«واردات»، استراتژی زنجیره خودروسازی برای مقابله با تحریم

پرشین خودرو: آمار 3 ماه ابتدایی سال ‌جاری نشان می دهد که ۵۴۱ میلیون دلار انواع قطعات مرتبط با تولید خودرو سواری به کشور وارد شده و این مساله نشان ‌دهنده رشد ۱۸۵ میلیون دلاری به لحاظ ارزشی نسبت به تیرماه است.

به گزارش پرشین خودرو، براساس آمار تجارت خارجی کشور برای چهار ماه ابتدایی سال ‌جاری که از سوی گمرک اعلام شد، باز هم قطعات منفصله برای تولید خودروهای سواری در سر لیست واردات به کشور قرار گرفته است.

در اولین ماه از فصل تابستان، مجموعا ۷۲۶ میلیون دلار، انواع قطعات منفصله مربوط به تولید خودروهای سواری وارد گمرکات کشور شده است.

همچنین نگاهی به آمار واردات مشابه سال گذشته گویای این مساله است که قطعات منفصله خودرو با ۵۰۶ میلیون دلار ارزش در آن زمان رتبه ۵ جدول واردات را به خود اختصاص داده بودند.

این در شرایطی است که در چهار ماه ابتدایی امسال، واردات این قطعات در سر لیست واردات به کشور قرار دارد. بنابراین در چهارماه اول سال‌جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل شاهد رشد ارزشی به میزان ۲۲۰ میلیون دلار بوده‌ایم. دلیل اصلی این مساله را باید در بحث تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده آمریکا علیه صنعت خودروی کشور که کمتر از ۱۰ روز دیگر آغاز می‌شود، جست‌وجو کرد.
مونتاژکاران تلاش می‌کنند تا حد امکان قطعات مورد نیاز خود را تا پیش از اعمال تحریم‌های آمریکا وارد کشور کنند.

خودروسازان نیز به واسطه محصولاتی که در پسابرجام وارد خطوط تولیدشان شده است، تلاش می‌کنند تا برای اینکه به تعهدات خود در ارتباط با محصولات پیش فروش شده عمل کنند، قطعات مورد نیاز خود را پیش از آنکه امکان واردات از آنان سلب شود، به گمرکات کشور وارد کنند.

با توجه به آمارهای منتشرشده در این مدت مشاهده می‌شود که استراتژی صنعت خودروی کشور برای مقابله با تحریم‌های ایالات متحده در شرایط حاضر تنها روی واردات مواد و قطعات مورد نیاز استوار است.

در تایید این مطلب می‌توان به سخنان منصور معظمی، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع اشاره کرد. چند روز گذشته معظمی اعلام کرد که زنجیره قطعه‌سازی کشور، مواد اولیه مورد و قطعات نیاز خود را تا پایان سال‌جاری تامین کرده و مشکلی برای تولید محصولات در این مدت وجود نخواهد داشت.

کد خبر 99384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha