کد خبر 98835
۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
افزایش 100 درصدی قیمت خودروهای وارداتی

پرشین خودرو: به گفته رئیس اتاق اصناف ایران، به دنبال افزایش قیمت دلار، قیمت کالاهای مختلف از جمله خودروهای وارداتی در سال جاری تا 100 درصد رشد را تجربه کرده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازایرنا، گرانی ارز در ایران، همواره باعث رشد قیمت در سایر گروه‌های کالایی می‌شود. این گرانی اگرچه به‌دلیل کاهش ارزش پول ملی اتفاق می‌افتد، اما در مواردی نیز بار روانی، به رشد قیمت‌ها دامن می‌زند.

این گرانی در برخی کالاها مانند خودرو و تلفن همراه و غیره مشهود‌تر بوده و در موارد دیگر و به‌ویژه اقلام اساسی و مصرفی خانوارها، با شدت کمتری دیده می‌شود.

در همین مورد، علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف، با اشاره به افزایش قیمت خودرو در بازار گفت: در کمتر از چهار ماه، شاهد دو برابر شدن قیمت خودروهای وارداتی در بازار بوده‌ایم که این افزایش قیمت، تحت‌ تأثیر عوامل متعددی است.


فاضلی ادامه داد: واردات خودرو برعهده اصناف نیست و ثبت و سفارش و تخصیص ارز در سایر نهادها صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق اصناف با تأکید بر اینکه «سیاست ممنوعیت واردات و ثبت سفارش خودرو از سوی این اتاق اعمال نمی‌شود»، افزود: ما تابع سیاست‌های دولت هستیم، اما در مجموع برای حل مشکل خودرو باید به روش‌های بهتری نسبت به ممنوعیت واردات توجه شود.

**ارز رسمی کشور در خدمت واردات کالاهای اساسی
او با اشاره به اینکه در حال حاضر درخصوص تأمین و عرضه اقلام عمومی و کالاهای استراتژیک مشکلی نداریم، گفت: در برخی کالاهای دیگر محدودیت وجود دارد که این محدودیت‌ها بیشتر به دلیل احتکار و گران‌فروشی به‌وجود آمده و ارتباط مستقیم با بنگاه‌ها ندارد.

فاضلی افزود: در واقع، برای بنگاه‌های صنفی که حلقه آخر ارتباط با مردم هستند، سود معینی در نظر گرفته شده و اگر خارج از این سود به فروش کالا بپردازند بر اساس قانون و توسط سازمان تعزیرات، با آنها برخورد خواهد شد.

او درخصوص تأمین کالاهای اساسی و ضروری جامعه گفت: از آنجا که ارز رسمی کشور به واردات این کالاها تعلق می‌گیرد، در تأمین آن مشکلی نداریم و نخواهیم داشت.
فاضلی به ذخیره‌سازی کالاهای مورد نیاز مردم اشاره کرد و ادامه داد: برای تأمین برخی کالاهای دیگر، باید فکری اساسی کرد نه اینکه راه ورود این کالاها را ببندیم.

**تشکیل کارگروه ساماندهی وضعیت بازار
فاضلی با بیان اینکه شرایط فعلی اقتصاد تنها مشکل اصناف نیست بلکه تمامی بنگاه‌ها را شامل می‌شود، گفت: افزایش قیمت ارز در تمام بخش‌ها از جمله بحث دستمزد و خدمات، تاثیر گذاشته که این امر در کنار افزایش قیمت‌ها سبب می‌شود تا لزوم مدیریت بازار ارز بیش از پیش احساس شود.

 

واردات خودرو

 

او به تشکیل کارگروهی توسط وزیر صنعت اشاره کرد و افزود: کارگروهی که وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل داده نه برای برخورد بلکه، با هدف ساماندهی وضعیت بازار قدم برمی‌دارد.
فاضلی ادامه داد: اگر بتوانیم هارمونی مناسب را ایجاد و نظام کنترلی درست را اعمال کنیم، می‌توان امیدوار بود بازار از نگرانی خارج شود.

او با بیان اینکه اکنون در بحث لوازم خانگی و تلفن همراه با مشکل مواجه هستیم، گفت: همکاری بین بخش‌های مختلف می‌تواند این مشکلات را حل کند که در این زمینه، جلساتی با اتحادیه‌های ذیربط برگزار کرده‌ایم و بازرسی نیز نسبت به گذشته فعال‌تر شده است.

رئیس اتاق اصناف تاکید کرد: اکنون درجنگ اقتصادی قرار داریم واز همین رو، برخی ممکن است نسبت به این موضوعات دل نگران باشند که آیا با تکیه بر این راهکارها می‌توان از این موقعیت عبور کرد؟

او با اشاره به اینکه تثبیت نرخ ارز یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان اقتصادی است، افزود: نوسانات ارزی در طول ماه، نباید بیش از سه تا پنج درصد باشد و لازم است نرخ ارز از ثبات برخوردار باشد.

به گفته او، تامین مواد اولیه مورد نیاز و بهبود روند ترخیص کالا از گمرک، جزو خواسته‌های اصلی از دولت است که باید سریع‌تر محقق شود.

او در پایان گفت: می‌توانیم با اتحاد و همبستگی مشکلات پیش‌رو را پشت سر بگذاریم.

کد خبر 98835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha