آمادگی کامل بندر چابهار برای ترانزیت کالا از هند به افغانستان

پرشین خودرو: معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از آمادگی کامل بندر چابهار برای ترانزیت کالا از هند به افغانستان خبر داد و گفت:هم‌اکنون سازمان بنادر و دریانوردی طرح توسعه بندر چابهار را در حال اجرا دارد که فاز اول آن با افزایش ۶ میلیون تن ظرفیت برای ترانشیپ کالا از بنادر هند به چابهار و سپس ترانزیت به افغانستان آماده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازپایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی، هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره برنامه‌های آن سازمان در توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور به ویژه بندر امیرآباد و همچنین بندر چابهار با توجه به تاکید سخنگوی دولت برای حمایت از توسعه بنادر شمالی و جنوبی کشور به ارایه توضیحاتی پرداخت.

حق‌شناس با یادآوری این مطلب که سازمان برنامه و بودجه جزو شورای‌عالی سازمان بنادر و دریانوردی است، گفت: همه برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی قبل از اجرا به تصویب سازمان برنامه و بودجه می‌رسد. بنابراین همکاری سازمان برنامه در تصویب برنامه‌ها و طرح‌های سازمان بنادر و دریانوردی، بسیار کارگشا است.
 

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: هم‌اکنون سازمان بنادر و دریانوردی طرح توسعه بندر چابهار را در حال اجرا دارد که فاز اول آن با افزایش ۶ میلیون تن ظرفیت برای ترانشیپ کالا از بنادر هند به چابهار و سپس ترانزیت به افغانستان آماده است.

 

بندر چابهار

 

وی افزود: ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن رسیده است و با این افزایش ظرفیت، طبیعی است که از بخش عمده‌ای از آنها، هند و افغانستان نیز استفاده می‌کنند.

عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه توسعه بنادر شمالی کشور و رونق گردشگری در آنها و همچنین بهره مندی بیشتر از ظرفیت بنادر شمالی در دستور کار قرار دارد، گفت: در امیرآباد، انزلی و نوشهر بیش از ۳۰ میلیون تن ظرفیت داریم که در حال حاضر از یک پنجم تا یک ششم آن استفاده می شود و ظرفیت های خالی داریم که باید برای آنها ظرفیت سازی کنیم.

طرح جامع بنادر کشور تدوین می‌شود

حق‌شناس تصریح کرد: مبنای این ظرفیت‌های بالا بیشتر به دلیل تکمیل کریدورهای شمال- جنوب و ترانزیت کالا از این مسیر مهم کریدوری بوده است. امیدواریم با استفاده از این ظرفیت‌ها، از ظرفیت خالی بنادر استفاده‌های اقتصادی مناسبی شود.

وی ادامه داد: با تکمیل فاز ۴ بندر چابهار ظرفیت آن بندر به ۷۷ میلیون تن می‌رسد و اگر تقاضا وجود داشته باشد این آمادگی وجود دارد تا فازهای بعدی بندر چابهار آماده شود و که فعلا فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است. اگر تقاضا باشد حتما فازهای دیگر در دستور کار قرار می گیرد که در دستور کار سازمان قرار دارد.

حق شناس همچنین از تدوین طرح جامع بنادر خبر داد و گفت: سازمان بنادر طبق برنامه های قبلی طرح توسعه بنادر را در قالب طرح جامع بنادر در دستور کار دارد.

کد خبر 98877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha