آخرین وضعیت تکمیل فاز ۳ پایانه کانیتنری بندر شهیدرجایی

پرشین خودرو: معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت: فاز ۳ پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیار تومان در حال اجراست و تا مرحله پایانی عملیات اجرایی یکهزار و ۳۶ روز باقی مانده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در بازدید از طرح‌های توسعه‌ای بندر شهید رجایی اظهار کرد: خطوط ریلی ۲ و ۷ بندر شهید رجایی با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان کاملا بازسازی شده و می‌تواند به رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی در بحث توسعه حمل کالا در بنادر از طریق ریل کمک کند.

وی افزود: خوشبختانه روند فعالیت فاز ۳ طرح توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی خوب پیش می رود. این طرح با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیار تومان از جمله بزرگترین پروژه های توسعه ای بنادر کشور محسوب می شود که بر اساس برنامه زمانبندی پروژه، یکهزار و ۳۶ روز تا مرحله پایانی عملیات اجرایی آن باقی مانده است.


راستاد خاطرنشان کرد: در بخش تجهیز پایانه شماره ۲ کانتینری هم بازدیدی از کارگاه مونتاژ ۱۲ دستگاه جرثقیل کشتی به ساحل جهت جابجایی کانتینر ( گنتری کرین) با اعتبار ۱۰۲ میلیون یورو داشتیم. پیش بینی می شود تا دوسه ماه آینده شاهد تکمیل و بهره برداری کامل از این جرثقیل ها باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ۱۵ دستگاه جرثقیل محوطه ای(ترانستینر) با اعتبار ۲۱ میلیون یورو با ۷۵درصد پیشرفت فیزیکی در حال مونتاژ و نصب نهایی است. در تلاش هستیم همزمان با گنتری کرین ها، از این ترانستینرها هم بهره برداری کنیم.

به گفته این مقام مسئول، پروژه تعمیرات اساسی اسکله شماره ۲۰ بندر شهید رجایی به همراه تعویض ضربه گیر اسکله های ۱۶ تا ۱۹ هم با ۱۵ میلیارد تومان اعتبار ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تا پایان سال جاری این پروژه تکمیل خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: یکی از پروژه های مهم ایجاد ظرفیت نفتی در بندر شهید رجایی، ساخت اسکله های جدید نفتی با هزینه ای بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان است که عملیات اجرایی آن در دست اقدام است. با افزایش سرعت کار قطعاً مسیر صادرات محصولات تولیدی پالایشگاه خلیج فارس را تسهیل می کند.

وی اضافه کرد: با توجه به بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نزدیکی بندر شهید رجایی، این زیرساخت می تواند در صادرات تولیدات و محصولات پالایشگاه و صنعت بانکرینگ کشور نقش موثری ایفا کند.

پیش بینی دوره دو تا سه ساله برای هوشمندسازی بنادر کشور

راستاد همچنین در حاشیه بازدید از پروژه‌های توسعه بندر شهیدرجایی به خبرنگاران گفت: هوشمندسازی بنادر کشور از جمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای بهبود خدمات و ارتقای بهره‌وری محسوب می‌شود که امسال در دستور کار گرفته است.

وی افزود: پیش بینی ما برای این هوشمندسازی یک بازه زمانی دو تا سه ساله است تا بتوانیم تمامی بنادر کشور را به مرحله‌ای برسانیم که از تمامی تجهیزات اتوماسیون و مکانیزاسیون برای به حداکثررساندن کیفیت خدمات بنادر کشور استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: بحث اینترنت اشیاء و تجهیزات بندری و تمامی اجزای فعالیت‌های بندری بتوانند در یک قالب هوشمند در راستای عملیات بندری با همدیگر مرتبط باشند.

وی اضافه کرد: البته فعالیت های نرم افزاری و اداری مربوط به تشریفات ورود و خروج کالا به بنادر هم در قالب پروژه هوشمندسازی و راه اندازی سامانه جامعه بندری(PCS) قاعدتاً می‌تواند کمک شایان و قابل توجهی به بهبود فرآیندها در بنادر تجاری کشور انجام دهد.

 

بندر شهید رجایی


به گفته این مقام مسئول، طبیعتاً هدف غایی هوشمندسازی بنادر این است که بتوان هزینه های تمام شده عملیات حمل و نقل دریایی به ویژه روند فعالیت های بندری را از طریق بهبود کیفیت و ارتقای بهره وری به حداقل برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کالاها در کشور از طریق بنادر انجام می شود، پروژه هوشمندسازی در مجموعه اقتصاد خرد و کلان کشور اثرگذار خواهد بود و زمینه ای فراهم خواهد شد تا به واسطه کاهش بهای تمام شده کالاها انگیزه بهتری برای تجار، بازرگانان، صاحبان کالا و صادرکنندگان ایجاد شود.

وی در خصوص برنامه‌های سازمان بنادر برای توسعه گردشگری دریایی در فصل تابستان گفت: همچنانکه که در فصول پایانی سال و تعطیلات نوروزی شاهد استقبال جمعیت زیادی از هموطنان برای بازدید از جاذبه های سواحل و جزایر جنوبی کشور هستیم، امیدواریم این مساله در فصول گرم هم تداوم داشته باشد. زیرا استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات فراهم شده را نمی‌توان به دوره زمانی محدودی از سال منحصر کرد.

راستاد تصریح کرد: در سواحل شمالی کشور توجه بیشتری به جاذبه های گردشگری و دریا از سوی مردم وجود دارد، سازمان بنادر و دریانوردی امسال در تلاش است تا تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشد که هم از جنبه ایجاد روبناها و زیرساخت‌های گردشگری دریایی در شمال کشور غافل نماند و هم به تولید شناورهای مناسب کمک کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در استان گیلان و بندر انزلی در حال بررسی به منظور ایجاد تعدادی اسکله خاص گردشگری دریایی هستیم. این اسکله مشابه اسکله های شناوری ایجاد می شوند که سال گذشته در استان هرمزگان و بوشهر احداث شد و به بهره برداری رسید.

وی افزود: در کنار این اقدامات، به زودی در بندر چمخاله استان گیلان یکی از بنادر بزرگ گردشگری و چندمنظوره احداث خواهد شد. مذاکراتی با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد و احداث پایانه های گردشگری در بندر انزلی و فریدون کنار داشته ایم.

راستاد ابراز امیدواری کرد: با مکانیزم‌های حمایتی که سازمان بنادر پیش‌بینی کرده و به واسطه استقبال قابل توجه هموطنان در فصل تابستان، شاهد این موضوع باشیم که ظرفیت‌های گردشگری دریایی در سواحل دریایی خزر نیز ارتقا پیدا کند.

کد خبر 98934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha