کد خبر 98597
۲۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
لباس نظامی با قابلیت شارژ موبایل

پرشین خودرو: ارتش آمریکا با همکاری محققان مشغول توسعه فناوری های مربوط به فیبرکربن است. در همین راستا قصد دارد لباس هایی تهیه کند که دستگاه های همراه سربازان را شارژ می کند.

به گزارش پرشین خودرو به  نقل از مهر، آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا مشغول همکاری با دانشگاه سینسیناتی است تا لباسی نوین باقابلیت شارژ موبایل بسازد.



محققان هم اکنون مشغول توسعه انبوهی از فناوری های مربوط به کربن از جمله لباسی مشابه شخصیت کارتونی مرد آهنین هستند که می تواند برق را در نانوتوب های کربنی ذخیره کند. به گفته آنان این فناوری نوین تاثیر شگرفی در تولید همه چیز از لباس گرفته تا هواپیماهای جنگی خواهد داشت.

در همین راستا آنان نانو توب هایی روی یک ویفر سیلیکونی به اندازه یک سکه در گرما و در اتاق خلا از طریق فرایند شیمیایی رسوب بخار پرورش دادند.

در مرحله بعد آنان مربع کوچک فیبری را روی یک توری صنعتی در آزمایشگاه کشیدند. به این ترتیب ورقه ای کوچک از کربن ساخته شد که شبیه تار عنکبوت است و می توان آن را در بافت پارچه ها به کار برد. محصول به دست آمده شبیه یک پارچه است.

لباس نظامی


چنین نوآوری قابلیت های زیادی دارد و می توان با کمک آن حسگرهای مختلف ساخت تا فلزات سنگین در آب را ردیابی کند یا آن را در دستگاه های ذخیره انرژی به کار گرفت.

در ارتش نیز چنین ماده ای را می توان جایگزین باتری های سنگینی کرد که چند دستگاه الکترونیک همراه سربازان (مانند چراع ها و ابزارهای دید در شب و مخابراتی) را شارژ می کند.

البته این فناوری هنوز بسیار گران است و نمی توان در مقایس وسیع از آن استفاده کرد. در همین راستا محققان مشغول مذاکره با مشتریانی هستند که به عملکرد بیشتر از هزینه ها بها می دهند.

کد خبر 98597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha