واردکننده ها به خریداران خودروهای جایگزین چینی پیشنهاد می دهند!

پرشین خودرو: در شرایطی که سایت ثبت سفارش بسته است و گمرک خودرویی را ترخیص نمی کند مسلما پیش فروش یک ماهه خودرو اقدام غیر منطقی است و سازمان حمایت باید پاسخ گو باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از آنکه دولت واردات خودرو را ممنوع و سایت ثبت سفارش به دنبال نوسانات شدید ارزی و مشکل تامین ارز کالاهای اساسی بسته شد، بسیاری از متقاضیانی که اقدام به پیش خرید خودرو کرده بودند با مشکل جدی در تحویل خودروهایشان مواجه شدند، البته عدم انجام تعهدات شرکتهای واردکننده موضوع جدیدی نیست و از سال گذشته و پس از توقفی که در واردات خودرو صورت گرفت متقاضیان زیادی با این مساله درگیر شدند.

حال در شرایطی که شرکتهای واردکننده تعهدات سال های قبل مشتریان را پاسخ ندادند، طرح پیش فروش یک ماهه خودرو و صدور مجوز توسط سازمان حمایت اقدام غیر منطقی است که قطعا خریداران بیشتری را متضرر می کند.

شرکتهای واردکننده ای که در ماههای اخیر بیش از ظرفیت ثبت نام کردند با ثبت نام مجدد از خریداران به طور قطع قادر به پاسخ گویی مشتریانی که اقدام به پیش خرید کردند نخواهند بود چنانچه بسیاری از همین شرکتها به دلیل ثبت نام های غیر قانونی، تاکنون تهعدات سال های 95 خریداران را انجام ندادند.

ورود دستگاههای نظارتی به جریان پیش فروش خودروها

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تایید شرایط کنونی خریداران خودروهای وارداتی بر لزوم ورود دستگاههای نظارتی به جریان پیش فروش خودروها تاکید کرد و گفت: متاسفانه برخی از شرکتها بدون اینکه خودرویی موجود داشته باشند اقدام به پیش ثبت نام از خریداران کردند که به طور قطع این اقدام آنها خلاف قانون است و باید دستگاههای نظارتی به این مساله ورود کنند.

وی افزود : زمانی که در شرکتها خودرویی موجود نبوده و ثبت سفارش نشده است چرا شرکتها اقدام به ثبت نام کردند.

سازمان حمایت باید پاسخ دهد/ شرکتهای واردکننده باید ضرر و زیان مصرف کنندگان را بپردازند

وی با توجه به اقدام سازمان حمایت از ارائه مجوز پیش فروش یک ماهه برای شرکتهای واردکننده، اظهار داشت: در شرایطی که سایت ثبت سفارش بسته است و گمرک خودرویی را ترخیص نمی کند مسلما پیش فروش یک ماهه خودرو اقدام غیر منطقی است و سازمان حمایت باید پاسخ گو باشد.

وی تاکید کرد: البته در وضعیت موجود بازار برخی از شرکتهای واردکننده طی هفته جاری خودروی جایگزین را به متقاضیان پیشنهاد دادند و اقدام به تحویل این خودروها به مشتریان کردند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تصریح کرد: زمانی که شرکتها بابت پیش خرید از مشتریان پول دریافت کردند اما خودروها را در زمان مقرر تحویل ندادند و به مشتریان اعلام کردند که جهت دریافت اصل پول مراجعه کنند طبعا باید این شرکتها ضرر و زیان مصرف کنندگان را بپردازند.

 



موتمنی با اشاره به قراردادهای یک طرفه پیش فروش خودرو، افزود : متاسفانه قراردادهای پیش فروش شرکتها یک طرفه و همواره به نفع فروشنده است و هیچ موردی که به نفع خریداران باشد در این قراردادها وجود ندارد.

وی گفت: در حال حاضر برخی از شرکتها مانند شرکتهای کرمان موتور برای کسانی که خودرو النترا ثبت نام کردند پیشنهاد خودرو جایگزین جک اس 7 را داده است البته از روز گذشته این شرکت تحویل خودروهای النترا را نیز آغاز کرده است.

وی تصربح کرد: زمانی که اختلاف کارخانه و بازار در یک خودرو زیاد می شود افرادی که خودروها را با قیمت پایین وارد کردند با توجه به افزایش قیمت خودروها در بازار، از تحویل خودروها با قیمت های قبلی سر باز زده و تلاش می کنند یا قیمت ها را بالا برده و یا خودرو جایگزین پیشنهاد دهند درصورتی که این شرکتها خودروها را چه به شکل CBU و یا CKD با ارز دولتی وارد کردند اما این خودروها با نرخ ارز آزاد محاسبه و به موقع تحویل ندادند و هم اکنون که بازرسی ها بیشتر شده اقدام به عرضه خودروها به بازار کردند.

قیمت های سرسام آور جریان تقاضا در بازار خودروهای وارداتی را تغییر داد

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران همچنین شرایط کنونی قیمت در بازار وارداتی ها را موجب افزایش تقاضا در بازار خودروهای چینی دانست و گفت: در سال گذشته برخی از خودروهای وارداتی مانند سانتافه که 220 میلیون تومان بود امروز به 470 میلیون رسیده است طبعا قدرت خرید مشتریان به خرید این خودروها نخواهد رسید و در این شرایط مصرف کنندگان خودروهای چینی را جایگزین خواهند کرد.

به گفته موتمنی در حال حاضر خودروهای مونتاژی زیر 200 میلیون کیفیت نسبتا خوبی را دارند و از آنجا که اکثر مصرف کنندگان به دنبال برند نیستند و تنها خواهان کیفیت و قیمت مناسب هستند به سمت خرید محصولات چینی ایران خودرو و سایپا و کرمان موتور رفته اند.
 

کد خبر 99104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha