میشلن، تایرهای جدید خودرو را از چوب می سازد!

پرشین خودرو: شرکت میشلن در حال توسعه نوعی لاستیک برای سرعت‌های نزیک به ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت است که از بازیافت مواد زائد و ارزان قیمت در صنایع چوب ساخته می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از زومیت، شرکت لاستیک‌سازی فرانسوی میشلن (Michelin) در حال حاضر نوعی تایر تولید می‌کند که قادر است تا سرعت‌ ۴۸۲ کیلومتر بر ساعت نیز مقاومت کند؛ این باعث می‌شود که ابرخودروهایی نظیر بوگاتی شیرون و کونیگزگ آگرا RS اجازه عبور از سرعت‌هایی بالاتر از رکورد کنونی ثبت‌شده (به ترتیب با ۴۳۱ و ۴۴۷.۲ کیلومتر بر ساعت) داشته باشند.

کایرل راگت، مدیر جهانی میشلن در زمینه علم و ارتباطات گفت"

ما دقیقا نوعی فناوری برای ساخت لاستیک‌های با سرعت بالا در اختیار داریم که معمولا دارای کاربرد نظامی است و نسخه‌های سفارشی نیز برای شاتل فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لاستیک‌ها باید به اندازه کافی سبک باشند و بتوانند اصطکاک را در سرعت‌های بالا تحمل کنند.

علاوه بر ساخت تایرهایی با قابلیت دستیابی به سرعت‌ شاتل فضایی، راگت از تولید لاستیک‌های جدیدی صحبت کرد که از جنس چوب ساخته شده‌اند. راگت به CarAdvice گفت که این لاستیک‌های جدید تا اوایل سال ۲۰۲۰ در دسترس خواهند بود. هرچند که انتظار نمی‌رود آن‌ها مانند تایر خودروی بارنی رابل در مجموعه کارتونی "فلینستون‌ها" باشند.

 



راگت گفت: لاستیک طبیعی هنوز یکی از عناصر کلیدی در ساخت تایر به شمار می‌رود، زیرا ما همیشه قادر به بازتولید طبیعت نیستیم؛ اما ما همچنین در حال توسعه الاستومرهای مصنوعی بدون نیاز به نفت هستیم. این پروژه بیو باترفلای (bio Butterfly) نام دارد و هدف آن تولید الاستومرهای مصنوعی از چوب است. ما از مواد زائد ارزان در صنعت چوب برای تولید الاستومرهای مصنوعی استفاده می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم تا سال ۲۰۲۰ از اولین تایر ساخته شده از چوب رونمایی کنیم. شما در این لاستیک، چوب واقعی نخواهید دید؛ زیرا چوب برای ساخت مواد مصنوعی داخل تایر استفاده می‌شود.

اساسا ۸۰ درصد از محصولات خام مورد استفاده در تایر خودرو، امروزه با استفاده از نفت خام ساخته می‌شوند و به همین دلیل صنعت تایر می‌خواهد طی ۳۰ سال آینده این فرآیند را تغییر دهد. در حال حاضر مواد بازیافت شده تنها ۲.۰ درصد از کل تایر را تشکیل می‌دهند، از این رو میشلن شرکتی در ایالت جورجیای آمریکا را خریداری کرده است که در حال حاضر پودر با تکنولوژی بالا از لاستیک بازیافتی تولید می‌کند.

راگت افزود:

در ابتدا، تنها بخش کوچکی از مواد بازیافتی در لاستیک‌های جدید وجود خواهند داشت؛ اما هنگامی که این فناوری بتواند عملکرد خود را ثابت کند، می‌توانیم این روند را با اضافه کردن درصد بیش‌تری از پودر پیشرفته تجدیدپذیر بدست آمده از چوب ادامه دهیم.

میشلن همچنین روی نوعی تایر کاملا بدون باد کار می‌کند که گفته می‌شود انقلاب بزرگی در صنعت لاستیک خودرو خواهد بود. این طرح انقلابی باعث افزایش بیش‌تر عمر خودرو خواهد شد و دوام آن از ساختار لانه زنبوری بدست آمده است. ساختار تایر جدید میشلن از اشکال طبیعی مانند مرجان‌ها و گیاهان تقلید می‌کند.

راگت گفت: این در واقع چیزی است که ما در حال حاضر روی آن کار می‌کنیم و انتظار می‌رود که بین ۱۰ تا ۱۵ سال آینده وارد بازار شود. ما کارخانه جدیدی در کارولینای جنوبی واقع در ایالات متحده داریم که تایرهای تویل (Tweel) را با کاربرد سرعت‌های کم تولید می‌کند. لاستیک Tweel در صنعت معدن و برای ماشین آلات سنگین و غول‌پیکر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در آینده برای خودروهای سواری نیز عرضه خواهد شد.

در واقع این فناوری چیز جدیدی نیست؛ این همان چیزی است که ما برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ ارائه کردیم و حتی جایزه مجله TIME را نیز برای آن به دست آوردیم. در آن دوران استقبال چندانی از این طرح نشد، بنابراین ما آن را پیگیری کردیم و طی سال‌ها خواص آن را بهبود بخشیدیم. اکنون ما به تولید محصول نهایی نزدیک شده‌ایم و احتمالا تا سال ۲۰۱۹ گزارش‌هایی از ارائه این لاستیک نوآورانه میشلن منتشر خواهد شد.

به نظر می‌رسد که چنین طرح‌هایی بیش‌تر شبیه داستان‌های علمی تخیلی باشد، اما این‌ها همه بخشی از چشم‌انداز آینده میشلن هستند که با هدف ترکیب چند فناوری آینده‌محور در زمینه تایر و ارائه محصولی مقاوم برای آینده نزدیک داده شده‌اند.

کد خبر 99655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha