ممنوعیت واردات چه نفعی برای پراید سوار دارد

پرشین خودرو: زمانی می توان ادعا کرد با ممنوعیت واردات، سهم خودروساز داخلی در بازار افزایش می یابد که این دو بازار در یک سگمنت قیمتی باشد یعنی پراید سوار بتواند سانتافه بخرد و یا سانتافه سوار به دنبال خرید سمند باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سهم خودروهای وارداتی از سبد خودرویی کشور حدود 7 درصد بوده است و البته گاهی این 7 درصد می شود 70 هزار دستگاه و گاهی هم تنها 50 هزار دستگاه خودرو را شامل می شود. این مهم به دلیل تغییرات مختلف قوانین واردات خودرو و بسته و باز شدن های سایت ثبت سفارش توسط دولت رخ می دهد.


ارزش مالی خودروهای وارداتی با قیمت ارز یا همان دلار که ارز مرجع در صادرات و واردات است تغییر می کند و البته هیچگاه کاهش نمی یابد بلکه در همه حال، وضع نمودار ارزشی این خودروها صعودی است.


برخی از کارشناسان بر این عقیده هستند که باز و بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو ارتباط مستقیمی دارد با وضع فروش خودروساز داخلی. یعنی اگر همه چیز بر وفق مراد دو خودروساز داخلی باشد، واردات آزاد خواهد بود اما به محض اینکه احساس خطر می شود و فروش داخلی ها کاهش می یابد، سامانه بدون اطلاع قبلی بسته و واردات ممنوع می شود.


به طور خاص در تابستان 96 و 97 این مهم افتاد و برای سال اول بهانه ای اعلام نشد اما؛ برای سال جاری نوسان قیمت ارز و کاهش سرمایه ارزی کشور دلیل ممنوعیت واردات اعلام شد.


واردکنندگان حمایت از تولید داخل را دلیل این وضعیت می دانند و این در حالی است که برخی از کارشناسان تفاوت در سگمنت خودروهای داخلی و وارداتی را زیاد دانسته و این ادعای واردکنندگان را بی اساس می پندارند.


عبدالله بابایی کارشناس صنعت خودرو یکی از افرادی است که در تمام مصاحبه های خود دو بازار خودروی داخلی و وارداتی را جدا از هم دانسته و هیچگاه واردات یا منع واردات را در بازار داخلی ها دخیل نمی داند.

 

 


وی در گفتگو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن تاکید مجدد بر مواضع قبلی خود گفت: منع واردات در سال جاری تنها و تنها برای کنترل منابع ارزی کشور بوده است و هیچ ربطی به خودروساز داخلی ندارد.


بابایی افزود: بازار خودروهایی که به حالت اقتصادی در دو خودروساز داخلی تولید می شوند، با کدام خودروی وارداتی یکسان است؟ فردی که برای خانواده خود تنها می تواند یک پراید تهیه کند هیچگاه بازار سانتافه و بی ام و برایش مهم نیست.

حال اگر واردات این دو برند خارجی ممنوع شود، چه نفعی برای پراید سوار دارد؟ بنابراین این دو بازار ربطی به هم ندارند.


این کارشناس صنعت خودرو در مورد روی آوردن مردم برای خرید برخی از مدل های به روز تر مانند 2008 یا سراتو 2000 به جای خرید وارداتی هایی که افزایش سرسام آوری در قیمت داشته اند نیز گفت: این درست است که وقتی قیمت وارداتی ها بسیار گران می شود، برخی از مدل های بالای 100 میلیون تومان مانند این دو مثال شما، ممکن است برای قشری که دنبال خودروهای لوکس تر هستند مهم شود و از این منظر سهم داخلی ها کمی رشد می کند.


وی ممنوعیت واردات خودرو را مقطعی دانست و گفت: پس از مدیریت بازار ارز و رفع مشکلات آن، بی گمان این ممنوعیت برداشته خواهد شد و شرایط واردات به وضعیت قبل باز می گردد.

کد خبر 99639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha