کد خبر 99713
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
ضد پنچر کردن تایر خودروها با  نانو پلیمرها

پرشین خودرو: محققان کشور در حالی به دانش فنی پلیمرهای خود ترمیم‌شونده برای جلوگیری از پنچری تایرها دست یافتند که به گفته آنها این طرح نیازی به حمایت مالی ندارد؛ ولی با درهای بسته برای حمایت از تبلیغات و معرفی این کالای دانشی ایرانی مواجه شدند.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، مجید مهدی‌جبار، مجری طرح  با بیان اینکه مطالعه و اجرای این طرح در مدت 7 سال به طول انجامید، گفت: زمینه پوشش‌های تولیدشده پلمیری است که توسط مواد نانو بر روی تایر لایه‌نشانی‌ می‌شود.

وی با بیان اینکه این پوشش برای تایرهای تیوب تایپ (tube type tire) و تایرهای تیوب‌لس (Tubeless Tire) قابل استفاده است، یادآور شد: تاکنون روشی برای افزایش مقاومت تایرهای تیوب‌ تایپ در برابر پنچری ارائه نشده است، ولی نمونه‌های تایرهای تیوب‌لس مقاوم به پنچری وجود دارد؛ اما در این طرح پوشش‌های تولیدشده کیفیت بهتری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد.


مجری طرح با اشاره به نحوه اعمال این پوشش‌ بر روی تایرها، اظهار کرد: نانوپلیمر تولید شده در تایر و یا تیوب به مقدار بسیار کم تزریق می‌شود، به گونه‌ای که از 50 گرم نانوپوشش تا 300 تا 350 گرم برای تایرهای بزرگ خواهد بود.

مهدی‌جبار یادآور شد: در تایرهای تیوب‌لس بر روی تایر و در تایرهای تیوب‌دار در مرحله مقدماتی لایه‌نشانی نانو در آن انجام می‌شود و بعد از آن در داخل تیوب مواد مورد نظر تزریق خواهد شد. لایه‌نشانی این طرح بر اساس روش ابداعی خودمان بوده است.

وی با بیان اینکه این پوشش برای داخل و تا بیرون تایر و تیوب اعمال می‌شود، خاطر نشان کرد: با اعمال این پوشش با استفاده از کمپرسورهای هوا، باد به داخل تایر و یا تیوب وارد می‌شود و بعد از آن حتی اگر جسم خارجی مانند میخ به تایر وارد شود، نه تایر پنچر می‌شود و نه باد آن کاهش می‌یابد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه با استفاده از پوشش‌ها نیازی به تزریق باد نیتروژن به تایرها نخواهد بود، ادامه داد: مکانیزم عملکردی این پوشش‌ها همانند مکانیسم انعقاد خون است، به این صورت که زمانی که خون‌ریزی در رگ‌ها رخ می‌دهد عوامل انعقادی یکی بعد از دیگری وارد عمل می‌شوند و مانع از خون‌ریزی بیشتر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در انعقاد خون نیاز به زمان دارد تا عمل انعقاد صورت گیرد، گفت: ولی این نانو پوشش‌ها در کسری از ثانیه مانع از پنچری تایرها خواهند شد و عمل ضد نشتی را انجام می‌دهند و موجب کنترل خروج باد از تایر می‌شوند.

مهدی‌جبار، در خصوص نحوه عملکرد این نانو پوشش‌های خودترمیم شونده در زمان سوراخ شدن تایر و تیوب، توضیح داد: زمانی که جسم خارجی به درون تایر و یا تیوب وارد می‌شود، سوراخی ایجاد می‌شود و نانو پلیمرهای تولید شده از عمق این سوراخ اقدام به ترمیم تایر خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه این پوشش عمل خود ترمیمی را در تایرها انجام می‌دهد، اظهار کرد: این پوشش‌ها هم در بعد و هم قبل از پنچری می‌تواند در تایرها اعمال شود.

به گفته این محقق در صورتی که قبل از پنچری این نانو پوشش‌ها در تایر اعمال شود، از پنچری آن جلوگیری می‌کند و در صورتی که بعد از پنچری اعمال شود علاوه بر آنکه پنچری تایر را کنترل می‌کند، به گونه‌ای هم عمل می‌کند که بعد از آن در تایر پنچری رخ ندهد.

 

تایر

 


این محقق با بیان اینکه این طرح در دانشگاه صنعتی امیرکبیر مورد بررسی قرار گرفته و تایید شده است، ادامه داد: این طرح به ثبت رسیده است و با دریافت مجوز تولید از وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب یک برند به تولید انبوه رسیده است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه در این طرح همه زمان خود را بر تحقیق و توسعه این پروژه متمرکز کردیم، خاطر نشان کرد: ما در حوزه اطلاع‌رسانی مشکل داریم؛ چرا که تبلیغات و اطلاع‌رسانی در خصوص یک کالا بسیار هزینه‌بر است و هیچ ارگان دولتی چون صدا و سیما با ما همکاری نکردند.

وی با تاکید بر اینکه برای معرفی کالاهای دانش پایه داخلی نیاز به معرفی آن به جامعه است، یادآور شد: لازم است در برنامه‌های صدا و سیما این محصول معرفی شود اما از این حمایت برخوردار نیستیم؛ در حالی که صفر تا صد این طرح داخلی است و در هیچ بخش آن، چه در تولید مواد اولیه و چه دستگاه تولیدی آن وابستگی خارجی نداریم.

مهدی‌جبار، در خصوص استفاده از تخفیف‌های تبلیغاتی برای طرح‌های دانش‌بنیان در صدا و سیما، گفت: ما چندین بار برای استفاده از این حمایت‌ها به معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری مراجعه کردیم، ولی جوابی نگرفتیم.

وی اضافه کرد: بنا به دلایلی ما تمایل به دانش‌بنیان شدن نداریم، حال اگر کسی فعالیت دانش‌بنیان دارد؛ ولی نمی‌خواهد دانش‌بنیان شود، چگونه از آنها حمایت می‌شود؟ ما حتی نیاز به تسهیلات مالی و یا سرمایه‌گذار نداریم و از سرمایه بخش خصوصی هم کارهای تحقیقاتی این دستاورد را انجام دادیم و هم تولید آن را انجام دادیم و تنها نیاز ما حمایت از تبلیغات این محصول دانشی است.

مجری طرح با اشاره به درخواست صدا و سیما از پوشش اخبار مربوط به این دستاورد، گفت: از ما خواسته شده است که از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های ما فیلمبرداری کنند، ولی از آنجایی که همه مراحل این طرح در داخل تولید شده است، ما تمایل به لو رفتن جزئیات این طرح نیستیم.

وی با بیان اینکه شروطی که در این زمینه برای ما گذاشته شده است، فعالیت ما را با شکست مواجه می‌کند و مخل ادامه فعالیت‌های علمی است، یادآور شد: ما هیچ نیازی به حمایت مالی نداریم و تنها نیاز ما حمایت رسانه‌ای برای تبلیغ این کالای ایرانی است و اگر حمایت‌های لازم از این طرح شود، هم بازار خوبی برای این طرح در کشور ایجاد می‌شود و هم زمینه صادرات این محصول فراهم خواهد شد.

مهدی‌جبار، از ارائه پیشنهاداتی برای ثبت شرکتی در خارج از کشور و واردات این محصول به کشور خبر داد و گفت: ما بر اساس اعتقادی که داریم، در این حوزه وارد نشدیم.

وی با بیان اینکه این محصول برای جلوگیری از پنچری چرخ ویلچرها، انواع دوچرخه‌ها، موتورسیلکت‌ها ATV (موتور سیکلت‌های چهارچرخ)، لودر، بولدوزر و کامیون و انواع کشندها قابل استفاده است، یادآور شد: برای تایرهای تیوب‌لس این محصول به صورت کارتریچ تولید شده است و به تیوب تزریق می‌شود.

مجری طرح با بیان اینکه از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت‌های لازم از اجرای این طرح شد، افزود: علی‌رغم زمان‌بر بودن ولی توانستیم مجوزهای لازم را کسب کنیم، اما معاونت علمی علی‌رغم ارائه جزئیات طرح، از ما هیچ حمایتی نکرد.

وی با بیان اینکه شرکت کنتینانتال آلمان به‌عنوان یکی از غول‌های تایرسازی آلمان بر روی تولید مواد خود ترمیم‌شونده تایر مطالعات گسترده‌ای انجام داده است، یادآور شد: این شرکت با بودجه عظیمی که در اختیار دارد، بعد از 5 تا 6 سال رسما شکست طرح خود را اعلام کردند و ما با بضاعت محدود به دانش فنی تولید این ماده دست یافتیم و این می‌تواند به ما در ارائه چهره جدیدی از صنعت تایرسازی کمک کند.

مهدی‌جبار با ابراز تاسف از اینکه در حوزه تبلیغات حمایتی از این طرح نشد، اضافه کرد: ما علاوه بر این طرح با استفاده از فناوری نانو و پلیمر موفق به تولید ماده‌ای برای جایگزین سیمان شدیم.

وی با تاکید بر اینکه سیمان مشکلات زیست محیطی زیادی به همراه دارد و یکی از عوامل آسیب زننده‌ به محیط زیست است، ادامه داد: از این رو ما در مطالعاتمان جایگزین پلیمری برای سیمان دست یافتیم که وزن آن یک سوم سیمان است و به لحاظ ضریب‌های مختلف مقاومتی و ضربه‌ای بسیار از سیمان قوی‌تر است.

به گفته این محقق، این جایگزین سیمان با اقلیم ایران سازگاری دارد و به هیچ وجه آلودگی زیست محیطی ندارد و بعد از مصرف نیز نخاله آن اختلالی در محیط زیست ایجاد نخواهد کرد.

وی کاربرد آن را در سدسازی، آسفالت و ساختمان دانست.

 بر اساس با پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، اضافه پخش تشویقی آگهی‌­های صداوسیما برای تبلیغات کالاها و خدمات دانش‌بنیان اجرایی می‌شود.

بر اساس ضوابط ابلاغی سازمان صدا و سیما، شرکت‌های دانش‌بنیان برای تبلیغات در رسانه‌های "رادیو و تلویزیون سراسری"، "رادیو و تلویزیون شبکه‌های استانی"، "شبکه‌های برون‌مرزی"، "برنامه‌های مشارکتی" و "روزنامه جام جم" مشمول استفاده از اضافه پخش تشویقی (تخفیف) می‌شوند.

بر اساس ماده 8 ضوابط ابلاغی سال 95 ، محصولات دانش‌بنیان کلیه شرکت‌های دانش‌بنیان اعم از شرکت‌های تولیدی و نوپای نوع 1 و 2 می‌توانند از این امتیاز استفاده کنند. این دسته از شرکت‌ها با معرفی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از (80) درصد اضافه پخش تشویقی برخوردار می‌شوند.


همچنین بر اساس ماده (10) ضوابط ابلاغی سال 95، صاحبان کالاها و خدمات دانش‌بنیان در حوزه کاهش مصرف انرژی با معرفی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از (30) درصد اضافه پخش تشویقی (تخفیف) برخوردار هستند.
 

کد خبر 99713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha