بورس حدود 11 هزارمیلیارد ریال برای خودروسازان جذب می کند

پرشین خودرو: بورس به تدریج در حال گرفتن جایگاه بانک ها در تامین مالی بنگاه های اقتصادی است و در تازه ترین گام، شاهد برای صنعت خودروسازی سه هزار و 900 میلیارد ریال اوراق اجاره را منتشر می کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقلز از ایرنا، در سال های گذشته به سبب بروز مشکلاتی برای بانک ها و کاهش توان آنها در تامین مالی طرح ها و صنایع، توجه ها بیش از گذشته به بورس معطوف شده است.
بر این اساس، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی دولتی و خصوصی تلاش می کنند از طریق ابزارهای جدید مالی به جذب سرمایه و تامین مالی برای اجرای پروژه های خود اقدام کنند.

تاکنون شرکت های متعددی در بخش انرژی، نفت، کشاورزی، صنعت و خودروسازی از ابزارهای مختلف مالی استفاده و سرمایه جذب کرده اند.


بر پایه گزارش امروز بورس تهران، تازه ترین اقدام برای تامین مالی پروژه های اقتصادی کشور به صنعت خودروسازی مربوط می شود که بر اساس آن، اوراق اجاره شرکت سایپا با نماد «صایپا104» در فهرست نرخ‌های بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

 

بورس

 

اوراق اجاره شرکت سایپا به مبلغ 3900 میلیارد ریال، با نرخ سود علی ‌الحساب سالیانه 18 درصد، از امروز (بیست و هفتم تیرماه) با هدف تامین سرمایه در گردش شرکت با هدف کاهش هزینه‌های زنجیره تامین گروه سایپا منتشر می شود.
این اوراق چهار ساله با ضمانت، تعهد پذیره‌نویسی و بازارگردانی بانک ملت منتشر شده است.
 چندی پیش نیز ایران خودرو با هدف تامین مالی به انتشار هفت هزار میلیارد تومان اوراق اجاره از طریق بورس اقدام کرده بود.
صکوک اجاره، اوراق بهاداری است که دارنده آن به صورت مشاع، مالک بخشی از دارایی بوده و منافع آن بر اساس قرارداد اجاره به مصرف کننده یا بانی واگذار شده است.
در صکوک اجاره حق استفاده از منافع دارایی یا مجموعه ای از دارایی ها، در برابر اجاره بها از مالک به شخص دیگری منتقل می شود.

مدت قرارداد اجاره مشخص است و می توان اجاره بها را در ابتدای دوره، انتهای دوره، با سررسیدهای ماهانه، فصلی یا سالیانه پرداخت کرد.
از آنجا که صکوک اجاره، اوراق بهاداری است که بیانگر مالکیت مشاع فرد است، می توان آن را در بازار ثانویه و به قیمتی که به وسیله عامل های بازار تعیین می شود، معامله کرد.

کد خبر 98899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha