ممنوعیت واردات خودرو سیاست موقتی و بدون قید زمانی است

پرشین خودرو: دولت باید با توجه به اولویت مصرف هیبریدی ها و با در نظر گرفتن شرایط کشور، ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی را لغو کند.

رضا انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به موضوع رفع ممنوعیت واردات خودرو، اظهار داشت: ممنوعیت واردات خودرو از مباحثی است که متناسب با شرایط اقتصادی کشور گرفته شد و به نظر می رسد تا زمانی که این شرایط خاص اقتصادی بر کشور حاکم است در ممنوعیت واردات خودرو تجدید نظر نخواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر شرایطی در اقتصاد کشور وجود دارد که باید تمام سیاست های به سمتی برود که منابع ارزی کشور به درستی مدیریت شود و امروز که این منابع دچار محدودیت هایی شده با توجه به شرایط باید مدیریت شود.

وی افزود: در این شرایط طرح رفع ممنوعیت واردات خودرو شاید اقدام خوبی باشد اما به دلیل اوضاع اقتصادی عملا امکان پذیر نیست.

انصاری همچنین به تاثیر ایجاد بازار ثانویه در تامین ارز برخی از کالاهای با اولویت بالاتر و رفع ممنوعیت واردات خودرو اشاره کرد و اظهار داشت : باید صبور بود و اجازه داد تا مدتی از ایجاد بازار ثانویه بگذرد و پس از آنکه عملکرد این بازار مشخص شد در خصوص این بازار ارزیابی و پایش دقیقی صورت گرفته و پس از آن در خصوص آن اظهار کرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه نمی توان برای ممنوعیت واردات خودرو زمان تعیین کرد، تاکید کرد: در صورتی که شرایط ارزی کشور به سمتی رود که تامین ارز امکان پذیر بوده و منابع ارزی کشور جوابگو باشد می توان در خصوص برای واردات خودرو نیز برنامه ریزی کرد.

انصاری همچنین به تبعات منفی ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی اشاره کرد و گفت: البته سیاست ممنوعیت واردات خودرو سیاست موقتی و متناسب با شرایط کشور است و به محض اینکه این شرایط تغییر کند ممنوعیت واردات خودرو نیز لغو خواهد شد.

 

واردات خودرو


وی تاکید کرد: هر چند بحث واردات خودروهای هیبریدی از اولویت های مهم برای کشور است که هم مصرف سوخت را کاهش داده و هم به کاهش آلودگی هوا کمک می کنند از این رو دولت باید با توجه به این اولویت و با در نظر گرفتن شرایط کشور ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی را لغو کند.

نماینده داراب و زرین دشت در ادامه به برخی از سوء استفاده های صورت گرفته از ارز دولتی در واردات برخی از کالاهای غیر ضروری پرداخت و گفت: سیاست ارزی کشور و اعمال ارز تک نرخی از سیاست هایی بود که مورد تایید کارشناسان اقتصادی کشور و مجلس نبود و مشخص بود که سیاست کارشناسی شده و دقیقی نیست و پس از گذشت زمان کوتاه آثار سوء و پیامدهای منفی آن هم مشخص شد چنانچه در این مدت از بسیاری از منابع ارزی کشور سوء استفاده شد و منایع زیادی هدر رفت.


اختصاص 5 هزار میلیارد تومان ارز مسافری سیاست اشتباه ارزی دولت بود و باید اصلاح شود


انصاری افزود: یکی از ارقام اختصاص بیش از 1.2 میلیارد یورو و عددی نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان یارانه برای ارز مسافری است که به طور قطع سیاست ارزی اشتباهی در کشور بود اما امید می رود که راه اندازی بازار ثانویه کمک خوبی به شرایط کنونی باشد البته باید برخی از سیاست های گذشته ارزی کشور اصلاح شود و ارز دولتی صرفا به کالاهای استراتژیک و ضروری اختصاص یابد.

به گفته وی امروز سیاست ارز تک نرخی در کشور قابل اجرا نیست ضمن اینکه دلیل ندارد برای خیلی از کالاهای لوکس و حتی مسافرت های تفریحی ارز دولتی اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست ارز تک نرخی سیاست غلطی است و آثار منفی آن برای همگان هویدا شده است ، افزود : نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان یارانه به مسافران ،سیاست اشتباهی است هر چند این سیاست تک نرخی با توجه به پیامدهای منفی آن در حال اصلاح است.

کد خبر 98690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha