حمایت از بخش خصوصی با هدف ایجاد کسب و کار فضاپایه

پرشین خودرو: توسعه اقتصاد فضایی به یکی از بزرگترین اهداف قابل توجه دولت ها تبدیل شده است. چراکه این اقتصاد در سال های اخیر رشد قابل توجهی را داشته است، لذا سازمان فضایی ایران در راستای بهبود وضعیت موجود، توسعه بخش خصوصی و ایجاد یک فضای رقابتی در کنار ارایه خدمات به جامعه، تمام ساز و کارهای لازم را به خدمت خواهد گرفت.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، دکتر شبنم یزدانی، دستیار رییس سازمان فضایی ایران به تشریح برنامه های تدوین شده برای توسعه کسب و کارهای فضای پایه پرداخت و گفت: با سیاست‌های جدید دولت و با تغییر ریاست سازمان فضایی ایران، از چندماه گذشته بحث توسعه بخش خصوصی در حوزه فضایی رنگ جدی‌تری به خود گرفت و با توجه به وجود نیروی انسانی متبحر و متخصص در کشور که ظرفیت بسیار مناسبی برای ایجاد اشتغال در بخش خصوصی را دارند، برنامه ریزی جهت حمایت از بخش خصوصی با هدف توانمند سازی آن و ایجاد کسب و کارهای نوین در این حوزه با جدیت آغاز شد.


وی خاطر نشان کرد: این هدف، سازمان فضایی را در مسیری جدید قرارداد که برای دستیابی به آن ابتدا باید وضعیت موجود شناسایی شود. طبیعتا در حوزه فضایی، بخش خصوصی شکل گرفته است و لازم نیست تا از صفر شروع کنیم، اما مطمئنا بخش خصوصی فعال در کشور در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی چالش‌های متعددی را پیش رو دارد، به همین علت کمتر توسعه یافته است و برای توسعه یا گسترش فعالیت به حمایت بخش دولتی نیازمند است که نوع این حمایت ها بسته به نوع فعالیت شرکت ها متفاوت خواهد بود.

 

سازمان فضایی
 

دستیار رییس سازمان فضایی ایران احصای وضع موجود که بخشی از آن بحث مطالعات تطبیقی است را منوط به بررسی و مرور وضعیت دولت ها و کشورهای همسایه دانست و گفت: مطالعات گسترده ای در جهت بررسی وضعیت موجود در کشورهای همسایه، میزان سرمایه گذاری، روش های انتخابی و بازارها و ظرفیت های موجود در آن ها درحال انجام است.


وی در خصوص اقتصاد فضایی اظهار داشت: این اقتصاد رشد روزافزونی را تجربه می کند که آینده خیلی روشنی را برای اقتصاد دنیا ترسیم می‌کند اما این  مساله در بازار ایران بکر باقی مانده است، لذا باید درعین اینکه بخش خصوصی را شناسایی می‌کنیم، چالش‌های موجود را بررسی کرده و خط فکری داخل کشور را به سمتی سوق دهیم که خدمات را توسعه داده و وارد بازارهای فضایی شوند.


وی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان فضایی ایران می‌خواهد نقش رگولاتوری هم داشته باشد گفت: بحث رگولاتوری که الان مطرح می شود، عام ترخواهد بود، فرضا فعالیت‌های مشترک  سازمان با دانشگاه‌ها، بخش خصوصی، پارک‌ها و شتاب دهنده ها، تاکنون از نظر موانع قانونی یا حقوقی برای هیچ کدام از طرفین کاملا شفاف نیست که باید شناسایی و رفع شود؛ اگر به این سطح برسیم که قوانینی مزاحم فعالیت هستند، آن وقت سعی براین خواهد بود قوانین را تسهیل و یا تغییردهیم. در عین حال ایجاد یک سیستم نظارتی بر ارائه خدمات و تعرفه‌ها نیز ضروری است.


دکتر یزدانی در ادامه این گفتگو به اقدامات سازمان فضایی ایران در حوزه کسب و کارهای فضاپایه اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل ریسک بالا و مشکلات اقتصادی موجود، قشر تحصیل کرده به جای کارآفرینی بیشتر به دنبال جذب کار مستقیم از طرف بخش دولتی هستند، لذا در جهت آگاه سازی اکو سیستم و ظرفیت های موجود در کشورو آشنایی با نمونه‌های کسب و کاری موفق در دنیا و کاربردی در ایران، سمینارهایی با مشارکت ادارات کل ICT استانی در شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و تهران برگزار شد و در آینده نیز درتبریز و مشهد هم برگزار خواهیم شد.  


وی ادامه داد: برای هدایت بخش خصوصی باید بسترهای مناسب و توسعه بازار ایجاد کنیم و در کنار توانمندی موجود، فن و حرفه تجاری سازی و مباحث کسب و کاری را هم آموزش داده شود تا زمانی که جذابیت بازار درحدی باشد که برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی داشته باشد، المان‌های اکوسیستم به خوبی در کنار یکدیگر قرار گیرند.

کد خبر 98738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha