بازار پر ابهام سهام خودرویی ها / علت رشد سهام خودرویی در بازار پیچیده اقتصادی

پرشین خودرو: سهام شرکت خودرویی در حالی روز گذشته رشد مطلوبی را تجربه کرد که کل بازار سهام این روزها وضع مبهمی دارد و بسیاری از نمادها مسیر اصلاح قیمت را طی می کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، با وجود روند کاهشی قیمت‌ها در گروه خودرو و ساخت قطعات طی هفته های اخیر، روز گذشته شاهد رشد سهام شرکتهای خودرویی بودیم به طوری که سهام سایپا در این روز با حجم خریدی بیش از 21 میلیون سهم مواجه شد و نماد این شرکت در زمره تاثیر گذارترین نمادها در بازار معرفی شد.

این شرایط در حالی است که، بازار سرمایه همواره به دنبال مشوق هایی است که روی سهام خاص شرکتهای بورسی مانور داده و به بازده مورد انتظار در تجدید قیمت سهام دست یابد و در این میان به طور قطع شرکت های خودرویی هم جزء شرکتهایی هستند که اخبار مثبت و یا منفی را می توانند به فرصت یا تهدید تبدیل کنند.

مدیرعامل شرکتها و مجامع سرمایه گذاری ملی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با توجه به فضای پر ابهام سهام شرکت های خودرویی اظهار داشت: بیشتر قراردادهایی که شرکتهای خودرویی با خارجی ها داشتند در حال حاضر با ابهام همراه شده و این در حالی است که دولت نیز در چنین شرایطی بجای اینکه بسته حمایتی جامع و کاملی را ارائه کند تا از اتفاقات بدی که در آینده احتمال وقوع دارد جلوگیری کند گفتار درمانی می کند و به طور حتم صنعت هم با گفتار درمانی هیچ اتفاقی برایش رخ نخواهد داد.

 



کیوان شیخی گفت: تحریم صنایع توسط شرکتهای اروپایی و امریکایی 100 درصد رخ خواهد داد و امروز باید شرکتها از پتانسیل های داخلی استفاده کنند بنابراین اینکه تا این میزان موضوع تبعات عدم همکاری با اروپایی ها مطرح می شود معلوم نیست در راستای چه سیاستی است.

وی تاکید کرد: هر چند سهام شرکتهای خودرویی روز گذشته روند مثبتی را داشت که مسلما ناشی از برخی اظهارات رئیس جمهوری امریکا و احتمالا مذاکره مجدد با ایران و از سرگیری روابط بوده چرا که همواره سهامداران به دنبال آن هستند که در جریان برخی از حرکت های سیاسی سهامی را مثبت و یا منفی کنند .

مدیرعامل شرکتها و مجامع سرمایه گذاری ملی، همچنین بخشی از مشکلات موجود در بازار سهام خودرویی ها را ناشی از شرایط اقتصادی و اوضاع ارزی در کشور دانست و گفت: این روزها کل صنایع بورسی ها علی الخصوص صنایع ارزبر مانند گروه های خودرویی و دارویی و بسیاری از صنایعی که محل تامین مواد اولیه آنها ارزی است با مشکل مواجه هستند و اتفاقات موجود در قیمت سهام شرکتهای خودرویی هیچ ربطی هم به تغییر مدیریت ها ندارد و صرفا به جهت تغییر در شرایط اقتصادی رخ داده است.

شیخی همچنین با توجه به شرایط مبهم حاکم بر بازار سرمایه ، ابهام را سم بازار سرمایه عنوان کرد و افزود : با اعمال تحریم های جدید، سهام شرکتهای خودرویی اوضاع خوبی را تجربه نخواهد کرد چرا که با این اتفاق شاهد افزایش رکود، بالا رفتن نرخ دلار، افزایش بهای تمام شده محصول در گروه خودرویی ها، کاهش ارز پول ملی و درآمد خانوارها و نهایتا افت فروش شرکتهای خودرویی خواهیم بود و این شرایط به طور قطع به نفع گروه خودرو و بازار سهام این شرکتها نخواهد بود.

وی در ادامه به سرمایه گذاران توصیه کرد برای نوسان 10 تا 20 درصدی سرمایه شان را به باد ندهند و به صورت بنیادی تصمیم گیری کرده و چنانچه شرکتی مثبت است سرمایه گذاری کنند چرا که هر گونه ورود مقطعی به بورس و بازار سرمایه و در جریان شایعات غیر قابل تایید منجر به ضرر و زیان آنها خواهد شد .

وی گفت: سرمایه گذاران باید با دید بلند مدت و با تکیه بر توان داخلی سرمایه گذاری و وارد بازار سرمایه شوند چرا که شرایط خوشایندی در بازار سهام وجود ندارد و بازار بسیار ابهام برانگیز است.

کد خبر 98746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha