روش محاسبه نرخ کرایه حمل بار جاده‌ای بر اساس تن‌كیلومتر

پرشین خودرو: در پنجمین جلسه كارگروه ارزیابی و برآورد و نرخ تن – كیلومتر حمل و نقل جاده‌ای كالا، با حضور مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نماینده كانون سراسری انجمن‌های صنفی كارفرمایی كامیون‌داران كشور، روش محاسبه تن كیلومتر نهایی شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مالك نخعی نماینده كانون سراسری انجمن‌های صنفی كارفرمایی كامیونداران كشور، در حاشیه این جلسه با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر اقلام هزینه‌ای انواع کشنده کاملاً بررسی‌شده و برآورد نرخ پایه اولیه تن کیلومتر برای انواع کشنده به‌دست‌آمده است و عدد نهایی پیداشده است و ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن کیلومتر در سیستم بارنامه نویسی وارد می‌شود.


مالک نخعی كامیون‌دار و عضو فعال حمل‌ونقل افزود : از آنجایی‌که فراوانی بارنامه در مسیر تهران-بندرعباس زیاد بوده است محور پایلوت مورد اجرای این طرح هم‌ بندرعباس- تهران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که عدد به‌دست‌آمده عدد پایه است و عوارض دولتی و سایر ملزومات به آن اضافه می‌شود و بسته به نوع مسیر و شرکت حمل‌ونقلی شرایط فرق دارد.

مالک نخعی اظهار داشت: كارگروه عدد نهایی تن كیلومتر را چند ماه آینده اعلام می‌كند چرا كه عجله در اعلام عدد نهایی تن کیلومتر ممکن است جبهه‌گیری صاحب کالا و ضرر کامیون‌دار را در برداشته باشد و بنابراین: قرار شده ۸ کلاس بارگیری در نظر گرفته شود که دو کلاس مربوط به کشنده و ۶ کلاس بارکش است. بر این اساس عدد پایه برای کرایه خالص کامیون در نظر گرفته می‌شود و فرض بر این است که این عدد پایه برای مسیری مسطح در آب‌وهوای مناسب است و محموله مواد خطرناک نیست و همه‌چیز در سطح پایین در نظر گرفته‌شده است و بعد به آن ضریب می‌خورد.

 

نرخ کرایه

 


وی گفت: موضوعی که هنوز درباره آن به نتیجه نرسیده‌ایم مسیرهای یک‌سر خالی و یا دو سر بار است که تحت این شرایط می‌خواهیم تن کیلومتر واقعی را بسنجیم. ما می‌خواهیم به شرایطی برسیم که صاحب کالا متوجه شود حقوق راننده را تاکنون پرداخت نمی‌کرده و حالا می‌خواهد این هزینه را درست و واقعی بپردازد.

نخعی ادامه داد: در بخش بررسی‌های علمی که قرار است کرایه کالیبره شود و بر اساس معادلات و فرمول به آن برسیم به نتایج ارزشمندی رسیدیم و با موافقت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای ظرف چند ماه آینده عدد دقیق تن کیلومتر در سیستم بارنامه‌نویسی وارد می‌شود و دیگر هیچ شرکتی نمی‌تواند از این عدد تخلف کند و پایین‌تر بیاید.

وی تأکید کرد: کلیت قضیه این است که اکنون تن کیلومتر کشنده کاملاً تعیین‌شده است و از آنجایی‌که تن کیلومتر قرار است به تفکیک کلاس باری تا ۸ کلاس تعیین شود و عددهای متفاوتی داشته باشد، کار ادامه دارد.

این فعال حمل‌ونقلی بابیان اینکه طرح موضوع تن کیلومتر توقع ایجاد کرده و رانندگان می‌خواهند هر چه زودتر به این نتیجه برسند، گفت: اکنون جامعه کامیون‌داران و جامعه دولتی به این نتیجه رسیده‌اند که باید به یک فرمول اساسی برسیم که نرخ تمام‌شده حمل واقعی باشد اما پیدا کردن عدد واقعی هزینه‌ها و درآمدها کار راحتی نیست و تا همین‌ الان بر مبنای عرضه و تقاضا و تخمین بوده است.

نخعی درخصوص نحوة اجرای تن کیلومتر، ادامه داد: اکنون بین جامعه عمومی و خصوصی بخش حمل‌ونقل درخصوص قطعیت اجرای تن کیلومتر اشتراک نظر وجود دارد و در همین راستا تاکنون ۶ جلسه هماهنگی برگزارشده است اما از آنجایی‌که روزبه‌روز با چالش‌های جدی و پارامترهای هزینه‌ای جدیدی در بازار مواجه می‌شویم دامنه تحقیقات گسترده و کار زمان‌بر شده است.

کد خبر 99528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha