با تداوم شرایط موجود قیمت 206 به 100 میلیون هم می رسد!

پرشین خودرو: اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای پرتیراژ از ابتدای امسال به حدود 50 درصد رسیده است و شرکتها علت وضع بوجود آمده را کاهش تولید ناشی از کمبود قطعات عنوان می کنند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این روزها سیر افزایش قیمت خودروهای داخلی همانند بازار سکه و ارز لحظه ای شده است و هر روز قیمت های جدیدی از بازار خودروهای داخلی منتشر می شود. به طوری که وضعیت بوجود آمده در بازار ، بر خلاف انتظار موجب تحریک مشتریان و افزایش تقاضای کاذب در بازار خودروهای داخلی شده است.

در یک ماه اخیر نوسانات قیمتی در بازار خودروهای داخلی به شدت افزایش یافته و برخی خودروهای داخلی بیش از آنچه تصور می شود با افزایش قیمت مواجه شده است به طوری که ارزیابی قیمت خودروها از ابتدای امسال تاکنون نشان می دهد که قیمت خودروهای داخلی زیر 45 میلیون حدود 50 درصد افزایش قیمت داشته است.

این روزها در صورتی که به قیمت برخی از این خودروها در بازار نگاه کنید واقعا دچار شوک می شوید نوسانات ارزی و از سویی اعلام خبر خروج شرکای خارجی از بازار خودرو ایران موجب شده که از ابتدای امسال قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در کنار بازار آشفته وارداتی ها، با افزایش زیادی همراه شود.

البته در این شرایط برخی از دست اندرکاران و کارشناسان علت این میزان حاشیه قیمت در بازار خودروهای داخلی را عدم تامین به موقع قطعات و نقص در خودروهای تولیدی خودروسازان مطرح می کنند که موجب محددویت عرضه از سوی شرکتها شده است در حالی که بررسی قیمت خودروهای داخلی حاکی از آن است که این روزها نه تنها قیمت خودروهای زیر 45 میلیون افزایش قیمت زیادی را داشته بلکه قیمت خودروهای مونتاژی چینی شرکتها نیز با سیر صعودی قیمت مواجه شده است و در این شرایط سوالی که باید از خودروسازان و دست اندرکاران بازار خودرو سوال شود که آیا افزایش قیمت خودروهای چینی شرکتها نیز به دلیل کمبود قطعه است ؟ مسئولیت بوجود آمدن این میزان حاشیه قیمت در بازار خودروهای داخلی بر عهده کیست ؟


افزایش تقاضای کاذب در بازار خودرو / تراژدی سال 90 در بازار خودرو تکرار می شود !


سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، وضعیت ایجاد شده در قیمت خودرو در بازار را تنها مربوط به محدودیت عرضه به بازار عنوان کرده و می گوید: خودروسازان بنا دارند تراژدی سال 90 را اجرا کنند و در وضعیتی که قیمت ارز با افزایش شدید همراه شده است، می خواهند قیمت خودروها را نیز با کاهش عرضه در بازار افزایش دهند.

به گفته وی در حال حاضر به میزان کافی در کارخانجات خودرو وجود دارد اما از آنجا که در خواست افزایش مجدد قیمت شرکتها با مخالفت شورای رقابت همراه شده است شرکتها اقدام به عرضه قطه چکانی خودرو به بازار کردند .

وی همچنین با اشاره به سیر صعودی قیمت خودروهای داخلی در بازار اظهار داشت : در هر صورت وضعیت کنونی قیمت ها در بازار به محدودیت عرضه شرکتها باز می گردد چنانچه نزدیک به 20 روز است که شرکتها خودرویی به بازار عرضه نکردند و فقط به برخی از نمایندگی ها خاص خودرو داده شده است.

 

با تداوم شرایط موجود قیمت 206 به 100 میلیون هم می رسد!
 

در آشفته بازار قیمت خودروهای زیر 45 میلیونی ، علت سیر صعودی قیمت خودروهای چینی چیست ؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو با توجه به اختلاف 20 تا 25 میلیونی قیمت برخی از خودروهای پر تیراژ داخلی در بازار ، گفت : متاسفانه اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای پرتیراژ ار ابتدای امسال به حدود 50 درصد رسیده است البته در شرایطی که شرکتها علت وضعیت بوجود آمده را کاهش تولید ناشی از کمبود قطعات عنوان می کنند، سیر صعودی قیمت خودروهای چینی شرکتها در بازار نیز قابل تامل است .

موتمنی تاکید کرد : قطعات پژو کم است چرا سمند دچار حاشیه قیمت زیاد در بازار شده است ؟ تولید تندر90 با مشکل مواجه شده چرا خودروهای چینی با حاشیه قیمت همراه شدند آیا آنها هم کمبود قطعه داشتند؟

وی افزود: در چند روز گذشته برخی از محصولات چینی شرکتها که تا پیش از این تقاضای چندانی در بازار نداشتند متاسفانه با افزایش 20 تا 25 درصدی قیمت در بازار همراه شدند به عنوان مثال خودرو چانگان که ظرف یک ماه اخیر 73 میلیون بود طی این هفته به 98 میلیون در بازار رسیده و خودرو هایما از 146 میلیون ظرف چند روز گذشته به 186 میلیون رسیده و یا اچ سی کراس از 60 میلیون به حدود 75 تا 80 میلیون در بازار رسیده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران با اشاره به اینکه هر کالایی که با محدودیت عرضه همراه شود طبعا ارزش پیدا کرده و دچار بازار سیاه می شود ، گفت : امروز واردکنندگان و تولیدکنندگان به دنبال کسب سود خود هستند و مشخص نیست که در این میان، سازمان حمایت کجاست ؟ در شرایطی که برخی از خودروهای داخلی با کمبود قطعه مواجه شدند آیا خودروهای چینی هم با کمبود قطعه مواجه شدند که تا این میزان افزایش قیمت داشتند ؟

به گفته وی این آشفته بازار قیمتی را شرکتها ایجاد کردند و با وجود اینکه قرار بود جلوی کارتکس فروشی و واسطه گری نمایندگی ها گرفته شود همچنان اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

این فعال بازار خودرو تاکید کرد : در صورتی که خودروها تا 3 سال غیر قابل انتقال شود واسطه گری در بازار کم خواهد شد و خرید و فروشی در بازار صورت نخواهد گرفت.


خودروسازان باید واقعیت ها را به مشتریان بگویند / سود 20 میلیونی خودروها به جیب چه کسانی می رود؟

موتمنی با طرح این سوال که در این بازار سود 20 میلیونی پژو 206 به جیب چه کسانی می رود، گفت : چرا باید قیمت پژو 206 تیپ 2 که در ابتدای امسال با قیمت 33 میلیون و 500 معامله می شد امروز به 53 میلیون و تیپ 5 به 65 میلیون در بازار برسد ؟ و یا چرا پژو پارس TU7 42 میلیونی با اختلاف 25 میلیون امروز باید با قیمت 67 میلیون خرید و فروش شود ؟ آیا تنها محدودیت های ارزی و کسری قطعات موجب چنین شرایطی شده است ؟

وی در پایان با اشاره به اینکه خودروسازان باید واقعیت ها را به مشتریان بگویند، خاطرنشان کرد: با روندی که وجود دارد پیش بینی می شود که قیمت پژو 206 به 100 میلیون هم در بازار برسد.

کد خبر 99460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha