راهکارهایی برای کاهش ریسک فعالیت اقتصادی در تحریم

پرشین خودرو: مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه صنعتی پاکشو، در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام گروه صنعتی پاکشو برای سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1396 گفت: با توجه به خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، شرکت با ریسک ناشی از نوسانات نرخ ارز مواجه است و در این خصوص سعی کرده با تامین مواد اولیه از داخل و همچنین خرید مواد اولیه قبل از آغاز تحریم ها، این ریسک را کاهش دهد.

به گزارش پرشین خودرو، محمد عالمی با توجه به اینکه سرمایه شرکت در سال 96 از 700 به 1000 میلیارد ریال افزایش یافته است، متذکر شد: فروش خالص گروه صنعتی پاکشو در سال گذشته 7 میلیون و 126 هزار و 654 میلیون ریال بوده که براساس آن 96 درصد بودجه تحقق یافته است.

به گفته وی، سود خالص این گروه صنعتی برای سال 1396 مبلغ یک میلیون و 408 هزار و 312 میلیون ریال بوده و برای سال جاری نیز این سود مبلغ دو میلیون و 299 هزار و 109 میلیون ریال پیش بینی می شود.

مدیرعامل پاکشو از کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، گرجستان، قطر، عراق، سوریه و لبنان به عنوان مهمترین بازارهای صادراتی این گروه صنعتی خبر داد و تاکید کرد: حدود 5 تا 6 درصد از کل فروش این گروه صنعتی در سال گذشته صادر شد و امسال به دنبال صدور 9 تا 10 درصد فروش پاکشو هستیم.

عالمی همچنین حدود 35 درصد مواد مصرفی برای تولیدات پاکشو را از مواد اولیه وارداتی اعلام کرد و یادآور شد: 80 درصد مبلغ صادرات این گروه صنعتی بصورت ارزی دریافت می شود.

عالمی در خصوص واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت شوینده و چالش های پیش روی آن در شرایط تحریم گفت: گروه پاکشو از انتهای سال گذشته پیش بینی شرایط فعلی را کرده بود و به گونه ای اقدام به خرید و تامین مواد اولیه مورد نیاز کرده است تا نسبت به تحقق 97 درصدی بودجه امسال موفق عمل کند.

وی همچنین در خصوص خرید ماده اولیه ال.ای.بی از بورس کالا گفت: ما این ماده را از شرکت صنایع پتروشیمی و یا بورس کالا به شرط ارائه بهترین و نازل ترین قیمت خرید می کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی پاکشو همچنین از اعمال افزایش قیمت 12 درصدی برای پودر و 15 درصد برای مایعات شوینده خبر داد که از اردیبهشت ماه امسال انجام شده است و یادآورد: نتایج برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های متناسب با شرایط، افزایش فروش و سود خالص نسبت به سال مالی گذشته بوده است.

همچنین، مسعود سزاوار رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پاکشو، در این مجمع به شرایط حاکم بر جامعه و اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: وضع موجود برای تمام فعالان و تولیدکنندگان یکسان است و در این بین عده ای پیش بینی برای عبور از تنگناها داشتند و برخی نیز گرفتار روابط غیر عادی تجاری موجود شده اند.

وی اضافه کرد: با توجه به پیش بینی خوب دولتمردان کشور از آینده مذاکرات، امیدواریم که برای تامین ارز مواد اولیه مورد نیاز با مشکل روبرو نشویم و با توجه به نوسانات موجود، حداقل افزایش قیمت ها برای تولیدات شوینده اتفاق افتاده است.

سزاوار تاکید کرد: شرکت های تولیدی در شرایط فعلی کشور سعی می کنند که با توجه به تورم و گرانی ناشی از آن، تبعات کمتری را به جامعه وارد کنند و البته چنانچه در تامین ارز و ورود مواد اولیه با چالش برخورد کنیم بالطبع و احتمالا شاهد افزایش قیمت ها در این بازار با تایید سازمان های ذیربط و مسئول خواهیم بود.

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پاکشو صادرات این شرکت را بر پایه صدرو برند دانست و گفت: برخلاف برخی از شرکت ها معیار صادرات این گروه صنعتی بر پایه حجم نیست و صادرات بر پایه برندهای تولید پاکشو در بازارهای هدف انجام می شود و برای تحقق این نوع صادرات باید کیفیت محصول تولیدی قبال رقابت و قبول بازار و کشور هدف باشد.

وی قیمت کالاهای تولیدی پاکشو در بازارهای مختلف جهانی را بعضا با یک اختلاف کم از قیمت گذاری محصول و کالای لیدر در آن بازار دانست و افزود: کالاهای صادراتی برابر با کیفیت کالای ایرانی و قیمت گذاری مناسب برای بازار هدف تولید و عرضه می شود و کیفیت این کالاها از میزان کمیت آن مهمتر است.

سزاوار در خصوص مذاکرات تولیدکنندگان و عرضه کنندگان خارجی با گروه صنعتی پاکشو گفت: حدود 12 سال است که شاهد رفت وآمد شرکت های مختلف جهانی برای همکاری و سرمایه گذاری با این گروه صنعتی هستند و تحقق هرگونه همکاری بین المللی منوط به نتایج آتی جریان های سیاسی خارجی کشور خواهد بود.

بازار سرمایه، فروشگاه های افق کوروش را پذیرفته است

رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پاکشو با اشاره به اینکه 15 درصد سهام فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در اختیار این گروه است، از پذیرش افق کوروش در بازار سرمایه خبر داد و افزود: در حال حاضر 1001 شعبه از فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در سراسر کشور فعالیت دارد.


یادآور می شود که مجمع عمومی سالیانه صاحبان سهام گروه صنعتی پاکشو، در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد و در این مجمع سود هر سهم بر مبنای 1000 میلیون سهم، به مبلغ 150 تومان بین سهامداران تقسیم شد.

کد خبر 99084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha