راه‌آهن مراغه-ارومیه در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد

پرشین خودرو: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه تا پایان سال ۵۳۰ کیلومتر مسیر ریلی را تکمیل می‌کنیم، گفت: راه‌آهن مراغه-ارومیه در هفته دولت امسال بهره‌برداری رسمی می‌شود.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، با اشاره به هدف گذاری اتصال پنج مرکز استان به شبکه ریلی کشور، اظهار داشت: در راستای تکمیل شبکه ریلی کشور مقرر شد، در سال‌های 96 و 97 تعداد 5 مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شود که در سال گذشته همدان و کرمانشاه به عنوان دو مرکز استان، به شبکه ریلی متصل شد.

وی‌ ادامه داد: در سال 97 برنامه‌ریزی شد سه استان دیگر شامل آذربایجان غربی (ارومیه)، گیلان (رشت) و آذربایجان شرقی (تبریز) را از طریق بستان‌آباد به شبکه ریلی متصل کنیم؛ البته در آذربایجان شرقی مسیر میان‌بری نسبت به مسیر فعلی است که در حال احداث است.

خادمی با تأکید بر اینکه عملیات اجرایی هر سه خط ریلی در استان‌های مذکور روند مناسبی دارد، اضافه کرد: همچنین‌ مسیر ریلی خواف-هرات‌ (افغانستان) در حال تکمیل است، یعنی از خواف به سمت شمع‌تیغ و هرات؛ امیدواریم امسال در محدوده مورد تعهد جمهوری اسلامی ایران این خط ریلی به سرانجام برسد و تا پایان سال حدود 530 کیلومتر مسیر ریلی را به بهره‌برداری برسانیم.

* بهره‌برداری از راه‌آهن مراغه-ارومیه در هفته دولت امسال

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مسیر ریلی منتهی به ارومیه در حال تکمیل است تا مرکز استان (آذربایجان شرقی) را به شبکه ریلی متصل کند، این پروژه پیشرفت مناسبی دارد‌، از ارومیه‌ تا مهاباد به طول حدود 100 کیلومتر مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد باقیمانده این پروژه تا دو هفته آینده تکمیل شود و پس از آن کمیسیون تعیین سرعت از این خط بازدیدی داشته باشد، پس از عملیات ایمن‌سازی محور، پروژه آماده بهره‌برداری شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر تا هفته دولت یا پایان شهریورماه امسال این پروژه آماده بهره‌برداری شود و توسط یکی از مقامات کشور بهره‌برداری رسمی آن در شهریورماه انجام شود.

خادمی بیان کرد: این مسیر ریلی از مراغه و در ادامه خط تهران ـ تبریز شروع می‌شود که در مراغه مسیر جدا می‌شود و سپس به مهاباد و نقده و پس از آن به ارومیه متصل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مسیر ریلی از مراغه تا مهاباد در سال 91 به طول 84 کیلومتر بهره‌برداری شد و قطار تا مهاباد امکان سیر دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: ریل‌گذاری مهاباد تا نقده در سال 95 به پایان رسید و از نقده تا ارومیه به طول 75 کیلومتر در سال 96 ریل‌گذاری به پایان رسید و در سال 97 تنظیم خط صورت گرفت و این خط به طول 98 کیلومتر مسیر مستقیم و 112 کیلومتر مسیر و ایستگاه‌هایی که در مسیر هستند به صورت ریل‌گذاری‌شده آماده افتتاح رسمی است.

خادمی در مورد ایستگاه‌های مراغه تا ارومیه اظهار داشت: چهار ایستگاه در این مسیر داریم که شامل دو ایستگاه علائمی‌ و دو ایستگاه اصلی است؛ ایستگاه نقده با پیشرفت فیزیکی 97 درصد آماده افتتاح است، همچنین ایستگاه تشکیلاتی و بزرگ ارومیه با 16 هزار مترمربع مساحت شامل ساختمان‌های ایستگاه است که 5400 مترمربع از این رقم فقط سالن اصلی است که بیش از 95 درصد رشد داشته است.

 

راه آهن

 

وی افزود: ‌ایستگاه راه‌آهن نقده، ایستگاه مسافری درجه دو است که به لحاظ رعایت اصول زیبایی‌شناسی در معماری یکی از ایستگاه‌های قابل توجه محسوب می‌شود؛ مساحت ساختمان مسافری آن 1920 متر مربع، مساحت کل زیربنا 10 هزار و 782 متر مربع و از چهار خط ایستگاهی تشکیل شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ایستگاه تشکیلاتی درجه یک ارومیه به عنوان بزرگترین ایستگاه راه‌آهن مراغه-ارومیه با زیربنای حدود 16 هزار و 600 مترمربع با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ ایستگاه‌سازی در زمینی به مساحت 30 هکتار احداث شده است؛ ساختمان اصلی ایستگاه 5 هزار و 370 متر مربع مساحت دارد و دارای 9 خط ایستگاهی است؛ پس از افتتاح ایستگاه فعلی، یک ایستگاه صرفاً مسافری در داخل محدوده شهری و جنب پایانه مسافری برون شهری در داخل شهر ارومیه احداث خواهد شد.

وی افزود: این هفته کمیته بررسی سرعت در پروژه حضور می‌یابد و ما نیز از این پروژه بازدید کردیم تا آخرین مشکلات آن را نیز بررسی کنیم، ضمن آن‌که تأکید شد از طریق دریزین از این خط بازدید شود تا همه مشکلات موجود در مسیر احصا، بررسی و رفع شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: امیدواریم با همکاری مسئولان استانی و استاندار این خط ریلی تکمیل و سومین استان به شبکه ریلی کشور متصل شود و این زمینه‌ای برای توسعه همه‌جانبه منطقه خواهد بود.

بنابراین گزارش راه‌آهن مراغه- ارومیه به طول 183 کیلومتر در آخرین مراحل اجرایی کار قرار دارد‌.

‌بهره‌برداری از راه‌آهن مراغه-‌ارومیه ‌موجب اتصال مرکز استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور می‌شود، این امر علاوه بر افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی موجب کاهش سوانح رانندگی، توسعه مناطق غربی کشور و بهره‌مندی صنایع کشاورزی، دامپروری و صنعتی شهرهای مسیر از امکانات راه‌آهن در این منطقه می‌شود.

‌میزان ترافیک مسافری برای سال اول بهره‌برداری این خط‌ 0.8 میلیون نفر اعلام شده است، این رقم برای سال بیستم بهره‌برداری یک میلیون نفر پیش بینی شده و میزان ترافیک باری مسیر نیز در سال اول بهره‌برداری0.6 میلیون تن و در سال بیستم 1.5 میلیون تن برآورد شده است.

کد خبر 99752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha