کد خبر 98840
۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
رتبه جهانی ایران در تولید علم

پرشین خودرو: آخرین داده‏ های مستخرج از معتبرترین پایگاه استنادی جهان بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران توانسته است برای نخستین بار، در زمره ۱۵ کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از مهر، آخرین داده های مستخرج از معتبرترین پایگاه استنادی جهان بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران توانسته است برای نخستین بار، در زمره ۱۵ کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد.

دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: دانشمندان، پژوهشگران و استادان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور همانند گذشته توجه، دقت نظر و علاقمندی مقام معظم رهبری را به مسأله مولد بودن و تولید کننده علم بودن دانشگاهها را مورد توجه قرار می دهند و همواره بیانات ایشان را سرلوحه تمامی امور آموزشی و پژوهشی خود می کنند.

دهقانی اظهار داشت: همچنین هسته اصلی تصمیم گیری های مهم و کلان پژوهشی کشور در وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر اساس منویات معظم له است.

وی گفت: ایشان در دیدار اخیر خود با اساتید و اعضاء هیأت علمی دانشگاه های کشور که در ماه مبارک رمضان سال جاری انجام شد؛ دغدغه های مهم ذهنی خود را تبدیل مصرف کنندگی علم به تولیدکنندگی علم و همچنین مرجعیت علمی کشور دانستند و به پژوهشگران و دانشگاهیان کشور قویاً توصیه کردند که در این زمینه کوشا باشند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: گزارش زیر از نمودها و اثرات توجه دانشمندان کشور به بیانات ایشان در خصوص «مسأله تولیدکنندگی علم» و همچنین «مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران» است.

وی افزود: بررسی و تحلیل جدیدترین داده های استخراج شده از پایگاه استنادی وبگاه علم (WOS) در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی در خصوص تولیدات علمی جمهوری اسلامی ایران حاکی از عملکرد منحصر به فرد پژوهشگران و دانشمندان ایرانی در نیمه نخست سال جاری میلادی است.

دهقانی یادآور شد: نگاهی به آخرین داده های مستخرج از معتبرترین پایگاه استنادی جهان (ISI) بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست تولید علم را در جهان اسلام کسب کرده و بیش از ۲۲ درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: همچنین جمهوری اسلامی ایران با ثبت بیش از ۲۵ هزار و ۵۰۰ مدرک در پایگاه استنادی ISI توانست برای نخستین بار، در زمره ۱۵ کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد.

 

 

علم

سهم کشورهای برتر اسلامی از نظر تولید علم در نیمه نخست سال ۲۰۱۸

 

سرپرست ISC گفت: بررسی داده های نمودار بالا که از پایگاه WOS استخراج شده؛ حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با ۲۲.۳ درصد، بیشترین سهم تولیدات علمی را در میان کشورهای اسلامی از آن خود کرده است.

وی افزود: ترکیه، عربستان سعودی، مالزی و مصر به ترتیب با ۱۶.۲ درصد، ۸.۴ درصد، ۷.۸ درصد و ۷.۵ درصد درصد جایگاه های دوم تا پنجم را کسب کرده اند.

دهقانی گفت: نگاهی به نمودار بالا حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با اختلاف قابل ملاحظه ای نسبت به ترکیه و عربستان سعودی جایگاه نخست را در میان ۵۷ کشور اسلامی از نظر تولید علم در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی به خود اختصاص داده است.

 

علم

۲۰ کشور برتر دنیا از نظر تولید علم در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸

 

وی گفت: ۲۰ کشور برتر جهان از نظر تولید علم در نمودار بالا دیده می شود. بررسی داده های مندرج در این نمودار، که از پایگاه استنادی WOS استخراج شده است، حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار توانسته است با ثبت بیش از ۲۵۵۰۰ مدرک در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۸ جزء ۱۵ کشور برتر جهان از نظر میزان تولید علم قرار گیرد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: پس از ایران کشورهای روسیه، سویس، سوئد، ترکیه و لهستان جایگاه های شانزدهم تا بیستم را کسب کرده اند. کشورهای ایالات متحده آمریکا، چین، انگلستان، آلمان .و هند نیز به ترتیب با ۳۲۲۰۲۰، ۲۱۶۸۹۳، ۸۳۳۲۲، ۷۴۲۱۹ و ۵۴۷۶۴ مدرک نمایه شده در WOS توانسته اند جایگاه های نخست تا پنجم جهان را به خود اختصاص دهند.

 

علم

سهم قلمروهای پژوهشی برتر جمهوری اسلامی ایران از نظر تولید علم در ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۸

 

وی افزود: دانشمندان مهندسی، شیمی و علم مواد بیشترین سهم را در تولید علم در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ داشته اند. داده های نمودار بالا ۱۰ قلمرو پژوهشی برتر جمهوری اسلامی را نشان می دهد. دانشمندان این ۱۰ قلمرو بیشترین سهم را تولید علم کشور و همچنین کسب افتخارات مذکور داشته اند.

دهقانی اظهار داشت: مجموع سهم ۴ قلمرو پژوهشی مهندسی، شیمی، علم مواد و فیزیک؛ ۵۳.۸ درصد است. به بیان دیگر؛ دانشمندان قلمروهای پژوهشی مذکور بیش از ۵۰ درصد کل تولیدات علمی کشور را در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سهم تولیدات علمی ۱۰ حوزه پژوهشی نخست که در نمودار بالا دیده می شود ۸۰.۶ درصد است.

کد خبر 98840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha