تولید خودرو مشترک با چینی ها؛ شاید وقتی دیگر!

پرشین خودرو: در دهه 80 شمسی احتمال اینکه بتوان با برندهای مطرح چینی همکاری برای تولید مشترک تعریف کرد بسیار زیاد بود اما در زمان حال، چنین امکانی بسیار بعید به نظر می رسد زیرا از ثبات اقتصادی در کشور خبری نیست.

بابک صدرایی کارشناس صنعت وبازار خودرو، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با تأکید بر این مطلب که در اوایل دهه 80 شمسی ایران به دلیل داشتن ثبات اقتصادی و سیاسی توان مشارکت با طرف های چینی را داشت گفت: متاسفانه در آخرین سال های دهه 90 شمسی دیگر از آن ثبات و چشم انداز خبری نیست و موقعیت ایران برای ورود سرمایه گذاران جذابیتی ندارد.

وی ادامه داد: در دهه 80 احتمال این که طرف های ایرانی بتوانند با شرکت خودروسازی چری یا هر برند دیگری از این کشور جوینت شده و محصولی مشترک تولید کنند بسیار زیاد بود اما امروز هیچ سرمایه گذار خارجی در داخل کشور از نگاه اقتصادی احساس امنیت و ثبات نمی کند.

صدرایی با دفاع از تولید پلت فرم ملی به دست خودروسازان ایرانی گفت: این پلت فرم ایرانی باید قابلیت انعطاف داشته باشد تا بتواند محصولات متعددی بر روی آن طراحی و از تکنولوژی های بروز در آن بهره برد.

وی با اشاره به بازگشت تحریم صنعت خودرو و مشکلات به وجود آمده در این حوزه تصریح کرد: صنعت خودرو نیازمند برنامه ریزی بلند مدت و تصمیم گیری های همراه با فکر است. ما نمی توانیم یک شبه برای تغییر در صنعت خودرو یکسان سازی کنیم. یعنی نمی توان گفت، حال که تحریم شدیم از فردا پلت فرم خود را تولید می کنیم. این کار باید سال ها پیش انجام می شد.

 


خودرو مشترک

 

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به این که صنعت خودرو ما همچنان بر مبنای اقتصاد بازار محور حرکت می کند، تاکید کرد: ما تولید محور نیستیم، یعنی تحقیق برای اینکه تولیدی انجام شود که با جامعه سازگار باشد رخ نمی دهد اما هر کار می کنیم تا فروش خود را در بازار حفظ کنیم و این یعنی ما بازار محوریم.

وی نبود فضای رقابتی در تولید و فروش خودرو را مشکل این صنعت دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه در تمام این سال ها با وجود نیروهای متخصص داخلی و داشتن تجربه همکاری با برندهایی از فرانسه، کره و ژاپن نتوانستیم و یا نخواستیم که در تولید خود تغییر ایجاد کرده و خودرویی را به بازار عرضه کنیم که مردم ایران پذیرای آن باشند.

کد خبر 99027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha