دولت باید با اصلاح برخی قوانین تداوم تولید خودروسازان را تضمین کند

پرشین خودرو: برای مقابله با شرایط جدید و حفظ روند تولید در شرکتهای خودروسازی لازم است تا سیاست های صنعت خودرو در ابعاد كمی و كیفی مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: در چشم انداز پیش روی صنعت خودرو ضمن بازنگری سیاست ها در حوزه کمی و کیفی، تمرکز بر داخلی سازی، توسعه برند سازی و همچنین ارتقاء بهره وری از اقدامات مهم در حوزه سیاست گذاری های صنعت خودرو است.

امرالله امینی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با توجه به مسائل بوجود آمده از ابتدای سال جاری در حوزه صنعت خودرو، همکاری های خارجی و نوسانات شدید ارزی، تاکید کرد: در شرایط کنونی دولت باید با انجام برخی اصلاحات در قوانین شرایط تامین قطعات و مواد اولیه مورد نیاز را تضمین کند تا در این راستا تداوم تولید و کاهش هزینه‌ خودروسازان نیز حاصل شود.


تاثیر بازار ثانویه ارزی بر ایجاد تعادل در بازار تولید


وی با تاکید بر نقش برخی عوامل بیرونی همچون بازار ارز بر وضعیت تولید خودروسازان یاد آور شد: بی تردید راه اندازی بازار ثانویه ارزی و ایجاد تعادل در نرخ ارز، کمک زیادی به ایجاد تعادل در بازار تولید شرکتها خواهد کرد.

به گفته امینی، بازار ثانویه ابزار پولی است که معمولا کشورهای مختلف راه اندازی می کنند تا افرادی که ارز حاصل از صادرات بدست می آورند در این بازار به متقاضیان ارزی، عرضه کنند.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه امروز درصد وابستگی به مواد اولیه وارداتی ، میزان تاثیر پذیری قیمت خودرو از نرخ ارز را تعیین می کند ، افزود: به دلیل شفاف سازی که در بازار ثانویه ارزی وجود دارد و همچنین رقابتی که در این بازار ایجاد می شود نرخ تعادلی در ارز بدست می آید که کمک موثری است تا بازار قیمت در صنایع خودروسازی نیز متعادل شود.

امینی گفت: با شرایط بوجود آمده در بازار ارز، دولت ارز مشخصی را برای برخی از کالاها در قالب اولویت بندی اختصاص داد که البته برخی از کالاها شامل این ارز نمی شود بنابراین دولت ناگزیر شد تا بازاری را راه اندازی کند که التهاب ارز در بازار آزاد را کم کرده و فشار تقاضا، بالا رفتن قیمت را نیز کم خواهد کرد که طبعا خودروسازان هم می توانند از بازار بوجود آمده ارزی بهره ببرند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه تاکید کرد : بازار ثانویه بازار واقعی است هر چند در ابتدا التهاب هایی را دارد اما در صورتی که به طور واقعی و درست اجرایی شود می تواند التهابات را از بین برده و در آینده آثار مثبتی را برای بازار تولید و قیمت محصولات صنعتی و خودرویی در کشور به همراه داشته باشد.

 

تولید خودروسازان
 

آینده صنعت خودرو در گرو مدیریت و سازماندهی دقیق شرکتهای خودرویی


امینی افزود: دستیابی به اهداف ایجاد بازار ثانویه زمان بر است اما تجربه جهانی نشان داده که حرکت موفقی است و معتقدم می تواند نتیجه خوبی را در بازار به دنبال داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به آینده پیش روی صنعت خودرو ایران، تصریح کرد : امروز دستیابی به شرایط مطلوب در صنعت خودرو بستگی به مدیریت و سازماندهی دقیق در خودروسازی دارد.

کد خبر 98641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha