منبع تامین ارز ابرپروژه اسقاط خودرو تغییر کرد

پرشین خودرو: با اعلام قائم‌مقام بانک مرکزی، قرار است سه میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی به طرح بزرگ اسقاط خودروهای فرسوده سنگین تعلق گیرد و این در شرایطی است که پیش‌تر قرار بود منابع ارزی این ابرپروژه از طریق فاینانس خارجی تامین شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل ازدنیای اقتصاد، زمستان سال گذشته بود که رئیس‌جمهوری خبر از ابرپروژه دولت برای اسقاط و جایگزینی ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی فرسوده سنگین داد و اعلام کرد این طرح تا پایان عمر دولت دوازدهم اجرایی خواهد شد.

بر این اساس، قرار شد منابع ارزی این طرح عظیم از محل فاینانس خارجی تامین شود، با این حال، آن طور که اکبر کمیجانی قائم‌مقام بانک مرکزی عنوان کرده، تحولات بین‌المللی (خروج آمریکا از برجام و بازگشت قریب‌الوقوع تحریم‌ها) مشکلاتی را در مسیر فاینانس خارجی پدید آورده و از همین رو تصمیم به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی گرفته شده است. بر این اساس، قرار است ۳ میلیارد یورو ازسوی صندوق توسعه ملی در اختیار سیستم بانکی قرار گیرد تا بانک‌ها این مبلغ را با مدیریت خود در اختیار مجریان طرح از جمله خودروسازان قرار دهند.

 

اسقاط خودرو

 


هرچند در کلیات طرح عنوان شده که ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی فرسوده سنگین اسقاط و جایگزین خواهد شد، با این حال طبق گفته قائم‌مقام بانک مرکزی، فاینانس ۳‌میلیارد یورویی قرار است صرف اسقاط ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه شود. با این حساب، مشخص نیست سرنوشت ۳‌هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین دیگر چه خواهد شد و آیا دولت برنامه اولیه خود (اسقاط ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی فرسوده) را اجرا می‌کند یا به ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه بسنده خواهد کرد.

هرچه هست، دولت قصد دارد با اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین به عنوان یکی از منابع اصلی آلودگی و همچنین هدررفت سوخت، ضمن کمک به بهبود کیفیت هوای کلان‌شهرها، سرانه مصرف سوخت ناوگان حمل‌و‌نقل سنگین را نیز پایین آورده و البته ظرفیت خالی خودروسازان تجاری کشور را نیز فعال کند.

کد خبر 99448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha