اجازه ورود 20هزار خودرو ثبت سفارش شده، حباب بازار را می ترکاند

پرشین خودرو: رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در برخی برندهای خاص خودرو به دلیل ناچیز بودن عرضه، قیمت خاصی در بازار وجود ندارد و عرضه‌کنندگان مختلف قیمت‌های متفاوتی برای این خودروها اعلام می‌کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، کوروش مرشدسلوک گفت: میزان حباب قیمت خودروهای وارداتی در بازار با توجه به نوع برند متفاوت است. در خودروهایی که تعداد بیشتری از آن در بازار موجود است میزان حباب کمتر و در خودروهایی که عرضه آن در بازار محدود است، میزان حباب بیشتر است.

وی با اشاره به نگاه سرمایه ای به خودرو و اینکه اکثر خریداران به خرید خودرو به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه می کنند، افزود: پیشنهاد ما این است که برای از بین رفتن حباب قیمت خودروهای وارداتی و متعادل شده قیمت‌ها، دولت اجازه واردات ۲۰ هزار دستگاه خودروی ثبت سفارش شده در گذشته را بدهد.

 



مرشد سلوک با بیان این که به دنبال ممنوع شدن واردات، حدود 20 هزار ثبت سفارش‌ صورت گرفته برای واردات خودرو نیز بی اعتبار شد، گفت: ما پیشنهاد دادیم که دولت اجازه دهد این ۲۰ هزار دستگاه خودرو به طور سهمیه‌بندی شده تا پایان امسال وارد شود.

وی با انتقاد از مهلت 3 ماهه ثبت سفارش خودرو، ادامه داد: بارها اعلام کردیم که فرصت 3 ماهه ثبت سفارش کافی نیست و باعث می شود واردکنندگان از ثبت سفارش های فعلی برای پاسخگویی به سفارش های قبلی و از ثبت سفارش آتی برای تامین سفارش فعلی استفاده کنند؛ وقتی ثبت سفارش به هر دلیل متوقف می شود، واردکننده قادر به تامین خودرو برای مشتری نیست.

مرشدسلوک با اشاره به 25 هزار شغل ایجاد شده در پی واردات خودرو، ادامه داد: از آغاز سال 1393 تا 1396 (چهار سال) 298 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد که حاکی از متوسط سالیانه 70 هزار دستگاه است.ارزش این واردات 6 میلیارد و 261 میلیون دلار بود که سالیانه یک میلیارد و 500 میلیون دلار و برای هر خودرو به طور متوسط 21 هزار دلار می شود.

وی با بیان اینکه اعلام ارقام ده ها میلیاردی برای واردات خودرو که از زبان برخی از مسئولین می شنویم، صحیح نیست، افزود: همین آمارهای اشتباه مبنای تصمیم سازی های دولت و مجلس شده است که در نظر گرفته شدن نرخ 60 درصد مالیات برای واردکنندگان خودرو در سال های 1395 و 1396، در حالی که سایر بازرگانان 25 درصد مالیات می دادند، ناشی از همین اطلاعات غلط بوده است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: واردکنندگان قادر هستند از محل سرمایه های ارزی خود در خارج کشور و بدون نیاز به ارز دولتی به واردات خودرو بپردازند که اگر با این پیشنهاد بتوانیم ثبت سفارش های جدید را بتدریج وارد بازار کنیم، التهاب قیمتی کاهش می یابد و تا پایان سال می توانیم بازار را مدیریت کنیم.

 



همچنین مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره احتکار خودرو از سوی شرکت های واردکننده خودرو گفت: تمام فرایند واردات خودرو تحت کنترل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و اصولا امکان احتکار وجود ندارد.

وی در پاسخ به اینکه اخیرا اعلام شد تعداد قابل توجهی خودروی اپتیما در پارکینگ یکی از بازارهای بزرگ در حال ساخت نگهداری می‌شود، خاطرنشان کرد: ۲۷۰ دستگاه خودروی اپتیما دو سال در پارکینگ یک مجتمع تجاری بوده که برای حمل و نقل و ترانسفر آن مجموعه تهیه شده است. با این حال ۲۷۰ دستگاه را ۲۶۰۰ دستگاه اعلام کردند که بزرگنمایی بوده و صحت ندارد.

کد خبر 99135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha