گروه خودرو، اخبار سیاسی منفی را پیش خور کرد

پرشین خودرو: شاخص گروه خودرو برای خروج از شرایط نوسانی در بازار بورس باید محدوده 16 هزار واحد را کسب کند و تا زمانی که این کانال را پس نگیرد و بالای 16 هزار واحد تثبیت نشود روند نوسانی در گروه خودرو و نمادهای خودرویی ادامه دارد و این گروه نمی تواند روند رو به رشدی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، معاملات بازار سرمایه در هفته ای که گذشت با رشد قابل توجهی روبرو شد تا جایی که شاخص بورس به ارتفاع ۱۲۳ هزار واحدی صعود کرد اما در این بین گروه خودرویی تاثیری از این روند نپذیرفت و تغییر چندانی در این گروه ایجاد نشد اما شاخص کل در انتهای هفته گذشته از محدوده مقاومت 121هزارو 500 واحد عبور ودرطی معاملات امروز با ثبت قله ای جدید و با عبور از مقاومت مهم 125هزار واحد و با رشد بیش از 4 هزار واحد رقم 128هزارو 448 واحد را به ثبت رساند که به نظر برای رسیدن به محدوه 134هزار واحد مسیر سهلی در پیش خواهد داشت.


بازار سرمایه در هفته قبل به علت تغییرات در بانک مرکزی و از سویی سیاست‌های ارزی دولت شرایط مثبتی را پشت سر گذاشت به طوری که این شرایط موجب تا ارزش سهام در گروه خودرو تا حدودی افزایش یابد.

البته در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته گروه خودرو با سیل نزولی در ارزش سهام مواجه شدند و اکثر نمادها در این گروه با توجه به گرانی مواد اولیه و عدم اجازه افزایش قیمت وهمچنین مشکلات نقدینگی با افت ارزش قیمتی و تقاضا همراه شد.

پیش بینی فتح قله های جدید در شاخص بازار بورس

گروه خودرویی در حالی این شرایط را سپری می کند که ارزیابی شاخص کل نشان می دهد که بورس تهران هر روز در حال ثبت قله تاریخی جدیدی است به طوری که دماسنج بورس از سطوح مقاومتی که پیش رو آن است یکی پس از دیگری در حال عبور است به طور که اواسط هفته گذشته شاخص کل وارد محدوده مقاومت 119 هزار الی 121 هزار و 500 واحد شد و در روزهای پایانی هفته نیز باز هم قله جدیدی ثبت شد و  با عبور از مقاومت مهم 125هزار واحد و با رشد بیش از 4 هزار واحد رقم 128هزارو 448 واحد را به ثبت رسید.

با توجه به اینکه امروز شاخص کل به 128 واحد نزدیک شد به نظر می رسد در هفته جاری فتح قله های جدید در شاخص بورس قابل دستیابی بوده و در آینده نزدیک تا 134 هزار واحد هم رشد کند.

 



البته در رشد شاخص کل در هفته گذشته برخی از گروهها مثل گروه مسکن، گروه بانگی و گروه خودرو نقش بسیار کمرنگ و ناچیزی را داشته و در جذب نقدینگی عملکرد خوبی را نداشتند.

در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به روند کلی بازار سهام گفت : در نگاهی به کلیت بازار نشان می دهد که کلیت بازار در بازده میان مدت و بلند مدت صعودی خواهد بود از این رو احتمال دارد که شاهد افزایش نقدینگی و رشد نمادهای بورسی همانند سال های 91 و 92 باشیم و بالطبع گروه خودرو هم می تواند از این رشد منتفع شود.

بابک طهماسبی افشار همچنین در بررسی وضعیت گروه خودرو در بازار سرمایه اظهار داشت : در صورتی که بازار سرمایه مثل سالهای 91و 92 باشد باز هم گروه خودرو قابلیت رشد دارد اما شاید میزان رشدی که در گروه خودرو است به نسبت گروههای صادرات محور خیلی کمتر باشد.

وی گفت : اگر بخواهیم رشد بازار را شبیه سالهای 91 و 92 قلمداد کنیم احتمال اینکه تقاضا برای اخذ کدهای سهامداری جدید بالا برود بسیار زیاد است و می طلبد که برای آموزش فعالان تازه وارد در بازار برنامه ریزی مدون و جدی صورت گیرد.

علت تمایل کم فعالان بازار سرمایه به نماد گروه خودرویی چیست؟

وی همچنین در تحلیل تمایل کم فعالان بازار به نماد گروه خودرویی ، ضعف بنیادین را دلیل اصلی در این راستا عنوان کرد و افزود : اینکه چرا فعالان بازار با وجود اینکه از لحاظ نموداری نمادهای گروه های خودرو قیمت های جذابی دارند ولی تمایل کمتری نشان می دهند می توان دلایل عدم تمایل را در ضعف عوامل بنیادین این گروه جستجو کرد.

بررسی تاثیر مجامع شرکتهای خودرویی در رشد سهام خودرویی ها

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه به تاثیر برگزاری مجامع شرکتهای خودرویی در اوضاع سهام این گروه پرداخت و گفت : در حال حاضر نمادهایی مثل گروه خودرو که در محدوده حمایتی بلند مدت در حال معامله هستند احتمال دارد با اقبالی که به سمت بازار است در آینده نزدیک تا 320 تومان هم رشد کند.

قیمت 110 تومان برای سایپا و 320 تومان برای سهام ایران خودرو دور از ذهن نیست

بابک طهماسبی افشار افزود : به عنوان مثال نماد سایپا ( خساپا ) که روزهای منتهی به مجامع سالیانه با حجم سنگین و به نوعی سوال برانگیز و جابه جایی از کدهای حقیقی به حقوقی در قیمت 90 تومان مواجه بود پس از برگزاری مجمع و اخباری که از مجمع درز کرد با رنج های منفی تا زیر 80 تومان هم بازگشت اما در صورتی که در حوالی قیمت 75 تا 77 تومان این سهم بتواند حمایت شود در آینده نزدیک توانایی حضور از 90 تا 93 تومان را هم وجود داشته باشد و می تواند تا 110 تومان هم رشد کند که این هم به اقبال عمومی بازار برمی گردد.

وی گفت: البته این احتمال از نگاه قیمتی از دیدگاه تکنیکال است اما سایپا 110 تومان و ایران خودرو 320 تومانی بر روی نمودار دور از ذهن نیست.

3 نماد جذاب و کم رسیک در گروه خودرویی

وی اضافه کرد : از نمادهایی که در گروه خودرو کم ریسک تر هستند و به لحاظ شرایط نموداری از قیمت های جذابی برخوردارند میتوان به نمادهای خگستر و خدیزل و خبهمن به عنوان نمادهای خوب گروه خودرویی نام برد البته بر اساس اخبار مجامع این شرکتها خگستر( گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو ) اعلام کرده که سال 97 تصمیم دارد که افزایش سرمایه از محل سود انباشته داشته باشد و خمهر ( مهر کام پارس ) هم اعمال کرده که افزایش سرمایه از محل تجدید دارایی ها خواهد داشت که به طور قطع خبر خوبی برای این دو نماد خودرویی است.

وی گفت: در صورتی که بخواهیم از لحاظ نموداری دو نماد خگستر و خمهر را بررسی را کنیم نماد خگستر می تواند به راحتی بالای 300 تومان را هم ببیند و نماد خمهر هم توانایی رشد 220 تا 240 تومان را هم دارد البته نماد خاذین ( سایپا آذین )با وجود اینکه رشد مناسبی را داشته باز هم پتانسیل این را دارد که در صورتی که حمایت شود تا حدود بالای 200 تومان را هم ببیند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود : البته شاخص گروه خودرو برای اینکه از این حال نوسانی خارج شود باید محدوده 16 هزار واحد را کسب و تثبت شود و تا زمانی که کانال 16 هزار واحد را پس نگیرد و بالای 16 هزار واحد تثبیت نشود این روند نوسانی در گروه خودرو و نماد های خودرویی ادامه داشته و نمی تواند روند رشدی را داشته باشد ضمن اینکه گروه خودرو محدود حمایتی خیلی مهم و بلند مدتی را دارد و آن بازده بالای 14 هزار در شاخص این گروه است.

گروه خودرو اخبار سیاسی منفی را پیش خور کرد

افشار همچنین در خصوص تاثیر اخبار سیاسی بر وضعیت گروه خودرویی در بازار سهام گفت : گروه خودرو اخبار سیاسی منفی را به نوعی پیش خور کرده است بنابراین اخبار سیاسی خیلی نمی تواند افت های شدیدی را در این گروه ایجاد کند. چرا که برخی از نمادهای خودرویی در محدوده های حمایتی خود در حال معامله هستند و یکسری از نمادها هم می توانند از هفته های آینده روند رو به رشد خود را داشته باشند چرا که گروه خودرو این نوع اخبار را پیش خور کرده است.

بررسی تاثیر چالش های بنیادی بر سهام خودرویی ها

وی افزود : امروز چالش هایی که به لحاظ بنیادی در گروه خودرویی وجود دارد به مراتب بسیار شدید تر است چرا که این گروه پیش از افزایش نرخ ارز با مشکل مواجه می شود چنانچه در سال های گذشته اصلی ترین مشکل گروه خودرو و ساخت قطعات، افزایش هزینه تولید و تامین مواد اولیه بوده است و اگر از این به بعد هم باز هم افزایش نرخ ارز رقم بخورد گروه خودرو و قطعات با چالش جدی تری برای تامین و هزینه تولید خواهند داشت ضمن اینکه تنوع دهی خاصی در محصولات نداشتند که بخواهند جایگزین محصولات قدیمی کنند بنابراین اینکه از بازار توقع داشته باشیم که برخی تغییرات جزئی بر روی محصولات قدیمی ،تراز مالی شرکتها را متحول کنند به نوعی ضعف در مدیریت است.

وی تاکید کرد : البته در اواخر سال 96 طرح کلید به کلید و نوسازی ناوگان حمل و نقل زده شد که در صورتی که قرار باشد با این افزایش ناگهانی نرخ ارز این محصولات به بازار تزریق شود قطعا ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل این خودرو را با نرخ های سال قبل و اوایل سال 97 به بازار عرضه نمی کنند و نرخ گذاری جدید چالش جدی برای این طرح خواهد شد که آیا از این طرح استقبال شود یا خیر.

عوامل خارجی تاثیر گذار بر بازار بورس و رشد افسار گسیخته نرخ ارز

این تحلیلگر بازار بورس در ادامه به برخی از عوامل خارجی تاثیر گذار بر بازار بورس و رشد افسار گسیخته نرخ ارز پرداخت و گفت : ارائه گزارشات 12 ماهه ای برخی از بانکها در سال گذشته حاکی از زیان های بی سابقه و سنگین در گروه بانکی بود به طوری که نظام بانکی تصمیم گرفت برای نجات بانکها و جبران زیان در این بخش ، بانک ها به سمت خرید ارز سوق داد به همین منظور بانک ها در حجم بسیار بالا تمام دلارهای زیر 4 هزار تومان را از بازار جمع آوری کردند که این خود عامل افزایش قیمت دلار تا حدود 11 هزار تومان شد.

افشار افزود : بنابراین ارتباط مسائل مربوط به رشد افسار گسیخته قیمت دلار به تعدادی دلال در بازار و احتمال بازگشت قیمت ها به نرخ گذشته با دستگیری این افراد به طور قطع تفکر اشتباهی است. ضمن اینکه به نظر می رسد رشد تعمدی نرخ ارز به نحوی کپی برداری از کشوری مثل چین باشد به این صورت که چین در بعد کلان تصمیم گرفته که ارزش پول ملی خود را پایین نگه دارد تا در تولید کالاهای صادراتی خود با قیمت ارزان تری با محصولات آمریکایی رقابت کند که به طور قطع کپی برداری از کشور چین برای نسخه پیچی اقتصاد ایران اقدام اشتباهی است.

وی گفت : از سویی ایران در شرف تحریم های جدیدی قرار دارد و در صورتی صنایع صادرات محور کشور بخواهند در چالش های اقتصادی نقشی داشته باشند بی شک نقش شان بسیار کمرنگ بوده و نمی توانند حجم خاصی را پوشش دهند. هر چند با افزایش نرخ ارز فعالین بازار به سراغ شرکتهایی رفتند که صادرات محور هستند چرا که میزان شدت رشد تقاضا در این گروهها مانند گروههای فلزات ، فراورده های نفتی و یا محصولات شیمیایی در کنار رشد چشم گیر شاخص کل به نحوی تایید کننده این ادعا است که بورس در جذب نقدینگی هیچ مشکلی ندارد.

به گفته وی در چنین شرایطی و به منظور بررسی تاثیرات افزایش نرخ ارز در بورس بررسی سوالی که مطرح می شود اینکه آیا بورس در وضعیت کنونی با افزایش نرخ ارز مشکل جذب نقدینگی دارد ؟ که جواب خیر است چرا که بهترین گزینه برای مهار رشد نقدینگی در کشور بازار بورس است و به دلیل پتانسیل رشد خیلی بالایی که دارد چنانچه به هر میزان در گروه های بورسی شاهد رشد هستیم باز هم این پتانسیل وجود داشته که این روند رشد ادامه یابد. ضمن اینکه بازار بورس بازار کاملا عملی است و بازاری مبتدی نیست و می تواند در رونق بخش صنعت نقش بسزایی را ایفا کند.

کد خبر 99640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha