کد خبر 99732
۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
ساخت خط‌آهن رشت-آستارا به صورت پل

پرشین خودرو: معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با بیان اینکه در حال بررسی ساخت خط‌آهن رشت-آستارا به صورت پل هستیم تا کل این خط را اجرا کنیم، گفت: این مسیر جغرافیای خاص جنگل، آب و مرداب دارد و برای اجرای آن باید کمترین آسیب به محیط‌ زیست وارد شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، مازیار یزدانی درباره راه‌آهن رشت ـ آستارا و سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری کشور آذربایجان در تکمیل این خط ریلی شب گذشته در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه ریلی رشت ـ آستارا درواقع مسیر میانی پروژه ریلی قزوین ـ رشت ـ آستارا ـ آستارای آذربایجان است.

وی‌ ادامه داد: شرکت راه‌آهن قطعه پروژه خط‌‌آهن قزوین ـ رشت را به مراحل پایانی و آماده بهره‌برداری رسانده است و امیدواریم تا سه ماه آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن اظهار داشت: در خط ریلی آستارا تا آستارای آذربایجان هم مسیر عملیاتی است و شاهد حمل بار در این مسیر ریلی هستیم.

وی افزود: قسمت میانی این پروژه، حدفاصل رشت تا آستارا خاص‌ترین مسیر ریلی است و تاکنون در کشور نداشته‌ایم و سابقه ساخت راه‌آهنی با این مختصات فنی، مشخصات جغرافیایی و شرایط آب و هوایی در کشور نداشته‌ایم.

یزدانی ادامه داد: پروژه خط ریلی رشت-آستارا از 2 ماه پیش به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران منتقل شده است، در این دو ماه مطالعات خود را آغاز کرده‌ایم و برای اینکه کمترین آسیب به محیط‌ زیست وارد شود، مدل‌های اجرای این پروژه را بررسی کرده‌ایم.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به اینکه چند گزینه برای اجرای خط ریلی رشت-آستارا بررسی کرده‌ایم، افزود: در ابتدا بررسی شد‌ که چگونه می‌توان کل این مسیر را به صورت پل بسازیم، یا اینکه از مسیر ساحل ساخته شود البته به شرطی که‌ سازمان‌های مرتبط اجازه دهند، حتی پیشنهاد شد که در داخل آب و حدود 500 متر فاصله با ساحل این خط ریلی تکمیل شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون در حال بررسی شرایط مختلف اجرای این خط هستیم، پروژه از نظر‌ هزینه اجرا، مدت زمان ساخت و کمترین میزان آلودگی در حال بررسی است.

خط آهن

یزدانی بیان کرد: همان‌گونه که گفته شد، این مسیر ریلی جغرافیای خاص جنگل، آب و مرداب دارد، ضمن آن‌که مردم منطقه از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و اگر بخواهیم به صورت معمولی و بدون بررسی‌های همه‌جانبه این خط ریلی ساخته شود، در واقع باید سدی خاکی حدفاصل زمین‌های مردم ایجاد ‌شود که موجب آزار و اذیت مردم منطقه می‌شود.


معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن اظهار داشت: به دنبال ساخت مسیر به صورت پل هستیم تا کل این خط ریلی را اجرا کنیم.


وی یادآور شد: هزینه اجرای این پروژه ریلی از طریق پل بسیار پرهزینه‌تر است و به دنبال این هستیم، بقیه منابع مالی را تأمین کنیم، بخشی از این منابع توسط کشور آذربایجان تأمین شده است و بقیه منابع از محل تسهیلات داخلی یا فاینانس تأمین خواهد شد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن درباره موازی‌کاری ساخت خط‌آهن با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان کرد:‌ در این باره هیچ گونه موازی‌کاری با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وجود ندارد، پروژه‌ای که شرکت ساخت انجام می‌دهد، حدفاصل رشت تا بندر انزلی است که خط به بندر وصل می‌شود.

یزدانی ادامه داد: پروژه‌ای که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حال اجرای آن است، پروژه رشت ـ آستارا ـ آستارا است که از طریق مرز زمینی به کشور آذربایجان متصل می‌شویم.

وی اضافه کرد: تا این لحظه چند شرکت ایرانی برای اجرای کامل این پروژه آمادگی خود را به راه‌آهن اعلام کرده‌اند اما بزرگ‌ترین مسأله‌ای که راه‌آهن دنبال می‌کند، ابتدا انتخاب بهترین شیوه ساخت و دوم تأمین مابقی هزینه پروژه است که امیدواریم زودتر اجرا شود.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن تأکید کرد: در همه پروژه‌هایی که‌ شرکت راه‌آهن در کشور اجرا می‌‌‌کند با شرکت ساخت مشاوره و تعامل داریم، هر هفته‌ جلسات منظمی با حضور دو طرف برگزار می‌شود‌، تا آنچه‌ از سوی شرکت ساخت، ساخته می‌شود، مورد تأیید راه‌آهن به عنوان بهره‌بردار باشد و همچنین پروژه‌ای که راه‌آهن به تازگی شروع به ساخت کرده است، از تجربیات شرکت ساخت استفاده کند.

کد خبر 99732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha