راه‌آهن می‌رود تا مرزهای توسعه کشور را درنوردد

پرشین خودرو: توسعه شبکه های ریلی امروز یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید است که به خوبی در جای جای ایران اسلامی مسیر خود را طی کرده و می رود تا مرزهای توسعه کشور را نیز درنوردد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایرنا، در سال هایی که طرح های ریلی کشور پشت سر هم قطار شده بود، راهبردهای چشگیر دولت در توسعه شبکه ریلی و در عین حال تولید ریل راه آهن در کشور، به روند توسعه خطوط ریلی شتاب بخشید و امروز قطار توسعه با سرعت در مسیر رو به جلو در حال حرکت است.

در این میان اما استان همدان بی نصیب از قرار گرفتن در شبکه ریلی کشور نیست و سال گذشته جزو استان هایی بود که در چارچوب برنامه های دولت تدبیر و امید به شبکه حمل و نقل ریلی کشور متصل شد و بدون شک توسعه و پیشرفت را نیز همراه خود به دنبال دارد.
از نقطه شروع شبکه ریلی در همدان در سال 1380، ملایر نخستین شهر این استان بود که سال 90 به خطوط ریلی غرب کشور متصل شد و این انتظار یک دهه به طول انجامید تا در نهایت راه ریلی این خطه از شهر جنوبی استان همدان به طول 90 کیلومتر اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفت.
خطوط ریلی غرب کشور، تهران را از مسیر کرمانشاه به مرز خسروی و در نهایت بندر لازقیه در ساحل دریای مدیترانه متصل می کند؛ مسیری که به طول 605 کیلومتر به صورت یک خطه در حال اجرا است و محورهای سمنگان به اراک به طول 267 کیلومتر، کرمانشاه به خسروی به طول 263 کیلومتر و همدان به ملایر به طول 75 کیلومتر را شامل می شود.
خط ریلی ملایر به کرمانشاه که بخشی از شبکه ریلی غرب کشور به شمار می رود، دارای هشت ایستگاه در شهرهای ملایر، کهریز، شادمانه، فیروزان، زاگرس، گاماسیاب، بیستون و ایستگاه باری و مسافری کرمانشاه است و روزانه یک رام قطار با ظرفیت 200 مسافر به صورت رفت و برگشت از طریق ایستگاه ملایر- مشهد جابجا می شوند و دست اندرکاران این شهرستان در صدد افزایش تعداد مسافران به مقصد مشهد هستند.
در همین چارچوب اواخر سال گذشته مسیر ریلی 110 کیلومتری فیروزان (همدان) تا کرمانشاه با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد که طی سال های گذشته نیز بخشی از راه‌آهن غرب کشور، حد فاصل اراک تا ملایر به طول 90 کیلومتر و ملایر تا فیروزان به طول 66 کیلومتر نیز زیر بار ترافیک ریلی رفت.
این در حالیست که مسئولان امر امیدوار هستند قطعه کرمانشاه به خسروی که بیش از 27 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در صورت فراهم بودن شرایط، بخش کرمانشاه - اسلام آباد غرب تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌ برداری برسد.
اتصال مناطق غربی کشور به شبکه سراسری راه‌آهن، ایجاد بخشی از کریدور (راهرو) ریلی شرق به غرب آسیا از کشورهای آسیای میانه تا دریای مدیترانه، بهره‌ مندی زائران عتبات عالیات از حمل و نقل ایمن ریلی، افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی و در نتیجه کاهش سوانح رانندگی و مصرف سوخت، توسعه اقتصادی مناطق غربی کشور و بهره‌ مندی صنایع کشاورزی، دامپروری و صنعتی از حمل و نقل ریلی، از جمله اهداف و مزیت‌های بهره‌برداری از این طرح بزرگ ملی ریلی است.

 

راه آهن

 

در ادامه تحقق وعده های دولت دوازدهم و پیگیری های مجدانه نمایندگان مجلس و مسئولان استان همدان و شهرستان ملایر، قرار است عملیات اجرایی خط ریلی غرب کشور از همدان به ملایر امروز پنجشنبه یازدهم مردادماه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آغاز شود و گام های توسعه شبکه ریلی غرب کشور در مقصد همدان شتاب بیشتری به خود بگیرد.
مسئولان اما بسیار امیدوار هستند اجرای این مسیر 75 کیلومتری که 100 کیلومتر ریل گذاری برای آن انجام خواهد شد، در ایستگاه مشکلات متوقف نشود و با همین شتاب روند اجرایی خود را طی کند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این باره به ایرنا گفت: آغاز عملیات اجرایی راه آهن همدان - ملایر یکی دیگر از اقدامات اثرگذار دولت در این استان و شهرستان است که منجر به رشد و توسعه در بخش های مختلف می شود.
محمد کاظمی با اشاره به بازدیدهای وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی از طرح های ریلی و جاده ای این شهرستان در سفرهای قبلی، بیان کرد: فاز نخست مطالعاتی طرح توسعه ریلی غرب کشور انجام و با برگزاری مناقصه اجرای 41 کیلومتر از این مسیر به پیمانکار واگذار شده است.
وی اظهار داشت: بی تردید آغاز عملیات اجرایی راه آهن همدان - ملایر بستر لازم برای تبدیل شدن این شهرستان به کریدور ریلی غرب کشور را فراهم می کند.
طبق گزارش های اعلام شده، راه آهن همدان - ملایر به طول 75 کیلومتر بخشی از طرح شبکه ریلی غرب کشور است که 100کیلومتر ریل گذاری برای آن انجام خواهد شد و 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح پیش بینی شده است.
دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار داشت: پیرو هماهنگی های انجام شده و جلسه های مکرر در مجمع نمایندگان استان همدان، توسعه شبکه ریلی و اتصال راه آهن ملایر به غرب کشور و همدان از مطالبه های جدی ما بود.
حجت الاسلام احد آزادیخواه گفت: آغاز عملیات اجرایی راه آهن همدان - ملایر یازدهم مردادماه با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می شود که بدون شک یکی از بهترین، ماندگارترین و اثربخش ترین طرح های عمرانی این استان و شهرستان ملایر به شمار می رود.
وی تاکید کرد: اجرای این طرح می تواند در توسعه و رونق اشتغال شهرستان تاثیر مستقیم بلند مدت داشته باشد و زیرساخت های ملایر را دوچندان و ناوگان ریلی را تقویت می کند.
حجت الاسلام آزادیخواه ادامه داد: خط ریلی همدان - ملایر این شهرستان را به 2 خط ریلی از شمال به جنوب متصل می کند که یکی به کردستان عراق و دیگری به مرز خسروی وصل می شود.
گفتنی است؛ در ادامه تکمیل خط ریلی همدان - ملایر دست کم یک ایستگاه در بخش جوکار این شهرستان احداث خواهد شد.
به گزارش ایرنا، با همت دولت، راه آهن همدان به تهران به طول 267 کیلومتر به عنوان دومین خط ریلی استان همدان سال گذشته با حضور رئیس جمهوری مورد بهره برداری قرار گرفت که در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می کند و 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شد.
تکمیل راه آهن غرب کشور 2.5 دهه به طول انجامید و در حال حاضر این طرح ملی 27 سالگی خود را پشت سر می گذارد.
این راه آهن یک خطه 605 کیلومتر طول دارد که از اراک (سمنگان) آغاز و با عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسروی می رسد؛ سپس به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل می شود.

کد خبر 99582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha