شرکای خارجی، سیاست های صنعت خودرو ایران را دیکته می کنند

پرشین خودرو: تا زمانی که نتوانیم در قراردادهای خود با برندهای خارجی دست بالا را داشته باشیم ایشان برای صنعت خودروی ما تعیین تکلیف خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، شاید به دلیل بزرگی تیراژ خودروهای تولیدی از برندهای فرانسوی، ورود و خروج این شرکت ها به کشور بیشتر مورد توجه کارشناسان، مردم و مدیران قرار گرفته باشد اما؛ در این میان نباید برندهای کره ای و ژاپنی که سهم خوبی در بازار خودروی کشور به خود اختصاص داده اند را فراموش کرد.

هیوندای، کیا، نیسان و مزدا سه برند معروف کره ای و ژاپنی حاضر در کشورمان هستند که در هر دو مرحله تحریم ها بسیار جلوتر و زودتر از برندهای فرانسوی عطای حضور در بازار ایران را به لقایش بخشیده اند یعنی هنوز کلام ترامپ برای ارائه مهلت سه ماهه کامل منعقد نشده بود که ایشان طی پیام های جداگانه ای اعلام کردند: ما از ایران می رویم!

هر سه برند نام برده جزء قدیمی های بازار ایران بوده و در خیابان های شهرهای مختلف کشور نیز حضور پر رنگی دارند.

اما دلیل اینکه بسیار سریع از کشور خارج می شوند چیست؟

یکی از مدیران صنعت خودرو نقل قولی از ژاپنی ها در خصوص دلیل خروج از کشور می کند، وی می گوید: ژاپنی ها اعلام کرده اند ما نوکر آمریکا هستیم و نمی توانیم روی حرف آنها سخنی بگوییم !

تمامی این بد عهدی ها در دوره قبلی تحریم ها نیز از سوی شرکای آسیایی ما سر زده بود اما پس از رفع تحریم های نوبت اول باز ما همان اشتباه را در مدل های همکاری خود با ایشان تکرار کردیم.

 



به طور مثال شرکت داخلی که شریک تجاری ژاپن است همچنان با همان روش های قبل و با داشتن دست پایین در همکاری با ژاپنی ها کار خود را ادامه می دهد به طوری که اگر بخواهد تیراژ تولیدی خود را افزایش دهد و یا مدل محصول مشترک خود را ارتقاء دهد با مخالفت شدید شریک ژاپنی خود روبرو می شود!

برای نگارنده جای بسی سؤال دارد که در قراردادهای خودرویی خود با شرکت های ژاپنی کدام بند را رعایت نمی کنیم که ایشان باید برای همه چیز شریک ایرانی خود از تیراژ و تولید تا توسعه فعالیت تصمیم بگیرد!

یکی از مدیران سابق صنعت خودروسازی که نخواست نامش در این گزارش فاش شود در مورد چرایی این اتفاق به خبرنگار پرشین خودرو گفت: وقتی شما با یک شرکت بزرگ خارجی فعالیتی را آغاز می کنید، اوست که سیاست خودش را به شما دیکته خواهد کرد و شما نمی توانید برای او تعیین تکلیف کنید زیرا اوست که صاحب تکنولوژی و برندی است که شما می خواهید تولید نمایید.

وی افزود: در بعد از توافقات هسته ای یا برجام ما می توانستیم یک محصول جدید از برند شریک خود را به سبد خودرویی اضافه کنیم اما شاید حدس و گمان هایی که در خصوص ماندن یا رفتن آمریکا از توافق وجود داشت مانع انجام این مهم شد و حال با از بین رفتن برجام این موضوع را باید فراموش کرد.

این مدیر سابق صنعت خودروسازی با اشاره به این مطلب که جزء تابعی از کل است، گفت: وقتی همه تصمیمات بر اساس برجام گرفته می شود این طبیعی است که با به هوا رفتن برجام همه تصمیمات به هوا رود.

این مدیر قدیمی صنعت خودرو چاره کار را رجوع به توان داخلی کشور برای تولید خودرو دانست و افزود: چنانچه بخواهیم با هر نسیمی به مشکل برنخوریم باید خودروی ملی همراه با برندی ایرانی داشته باشیم یعنی ایران خودرو و سایپا و یا هر شرکت خودروسازی دیگر باید بتوانند پلتفرم های ایرانی بر اساس توان داخلی تولید کرده و صنعت خودروی کشور را از خارجی ها بی نیازتر کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما می توانیم با برند ایرانی وارد بازارهای جهانی شویم به شرط آن که رفتار جهانی داشته باشیم یعنی خودرویی که تولید می کنیم از لحاظ کیفیت و قیمت قابلیت رقابت داشته باشد .این مهم تابع تیراژ و اسکیل تولید آن خودرو است.

کد خبر 99940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha