تاکسی پرنده هیبریدی رولزرویس معرفی شد

پرشین خودرو: بخش هواپیمایی رولزرویس از مدل عمودپرواز EVTOL رونمایی کرد که به عنوان تاکسی پرنده استفاده می‌شود و شعاع پروازی ۸۰۵ کیلومتر دارد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از زومیت، اگرچه برند رولزرویس در عرصه تولید خودروهای لوکس بسیار موفق است، اما نام آن جلوه بیش‌تری در زمینه هوانوردی و ساخت هواپیما دارد. در حال حاضر این شرکت از دو بخش مجزا تشکیل شده است؛ بخش خودرو نزدیک به ۱۳۰۰ نفر خدمه دارد، در حالی که تعداد کارمندان بخش تولید پیشرانه هواپیما حدود ۵۰،۰۰۰ نفر است. بنابراین وقتی که خبری در مورد هواپیمای مفهومی عمودپرواز (VTOL) رولزرویس با ظرفیت حمل چهار یا پنج سرنشین و بهره‌گیری از پیشرانه توربینی هیبریدی منتشر شود، ارزش شنیدن دارد.

این خودروساز بریتانیایی به تازگی اعلام کرده است که هواپیمای عمودپرواز رولزرویس در حقیقت یکی ماشین پرنده با شعاع پرواز ۸۰۵ کیلومتر و بیشینه سرعت ۴۰۲ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

 



هواپیمای مفهومی EVTOL رولزرویس در نمایشگاه بین‌المللی فارنزورث (Farnsworth) امسال ارائه شد و از ۶ روتور الکتریکی برای برخاستن (تیک‌آف) و فرود عمودی استفاده می‌کند؛ این تاکسی پرنده دسترسی به پد هلیکوپتری و دیگر مناطق با محدوده کوچک فرود را فراهم می‌آورد. پروانه‌های هواپیمای عمودپرواز رولزرویس به منظور کاهش سروصدا (نویز) طراحی شده‌اند و به آن اجازه می‌دهند تا در شهرهای مختلف، بدون ایجاد سروصدایی به اندازه هلیکوپترهای معمولی پرواز کند.

پروانه‌های بال اصلی و عقب به طور کامل به سمت جلو متمایل هستند و باعث می‌شوند تا پرواز رو به جلو با حداکثر راندمان و بیش‌ترین سرعت ممکن (۴۰۲ کیلومتر بر ساعت) انجام بگیرد. پروانه‌های روی بال اصلی تاشو هستند، تا هنگام پرواز باعث کاهش ضریب درگ شوند و کارایی آن را برای حرکت مستقیم در هوا افزایش دهند.

به جای باتری بزرگ، تاکسی پرنده رولزرویس EVTOL از مدل کوچک‌تری استفاده می‌کند که توسط یک ژنراتور توربین گاز شارژ می‌شود. این شیوه باعث افزایش شعاع پرواز به ۸۰۵ کیلومتر می‌شود؛ در حال حاضر چنین طرحی بسیار کارآمدتر از مدل‌های کاملا الکتریکی تاکسی پرنده است.

رولزرویس می‌گوید که هواپیمای عمودپرواز EVTOL تا اواسط سال ۲۰۲۰ به مرحله ساخت می‌رسد و اولین مدل تجاری آن به بازار معرفی خواهد شد. در حالی که این تاکسی پرنده مفهومی از توربین گاز M250 و تاریخ غنی شرکت رولزرویس برای طراحی پیشرانه هواپیما استفاده می‌کند، اما روشن است که سازنده بریتانیایی به طور ضمنی نگاهی نیز به استفاده از موتور برقی در مدل‌های آینده دارد.

در حال حاضر هواپیمای عمودپرواز با بهره‌گیری از موتور الکتریکی مسئله خیلی عجیبی محسوب نمی‌شود؛ شاید تنها مسئله جدید، استفاده از سیستم محرکه هیبریدی باشد که باعث افزایش شعاع پرواز خواهد شد. ارزش معاملات بخش هواپیمایی رولزرویس در سال به ۲۱.۵ میلیارد دلار می‌رسد و همین باعث توجه بیش‌تر به سمت فناوری‌های نوین در زمینه هوانوردی شده است. به نظر می رسد که رولزرویس برای از دست دادن بازار خود در رقابت با استارتاپ‌های سیلیکون ولی در زمینه تولید هواپیمای عمودپرواز و تاکسی پرنده، از الان وارد عمل شده است.

کد خبر 98800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha