فساد خودرو را به وزارت صنعت گوشزد کرده بودیم

پرشین خودرو: رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن نادرست شمردن سیاست فعلی ارزی، تصریح کرد که از ابتدا هشدار داده بودیم که هرگونه دو نرخی شدن ارز فسادآور است و همچنین شهریور پارسال فساد خودرو را به وزارت صنعت گوشزد کرده بودیم.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، مسعود خوانساری در جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: بخش خصوصی مخالفت خود را با هرگونه دو نرخی شدن ارز اعلام کرده است، چراکه هر گونه انحصار و دو نرخی بودن، چیزی جز فساد و رانت به دنبال نخواهد داشت. پس باید بر اساس یک بازار آزاد کنترل شده، اقتصاد ایران در مسائل ارزی هدایت کرد. همچنین در مورد کالاهایی که با ارز دولتی وارد کشور شده است، باید کنترل‌های لازم صورت گیرد تا از راه مالیات و جریمه، با سوءاستفاده به فروش نرسد.

وی افزود: اگر مسائلی که امروز درباره واردات خودرو بروز کرد، در سال گذشته مدیریت می شد، این اتفاقات رخ نمی‌داد. این در حالی است که شهریور پارسال، اتاق بازرگانی تهران در نامه‌ای به وزارت صنعت این فساد را گوشزد کرده بود.

این سیاست ارزی جواب نمی‌دهد

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: شهریور سال گذشته نامه ای به دولت نوشتیم که محدودیت در ثبت سفارش باعث اتفاقات امروز خواهد شد. تمامی این مسائل ناشی از مشورت نکردن با بخش خصوصی است. بخش خصوصی خواستار ارز تک نرخی است و هر دو نرخی شدن و انحصار باعث فساد و رانت خواهد شد و باید براساس بازار آزاد کنترل شده، اقتصاد پیش برود.

خوانساری گفت: اختصاص ارز با قیمت پایین به برخی واردکنندگان و کنترل تعزیری بازار، جواب نمی دهد، بلکه ارز دولتی فقط باید به دارو و کالاهای اساسی داده شود.

نقدینگی از ارز خطرناک‌تر است

رئیس اتاق بازرگانی تهران نقدینگی را یکی دیگر از مشکلات اقتصاد ایران دانست و افزود: نقدینگی یکی از خطرناک ترین مسائل اقتصاد ایران است که از ارز نیز خطرناک‌تر است. پس هر روز دیر پرداختن به حل مشکل نقدینگی آفات زیادی را برای اقتصاد خواهد داشت.

 

فساد خودرو


وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی واقعی به دنبال دریافت ارز رانتی نیست، ادامه داد: از همان ابتدا با دلار ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودیم اما دولت از ابتدا اعلام کرد که به هر کالایی که نیاز به ارز داشته باشد، دلار دولتی می‌دهد. بر این اساس ۲۰۰ میلیارد دلار تقاضا برای واردات وجود داشت. در حالیکه معلوم بود تک نرخی شدن ارز با این قیمت شدنی نیست و وقتی دولت می گوید به همه ارز با این نرخ می دهیم معلوم است که برخی بدون نیاز به ارز به دنبال دریافت آن می روند یا آنکه وقتی برای پیش‌فروش سکه محدودیتی اعلام نمی شود، فردی ٣٠ هزار سکه می خرد؛ این یعنی سیاستگذاری درست نبوده است.

خوانساری اعلام کرد: هرچند تصمیم گیری درباره بازار ثانویه دیر بود اما تصمیم خوبی بود و می تواند موثر باشد، چرا که با راه اندازی بازار ثانویه صادرات تقویت شده و واردکنندگان نیز به ارز مورد نیاز خود دسترسی خواهند داشت.

 

کد خبر 98826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha