با پول خریداران اقدام به واردات می کردند/ حاشیه بازار وارداتی ها به جیب چه کسانی می رود ؟


موتمنی خاطرنشان کرد: متاسفانه وضعیت ماههای اخیر در بازار واردات نشان داد که بسیاری از افراد واردکنندگان حقیقی نبودند و با پول خریداران اقدام به واردات خودرو می کردند و حاشیه بازار ایجاد شده نیز به جیب همین افراد می رفت.

کد خبر 98512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha