کد خبر 98661
۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
تصمیم آمریکا درباره تحریم‌ های ایران

پرشین خودرو: بلومبرگ گزارش داد: مایک پمپئو و استیو منوچین وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا در نامه به همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود اعلام کردند که آمریکا ممکن است «در شرایط بسیار خاص» استثنائاتی برای تحریم ها علیه ایران درنظر بگیرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، مایک پمپئو و استیو منوچین وزرای خارجه و خزانه داری آمریکا در نامه به همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود اعلام کردند که آمریکا ممکن است «در شرایط بسیار خاص» استثنائاتی برای تحریم ها علیه ایران درنظر بگیرد.

پمپئو و منوچین در این نامه ضمن تکرار زیاده خواهی های خود گفتند که آمریکا خواهان «تغییر ملموس، قابل اثبات و پایدار» در سیاست های ایران هستند.

 

تحریم

 

در این نامه که تاریخ آن مشخص نیست، با اشاره به سیاست کاخ سفید آمده است: ما در موضعی نیستیم که استثنائاتی برای این سیاست قائل شویم، مگر در شرایط بسیار خاصی که آشکارا به سود امنیت ملی ما باشد.

این نامه در پاسخ به نامه رسمی ماه گذشته مقامهای فرانسه، آلمان و انگلیس بود که نسبت به خروج آمریکا از برجام «قویا ابراز تاسف» کرده بودند. تروئیکای اروپایی در آن نامه خواستار مستثنی شدن برخی بخش ها از جمله شرکت های بیمه از تحریم های آمریکا شده بودند. آنها درخواست کرده بودند که «تاثیرات فرامرزی» تحریم های ثانویه آمریکا در مورد شرکت ها و افراد اتحادیه اروپا اعمال نشود.

آمریکا در پی آن است که متحدانش را متقاعد کند که تا چهارم نوامبر (13 آبان) به وارد کردن نفت از ایران پایان دهند اما احتمال معافیت از این تحریم ها در شرایط خاص را رد نکرده است.

آمریکا پیش تر مدعی شده بود تلاش می کند تا صادرات نفت ایران را به «صفر» برساند اما سه شنبه گذشته از مواضع خود آشکارا عقب نشینی کرد. پمپئو در این باره گفت که درخواست برخی کشورها برای برخورداری از معافیت از تحریم های نفتی ایران را بررسی می کند.

وی به نام این کشورها اشاره ای نکرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز پیش تر گفته بود که دولت ترامپ ممکن است برای برخی کشورهای واردکننده نفت از ایران، معافیت های موردی درنظر بگیرد.

آمریکا چهارم نوامبر (13 آبان) را به عنوان مهلت توقف خرید نفت از ایران و همراهی با تحریم های ضد ایرانی، تعیین کرده است.

اظهارات سه شنبه پمپئو نشان می دهد که آمریکا از عملی نبودن طرح هایش در مورد نفت ایران آگاه شده است چرا که از یک سو، خریداران نفت ایران تمایل به قطع همکاری با تهران ندارند و ازسوی دیگر، متحدان آمریکا ظرفیت لازم برای افزایش تولید نفت را ندارند.

ترامپ از عربستان خواسته بود تولید نفت خود را برای جبران کمبود ناشی از کاهش احتمالی صادرات ایران، لیبی و ونزوئلا افزایش دهد، اما به گفته کارشناسان، سعودی ها توان کافی برای تامین نیاز بازار را ندارند.

گروهی از متحدان آمریکا مانند کره جنوبی و ژاپن تلاش می کنند تا هم روابط خود با آمریکا را ادامه دهند و هم اینکه مناسبات خود با ایران در زمینه انرژی را قطع نکنند. هند نیز جزو کشورهایی است که به نفت ایران نیاز دارد.

تهدید غیرعملی آمریکا علیه نفت ایران باعث شده تا بهای نفت در بازارهای جهانی با نوسان مواجه شده و شاهد افزایش باشد. این درحالی است که در فصل مسافرت در آمریکا، بهای نفت و بنزین در این کشور نیز افزایش یافته است.

به نوشته بلومبرگ به نقل از آژانس بین المللی انرژی، ایران در ماه می روزانه 2 میلیون و 400 هزار بشکه نفت صادر کرد. دوسوم از این نفت توسط مشتریان آسیایی خریداری شد و مابقی آن به اروپا فروخته شد. کاهش صادرات نفت ایران باعث نگرانی در بازار می شود.

ترامپ 18 اردیبهشت در اقدامی مخالف قوانین و معیارهای بین المللی به طور یکجانبه از برجام خارج شد و اعلام کرد که تحریم ها علیه ایران در دو مرحله 90 و 180 روزه بازگردانده می شود.

این تصمیم با موضع گیری های شدید کشورهای مختلف به ویژه اتحادیه اروپا همراه شد.

کد خبر 98661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha