هر طرف باد بوزد، صنعت خودرو را به همان طرف می کشانیم!

پرشین خودرو: ما نمی توانیم شب بخوابیم و فردا صبح دستور ایجاد قطب سوم و چهارم و پنجم را دهیم...

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودرو ایران به هزار و یک دلیل هیچ وقت نتوانسته است به جایگاهی که باید در اختیار داشته باشد، برسد. چرایی این مهم پاسخ های بسیاری دارد. از سو مدیریت های دولتی گرفته تا تحریم، بدعهدی شرکای خارجی، انتخاب بد شریک خودرویی، قراردادهای بدی که برای تولید های مشترک بسته شده و البته می شود؛ همه این موارد با هزاران دلیل ریز و درشت دیگر را می توان برای نقص در صنعت خودرو ایران به صف کرد.

یکی از مدیران اسبق صنعت خودرو کشور که ترجیح می دهد اسمش اعلام نشود در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو در خصوص دلایل اتفاقات خودرویی و تصمیمات عجیب و غریب این صنعت چنین می گوید: متاسفانه در کشور ما دولت و مجلس و برخی دیگر از ذی نفعان با سر و گرم شدن تصمیم می گیرند و این تصمیمات هیچ پایه علمی و اقتصادی ندارد.

وی ادامه می دهد: یک زمان از ورود قطب سوم و ایجاد آن توسط دولت سخن می گفتند حال اینکه بحث سرمایه گذاری و تولید دارای یک منطق اقتصادی است و ما نمی توانیم شب بخوابیم و فردا صبح دستور ایجاد قطب سوم و چهارم و پنجم را دهیم.

این فعال سابق صنعت خودرو با اشاره به این مطلب که دوستان پیشنهاد دهنده در موضوعات خودرویی باید ابتدا صنعت خودرو جهان را مورد کنکاش قرار دهند و سپس در خصوص صنعت داخلی سخن بگویند، خاطرنشان می کند: برندهای مطرح خودروی جهان با برنامه ریزی و با اهداف از پیش تعیین شده وارد کار زار شده و می توانند رقابت کنند اما؛ بازار و صنعت خودروی ما یک بازار حمایتی است و اسکیل های صنعتی و تولیدی ما با جهان پیرامون تفاوت زیادی دارد.

 



وی تفکرات متفاوت در زمان های مختلف را یکی از دلایل مشکلات صنعت خودرو می داند و می افزاید: قبل از برجام یک نوع حرف می زنیم، در برجام تصمیم دیگری می گیریم و حالا که برجام هم به مشکل خورده است فکر و حرف جدیدی برای صنعت خودرو در ذهن داریم؛ این همان تضاد هایی است که هیچگاه نمی گذارد این صنعت راه خود را درست انتخاب کرده و مسیر خودش را طی کند.

این مدیر اسبق صنعت خودرو کشور عمر تصمیمات صنعت خودروی ما را کوتاه مدت می داند و می گوید: ایران خودرو و سایپا 2 قطب خودرویی ما هستند اما در پسابرجام این دو قطب را با یک شرکت یعنی پژو سیتروئن یا همان PSA شریک کردیم یعنی 2 قطب ما تبدیل به یک مجموعه شده اند زیرا شریک تجاری و تولیدی ایشان یکی است.

وی تاکید می کند: متاسفانه همین تصمیمات بی منطق اقتصادی توسط دولت و مجلس کار اقتصاد ما را با مشکل رو به رو کرده است و به رغم اینکه سرمایه گذاری عظیمی در صنایع مختلف کشور کردیم اما جواب همیشه عکس بوده است مثلا سرمایه گذاری برای فولاد کرده ایم اما صنعت آن را در بی آب ترین شهرهای ممکن ایجاد کرده و موجب بدبختی این شهر ها و مردمانش شده ایم.

این مدیر و کارشناس صنعت خودرو، نگاه صنعت در کشور را ملی نمی داند و نگرش منطقه ای به صنعت را یک آسیب برای کشور دانسته و می افزاید: وقتی بدون هیچ برنامه و بدون مطالعه دست به یک حرکت خاص برای توسعه اقتصاد و صنعت کشور می زنیم، نتیجه آن می شود اینکه با کوچکترین تحریم، همه چیز به هوا می رود یعنی همین اتفاقی که برای صنعت خودرو افتاد.

کد خبر 99786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha