سوء استفاده در شماره گذاری غیر قانونی تعدادی از موتورسیکلت ها

پرشین خودرو: از ابتدای امسال تاکنون هیچ موتورسیکلتی پلاک نشده در حالی که برخی از کارخانجات با دور زدن قانون تعدادی از موتورسیکلت ها را بدون هیچ تعهدی شماره گذاری کردند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی که در هفته های اخیر مطرح شد که در صورت کسب تعهد استاندارد یورو4، موتورسیکلت های یورو3 شماره گذاری می شود نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت اعلام کرد که تاکنون هیچ موتورسیکلتی شماره گذاری نشده است اما برخی از کارخانجات با دور زدن قانون در این زمینه موفق شدند.

حبیب‌الله محمودان نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت و دوچرخه، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به تاثیر این وضعیت بر اوضاع قطعه سازان موتورسیکلت گفت: متاسفانه از ابتدای امسال با توجه به الزام کسب مجوز یورو4 هیچ موتورسیکلتی پلاک نشده البته مدل های قدیمی آمادگی کسب چنین استانداردی را برای شماره گذاری نداشتند اما برخی از کارخانجات بواسطه دور زدن قانون تعدادی از تولیدات را شماره گذاری و به بازار عرضه کردند در واقع این شرکتها گنجشک را رنگ کرده و جای قناری فروختند.

ضعف عوامل اجرایی و نظارتی بستری برای دور زدن قانون توسط کارخانجات موتورسیکلت

وی علت سوء استفاده برخی از شرکتها در شماره گذاری غیر قانونی تعدادی از موتورسیکلت ها را ناشی از ضعف در عوامل اجرایی نظارتی دانست و گفت: متاسفانه بسیاری از عوامل اجرایی و نظارتی در دستگاههای مسئول از وجدان کاری لازم برخوردار نیستند ضمن اینکه بسیاری از آنها علم تشخیص یورو 3 و 4 را ندارند و همین مساله موجب شده که خیلی از کارخانجات بتوانند قوانین را دور بزنند.

محمودان همچنین با توجه به اوضاع قطعه سازان موتورسیکلت در سال جاری اضافه کرد: قطعه سازان موتورسیکلت نیز متاثر از وضعیت اقتصادی کشور و سایر بخش های تولیدی هستند و متاسفانه وضعیت خوبی در این صنعت وجود ندارد.

وی با اشاره به تاثیر جمع آوری 700 میلیارد تومان نقدینگی از بازار بر کنترل تقاضا در بسیاری از کالاهای مصرفی در کشور گفت: با جمع آوری این میزان نقدینگی از بازار، سطح تقاضا در بازار کنترل شده است به طوری که این اقدام دولت موجب شده که تقاضا به شدت محدود و در بازار موتورسیکلت تقاضایی وجود نداشته باشد.


افت 80 درصدی تقاضا در بازار موتورسیکلت


به گفته نایب‌ رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت در صورتی که تقاضا در بازار موتورسیکلت را در سال 95 ، 100 درصد فرض کنیم در سال 96 این رقم به حدود 30 و در امسال به 15 تا 20 درصد رسیده است.

محمودان گفت : امروز اصلی ترین موضوع کنترل نقدینگی در کشور است که موجب افت تقاضا در صنعت موتورسیکلت شده علاوه بر آن بالا بردن سطح تقاضای تکنولوژیکی و لزوم کسب استاندارد یورو4 که در بد ترین زمان مطرح شد ، متاسفانه ضربه سنگینی را به این صنعت وارد کرده است البته ضربه اصلی را تنها صنعت موتورسیکلت نخورده و تمام صنایع از این وضعیت آسیب دیدند.

شماره گذاری
 

نبود مدل شناخته شده اقتصادی و صنعتی در تولید موتورسیکلت در ایران


وی در ادامه با توجه به مسائل موجود در حوزه قطعه سازی به مقایسه صنعت خودرو و موتورسیکلت در این راستا پرداخت و گفت : تولید موتورسیکلت در ایران از مدل شناخته شده اقتصادی یا صنعتی پیروی نمی کند اما صنعت خودرو ایران با وجود بسیاری از معایب در قسمت های فنی و مهندسی از یک مدل تولید جهانی پیروی می کند.


وی افزود : در واقع شرکتهای خودروسازی دارای خوشه صنعتی هستند و تولید قطعات مورد نیاز را به زیر مجموعه ها برون سپاری کرده و این واحدها تولید می کنند در حالی که در صنعت موتورسیکلت به میزانی دیدگاه بازرگانی حاکم است که اصولا بخش فنی و مهندسی مغفول مانده است. در واقع کارخانجات موتورسیکلت در ایران در گذشته تلاشی برای ایجاد خوشه های صنعتی نکردند تا قطعات و توانمندی های تولید داخل را محک زده و ارزیابی کنند و مدل و سطح شناخته شده ای از تولید را تشکیل دهند. اما در این مقطع که نقطه عطفی برای تغییر مسیر و اصلاح ساختار محسوب می شود باید خوشه های صنعتی و زیر مجموعه های کارخانجات موتورسیکلت نیز بوجود آمده و دیده شوند.


صنعت موتورسیکلت در ایران دچار انحراف از مسیر شده است


این فعال در صنعت قطعه سازی موتورسیکلت کشور با بیان اینکه دیدگاه صنعت موتورسیکلت در ایران دچار انحراف از مسیر شده است ، تصریح می کند : نبود خوشه های صنعتی در صنعت موتورسیکلت در حالی مسیر این صنعت را منحرف کرده که کارخانجات قطعه سازی موتورسیکلت در ایران از توانمندی 100 درصدی برای تولید همه نوع قطعاتی برخوردارند و طبعا در این جریان انتظار می رود که شرکتهای تولیدی موتورسیکلت به قطعه سازان سفارش تولید قطعه را ارائه کنند.

محمودان با اشاره به موضوع مونتاژ در صنعت موتورسیکلت کشور گفت : اینکه از سوی تولیدکننده موتورسیکلت عنوان می شود در این صنعت بیشتر مونتاژکاری و تنها یک موتور سیکلت عرضه می شود! این را باید صرفا تولیدکنندگان در این صنعت پاسخ دهند که علت چیست .

وی گفت : در حال حاضر توانمندی کارخانجات تنه سازی و شاسی سازی در حوزه قطعه سازی ، از شرکتهای چینی بیشتر است و در قسمت قطعات تولید فلزی ، پلاستیکی ، قطعات چرخ کامل ، توپی ها ، لاستیک ، قطعات الکترونیکی و برقی توانمندی خوبی در ایران وجود دارد.

تولیدکنندگان موتورسیکلت بد عادت شدند


نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات موتورسیکلت افزود: متاسفانه تولیدکنندگان در این صنعت بد عادت شدند و مطرح می کنند اگر موتوری می خواهید بسازیم قطعات آن باید در بازار وجود داشته باشد در حالی که تنها در بازار قطعاتی وجود دارد که بازار after market به آن نیاز دارد و قطعه سازان نمی توانند بدون سفارش گذاری قطعه ای را تولید کنند که شاید تولیدکننده موتورسیکلت بخواهد یا نخواهد.

محمودان در پایان خاطرنشان کرد: امروز شرکتهای چینی و هندی برای حفظ منافعشان قطعاتی را می سازند و به بازار عرضه می کنند و به سهولت، بسیاری از شرکتهای واسطه و مونتاژکار زیر فشار این شرکتهای چینی و هندی قرار می گیرند تا قطعه ساز داخلی .

کد خبر 98689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha