کد خبر 98818
۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۵
کاهش تصادفات با سامانه هوشمند رانندگی ایمن

پرشین خودرو: یک پژوهشگر حوزه برق به طراحی سامانه‌ هوشمندی تحت عنوان "رانندگی ایمن" پرداخته و گفت: این سامانه می‌تواند اثر به‌سزایی در کاهش تعداد تصادفات، بهبود فرهنگ رانندگی و به دنبال آن کاهش ترافیک به خصوص در کلان شهرهای ایران داشته باشد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایسنا، دکتر سید مهرداد حسینی  منطقه خراسان، با بیان اینکه خودروهای خودران باعث کاهش تصادفات و افزایش ایمنی سرنشینان می‌شوند، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه صنعتی چالمرز واقع در کشور سوئد در زمینه سیستم‌های ایمنی فعال خودرو (Systems Active Safety) و خودروهای خودران(Autonomous vehicles)مشغول به تحقیق شدم. در آن‌جا پروژه مشترکی بین دانشگاه چالمرز و کمپانی خودروسازی ولوو تعریف شده بود و محور اصلی کار، تمرکز و طراحی بر روی توسعه سیستم‌های ایمنی فعال خودرو و کاربرد آن در خودروهای بدون سرنشین یا همان خودران بود.

این، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق با گرایش کنترل از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: این تحقیقات شامل شناسایی و مدل سازی رفتار راننده وطراحی سیستم هشدار برخورد به جلو و انحراف از مسیر بود که با در نظر گرفتن خصوصیات رفتاری راننده انجام پذیرفت تا راندمان و کارایی سیستم افزایش یابد. پس از آن، تست سیستم‌های ایمنی طراحی شده به صورت سخت افزار در حلقه (Hardware in Loop ) انجام پذیرفت تا اصلاحات صورت گرفته و ایرادهای احتمالی در صورت نیاز برطرف شود.

مدرس دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد: پس از بازگشت به ایران در سال ۲۰۱۶، یک تیم فنی و بررسی اولیه و میدانی راجع به سیستم های ایمنی فعال در داخل کشور تشکیل دادیم و پس از آن به امکان سنجی جهت پیاده سازی و اولویت‌بندی آن‌ها بر اساس نیاز و ظرفیت‌های کشور، امکانات جاده ای و اجرایی شدن آنها در خودروهای موجود یا در حال ساخت پرداخته شد. در ادامه طراحی الگوریتم‌های ایمنی، اجرا و پیاده‌سازی آن‌ها مورد توجه قرار گرفت و سامانه‌ای با عنوان "سامانه هوشمند رانندگی ایمن" طراحی شد که اکنون در فاز توسعه قرار دارد.

وی اضافه کرد: در این سامانه وظایف مختلفی تعبیه شده که شامل تشخیص رفتارهای پرخطر در هنگام رانندگی، هشدار و ثبت رفتارهای ریسک پذیر و در نهایت ارسال داده‌های ثبت شده به مراجع ذیربط است.

این پژوهشگر حوزه برق تصریح کرد: تمامی شرکت‌ها یا مراکز تحقیق و توسعه که در زمینه طراحی و ساخت خودروهای بدون سرنشین فعالیت می‌کنند، نیاز به مکانی با ویژگی‌های خاص دارند که در آن ها محصولات خود را تست و صحه سنجی کنند. این فضا اصطالحا میدان تست (Test Field) گفته می‌شود.

حسینی در خصوص "سامانه هوشمند رانندگی ایمن" تاکید کرد: سامانه هوشمند رانندگی ایمن از دو لایه نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل شده است و هدف اصلی آن کمک دادن به راننده با هشدار به موقع در شرایط پرخطر به منظور جلوگیری از تصادفات است.

وی افزود: با توجه به آمارهای موجود، سه دسته از مهمترین رفتارهای ریسک پذیر که عمدتا منجر به بروز سوانح در داخل کشور می‌شود، عدم رعایت فاصله مجاز با خودرو یا عابر مقابل، عدم توجه به رانندگی در بین خطوط و داشتن سرعت بالا است. در این سامانه، سایر خودروها و همچنین عابر پیاده در اطراف خودروی در حال حرکت تشخیص داده می‌شود.

این مدرس دانشگاه صنعتی شریف گفت: علاوه بر آن خطوط بین مسیر رانندگی نیز تشخیص و علامت‌گذاری می‌شوند. سپس با توجه به این اطلاعات و داده‌های خودرو از جمله سرعت، رفتار پرخطر در هنگام رانندگی تشخیص داده شده و در صورت تکرار بیش از حد مجاز به راننده هشدار و آلارم داده می‌شود.

ر انندگی

 

حسینی عنوان کرد: این سامانه قابلیت اجرا برای خودروهای سبک و سنگین را دارد و از چند جهت حائز اهمیت است. اول اینکه طراحی آن در داخل صورت گرفته و دوم اینکه این سامانه می‌تواند اثر به‌سزایی در کاهش تعداد تصادفات رانندگی داشته و در نهایت بازخوردهای مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعددی به‌همراه داشته باشد.


وی خاطرنشان کرد: این طرح با حمایت و سرمایه‌گذاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان تحت عنوان تسهیلات حمایت از فعالیت‌های فناورانه ایرانیان مقیم خارج و با همکاری و حمایت علمی معاونت بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی صورت گرفته است.

این پژوهشگر حوزه برق اظهار کرد: این سامانه که مرحله اول ثبت اختراع آن نیز انجام شده است، در حال حاضر با کمک و همکاری یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه تجهیزات جانبی خودرو در حال تکمیل، تست و استفاده بر روی خودرو است.

حسینی خاطرنشان کرد:همان طور که گفته شد تمام خودروهای مجهز به سیستم های ایمنی و خودران در سراسر دنیا در فضایی اختصاص یافته و با ویژگی‌های خاص بارها و بارها تست و در صورت نیاز رفع عیب می‌شوند.

وی ادامه داد: این بسیار حائز اهمیت است چرا که امکان و اجازه تست خودروهای خودران در داخل شهر و اماکن عمومی به لحاظ مسائل ایمنی وجود ندارد، برهمین اساس وجود یک میدان تست که شرایط رانندگی واقعی درون شهری و برون شهری را برای راننده و خودرو فراهم کند و در عین حال از لحاظ ایمنی در درجه بالایی قرار داشته و قابلیت انواع مختلف تست‌های ایمنی را دارا باشد، ضروری است.

مدرس دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه پروژه جدید هم با محوریت طراحی میدان تست خودرو با گروه پژوهشی "ایپک" دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در حال انجام است، تصریح کرد: نتایج حاصل از این تحقیقات یک طراحی مفهومی و تفصیلی به همراه جزئیات اجزا یک میدان تست با کاربری‌های مختلف تعریف شده در آن برای ساخت ارائه می دهد.

حسینی افزود: در این تحقیق بیش از ۴۰ میدان تست موجود در دنیا تاکنون مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. میدان تست مورد نظر در این طرح تحقیقاتی، علاوه بر تست سیستم‌های ایمنی فعال خودرو و خودروهای خودران، دارای کاربردهای دیگری نیز هست، به عنوان نمونه، تمرین رانندگان خودروهای ویژه مانند خودروهای حامل سوخت در مسیرهای پر پیچ و خم، تست های رایج پایداری و ایمنی خودرو شامل تست ترمز، لغزندگی و ...، از دیگر کاربری‌های این طرح محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت سیستم‌های ایمنی فعال خودرو و خودروهای خودران، یادآور شد: مسئله ایمنی خودروها از دیرباز مورد توجه محققان بوده است اما طی چند سال گذشته این مسئله به همراه مسئله رفاه راننده و سرنشینان، اصلاح و بهبود فرهنگ رانندگی، کاهش ترافیک در کلان شهرها، کاهش مصرف سوخت و آلودگی و همچنین رشد روز افزون تکنولوژی و وارد شدن آن به زندگی مردم موجب اقبال و توجه زیاد به سمت خودروهای با ایمنی بالا و در نهایت خودروهای بدون سرنشین شده است.

این پژوهشگر حوزه برق با بیان اینکه کشور ما متاسفانه معمولا جزء پنج کشور اول در تعداد بالای تصادفات و کشته شدگان سوانح رانندگی قرار دارد، گفت: آمارهای رسمی داخلی و خارجی زیادی در این زمینه وجود دارد. بر اساس اعلام آمار وزارت بهداشت در ایران به طور متوسط هر ۳۰ دقیقه یک نفر بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست می‌دهد و همین‌طور بر اساس اعلام نظر کمیسیون اقتصادی مجلس هزینه مستقیم و غیر مستقیم حوادث رانندگی معادل۷% درآمد ناخالص ملی کشور است. همین دو مورد اهمیت بسیار زیاد موضوع را نشان می‌دهد.
 

کد خبر 98818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha