ذرات معلق، آلاینده شاخص هوای تهران در تابستان

پرشین خودرو: مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: با وجود اینکه آلاینده ازن در هوای تهران طی روزهای گرم سال افزایش پیدا می‌کند ولی آلاینده شاخص در تهران طی تابستان همچنان ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است و طی روزهایی که ازن آلاینده شاخص هوا باشد، AQI(شاخص آلایندگی) بر اساس آلایندگی ازن اعلام می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، محسن روشنی با اشاره به اینکه ازن آلاینده ثانویه‌ای است که بر اثر تابش نور خورشید به آلاینده‌های اولیه تولید می‌شود، اظهار کرد: ازن اگر بالای جو زمین باشد، آلاینده محسوب نمی‌شود ولی اگر در سطح تنفسی قرار بگیرد جزو آلاینده‌های هوا خواهد بود و برای سلامتی مضر است.

وی با بیان اینکه از اواخر خرداد ماه با گرم شدن هوا و افزایش تابش نور خورشید میزان ازن در هوا افزایش پیدا می‌کند، گفت: خودروها نیز با تولید اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها خوراک اولیه ازن را تولید می‌کنند بنابراین خودروها و پمپ بنزین‌ها نیز در افزایش ازن موثر هستند ولی عامل اصلی در تولید آن نور خورشید است.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: طی چند سال اخیر در تهران در ماه‌های گرم سال مشکل افزایش ازن به وجود آمده است. کشورهای دیگر دنیا نیز مانند آمریکا با افزایش غلظت ازن در روزهای گرم مواجه هستند و این فقط مشکل کشور ما نیست.

 

هوای تهران

 

به گفته روشنی در زمستان و فصل سرد سال ذرات معلق بیشتر و تابش نور خورشید کمتر است بنابراین آلاینده‌ها در سطح زمین قرار می‌گیرند و هوا کدر و سیاه می‌شود ولی با گرم شدن هوا غلظت آلاینده‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند و هوا شفاف‌تر می‌شود. به همین علت هنگام وجود آلایندگی ازن هوا غبارآلود و کدر نیست.

وی با اشاره به اینکه کاهش غلظت آلاینده‌ها و افزایش تابش نور خورشید در افزایش ازن موثر است، تصریح کرد: آلاینده اصلی در فصل تابستان نیز همان آلاینده pm۲.۵ است ولی برخی روزها ازن تبدیل به آلاینده شاخص می‌شود.
 

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با بیان اینکه شاخص ازن به طور روزانه روی سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران قرار می‌گیرد، گفت: شاخص AQI، بر اساس بزرگترین مقدار یک آلاینده اعلام می‌شود. به این معنا که اگر طی یک روز غلظت ذرات معلق ۲.۵ میکرون بیشترین آلایندگی را در بین آلاینده‌های مختلف داشته باشد شاخص AQI بر اساس آن اعلام می‌شود و اگر ازن بیشترین آلایندگی را داشته باشد، این آلاینده مبنای اعلام کیفیت هوا می‌شود.

کد خبر 98764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha