کد خبر 99023
۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۵
خطر ابتلا به التهابات روده در تابستان

پرشین خودرو: یک دکترای تغذیه گفت: خطر ابتلا به التهابات روده و معده در فصل تابستان به دلیل احتمال مصرف غذا و آب‌های آلوده افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از میران، پیام فرح‌بخش عضو هیئت علمی مرکز قلب تهران و دکترای تغذیه در گفت‌وگویی رادیویی درباره اختلالات دستگاه گوارش در فصل تابستان گفت: در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا و احتمال استفاده از آب‌های آلوده و تغذیه نامناسب، دستگاه گوارشی بدن دچار اختلال می‌شود. مراعات در استفاده از مواد غذایی که التهاب روده و معده را بیشتر می‌کند یکی از پیشگیری‌هایی است که مردم در فصل تابستان باید انجام دهند.




وی استفاده از غذاهای کم‌چرب و دارای قند کم را گزینه مناسب استفاده از مواد غذایی دانست و گفت: استفاده از غذاهایی مانند کته ماست، گوشت لخم، سینه بوقلمون و ماهیچه گزینه خوبی برای جلوگیری از اسهال است. میوه‌هایی مانند سیب و موز، در کاهش اسهال مناسب هستند؛ همچنین باید بیماران میوه‌هایی مانند انجیر، کیوی و آلو را در زمان ابتلا به این بیماری مصرف نکنند.



سلامت معده
 

این دکتری تغذیه در ادامه استفاده از سبزیجات خام و پخته را توصیه کرد و افزود: فیبر سبزیجات برای کاهش التهاب معده و روده گزینه بسیار مفیدی است. همچنین استفاده از برخی میکروب‌های مفید که در قالب دوغ، بیسکوییت و کیک وجود دارد دستگاه گوارش را تنظیم و به حالت عادی برمی‌گرداند. به دلیل کم شدن آب بدن در این دوره از بیماری، استفاده از مایعات به شدت توصیه می‌شود و مایعاتی چون آب و نوشیدنی‌ها به دفعات زیاد باید توسط بیمار انجام شود.


فرح‌بخش در رابطه با مصرف نوشابه برای کاهش اسهال، گفت: برخلاف تفکری که در گذشته نسبت به مصرف نوشابه در این دوره از بیماری وجود داشت، نوشابه گزینه نامناسبی برای استفاده در این بازه زمانی است. زیرا بدن جذب قند و چربی ندارد و مصرف نوشابه سبب افزایش التهاب روده و معده خواهد شد.


وی در پاسخ به سوالی در رابطه با اسهال در شیرخواران، بیان کرد: به دلیل حساس بودن بدن شیرخواران، والدین در صورت مشاهده اسهال هرچه سریع‌تر فرزندشان را به متخصص کودکان نشان دهند و همچنین مادر با افزایش تعداد دفعات دادن شیر در بروز بیشتر اسهال در نوزاد جلوگیری کند.


فرح‌بخش استفاده از تخم‌مرغ را به‌عنوان یک منبع پروتئینی در کاهش التهابات معده و روده مناسب دانست و گفت: سعی شود در استفاده از تخم‌مرغ به‌صورت آب‌پز پخته باشد و افراد از استفاده از نوع عسلی آن جدا پرهیز کنند.


وی با تاکید بر عدم خوردن هرگونه مواد غذایی در ساعات اولیه بیماری بیان کرد: بیمار در شش تا هشت ساعت اولیه برای ترمیم معده و روده و بازگشت سریع به حالت اولیه سعی کند هیچگونه مواد غذایی مصرف نکند تا معده استراحت کافی داشته باشد.

کد خبر 99023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha