نقطه تلاقی زیان خودروسازان و مردم کجاست؟

پرشین خودرو: طی هفته های اخیر اظهارات مقامات دولت در رابطه با ضرورت کاهش قیمت خودرو توسط خودروسازان داخلی، هم بازار خودرو را به حالت انتظار برد و هم نوعی بلاتکلیفی در بین سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو و شرکت های خودروسازی به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار «پرشین خودرو»، این در حالی بود که پیش از آن موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت منطقی خودرو تا حدودی نشاط را در فضای تولید قطعه سازان و خودرو سازان به وجود آورد و انگیزه آنان برای ادامه تولید، به ثمر رساندن طرح های توسعه، تحقق خواسته های سهامداران و از همه مهمتر حفظ اشتغال داخلی را بیشتر کرده بود. اگرچه طی سالهای اخیر همواره انتقاداتی در رابطه با کیفیت و رقابت پذیری تولیدات صنعت خودرو ایران مطرح بوده، اما در شرایط فعلی که بسیاری از قدرت های جهان نابودی تولید و اشتغال داخلی را هدف قرار داده اند، نمی توان انتظار داشت که محدودیت های داخلی شرایط نگران کننده ای را برای بزرگترین صنعت کشور ایجاد کند. ناگفته نماند که در حال حاضر بسیاری از ناظران و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرصت هجمه و انتقاد از خودروسازان را در مواجهه با رسانه ها از دست نمی دهند و به جای کمک و تدوین راهکارهای مناسب برای حفظ این صنعت و رهایی از شرایط نگران کننده کنونی مشی متفاوتی را برمی گزینند. گویی که صنعت خودرو در خدمت بیگانگان بوده و مردم ایران از مزیت هایی همچون اشتغال و رونق تولید بی بهره اند. پرواضح که منافع صنعت خودرو نه تنها برای اقشار جامعه بلکه برای بسیاری از بخش های دولتی از جمله تامین اجتماعی، مالیات، بانک ها و دیگر سازمان ها درآمد زا بوده و چنانچه تولید این صنعت متوقف شود بخش قابل توجهی از این درآمدهای حذف و مسوولان ذی ربط را به دردسر خواهد انداخت. نگارنده این سطور به هیچ وجه سودای دفاع تمام قد از مدیران صنعت خودرو را در سر نداشته و تنها حفظ تولید و اشتغال داخلی را مورد تاکید قرار می دهد. فعالان صنعت خودرو از یاد نمی برند زمانی را که خودروسازان بزرگ جهان در کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه در خطر سقوط قرار گرفتند و هزاران کارگر خود را به خانه فرستادند، اما دولت های این کشورها در اولین فرصت قاطعانه در حمایت از خودروسازان خود برآمدند و با اعمال سیاست هایی همچون تزریق نقدینگی های کلان و یکی بخر دوتا ببر، مانع از فروپاشی تولید خودرو شدند. حال آنکه اعمال این سیاست ها دستاوردهای دیگری برای آنها نیز در پی داشت که از آن جمله می توان به حفظ نظام اجتماعی و پایداری نسبی در رفاه اجتماعی این کشورها اشاره کرد. سیاست هایی که موجب شد هم خودروسازان و هم مردم این کشورها از آن بهره مند شوند و فرصتی دوباره را برای رونق تولید به وجود آورند. اکنون اما شرایط برای خودروسازان داخلی به گونه دیگری است و آنها نه تنها از کمترین حمایت ها بی بهره اند، بلکه با محدودیت هایی مواجه شده اند که موجی از نگرانی را برای قطعه سازان نیز ایجاد کرده است. اشاره به موضوع افزایش قیمت مواد اولیه ای همچون فولاد، مس، آلومینیوم، مواد پتروشیمی، دشواری گشایش ارز و عدم تخصیص ارز مبادله ای به یک قصه پرغصه و تکراری در این صنعت تبدیل شده و گویی گوش شنوایی برای شنیدن این مشکلات وجود ندارد. با این هر حال هر مقام مسوولی وقتی تریبون رسانه ها را در مقابل خود می بیند شیواترین شیوه برای طرح دیدگاهها و معرفی خود را انتقاد از قیمت خودرو و ضرورت بی قید و شرط کاهش آن می بیند. بی آنکه به این موضوع اشاره کند که ماهیت شکل گیری و ایجاد صنایع ملی همچون فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی تامین نیاز دیگر صنایع داخلی بوده و نه افزایش چند برابری قیمت تولیدات آنها در یک سال اخیر. طبیعی است که بخش قابل توجهی از فشار قیمت خودرو متوجه اقشار آسیب پذیر جامعه بوده، اما آیا این صنایع و بانک ها نباید سهمی در کاهش این فشارها داشته باشند و تمام سنگینی آن باید بر گرده خودروسازان و قطعه سازان وارد شود. این در حالی است که خودروسازان داخلی همواره بر این موضوع تاکید داشته اند که به هیچ وجه قائل به تضییع حقوق مردم نبوده و از هر اقدامی برای حمایت از حقوق آنان استقبال می کنند. در این جا سوالی که مطرح می شود این است که آیا برای تحقق این هدف کمی انصاف لازم نیست؟ آیا دیگران برای رعایت مهمترین حقوق جامعه یعنی ایجاد اشتغال نباید نقش ایفا کنند؟ آیا ادامه این روند نمی تواند فرصت را برای کشورهایی ایجاد کند که مدام علیه ایران اسلامی قطعنامه امضا می کنند؟ بدون شک اکثر این کشورها در پشت مرزهای ایران مترصد کاهش تعرفه ها و ایجاد فرصت برای جولان در بازار ایران هستند و نباید اجازه داد که صنعت خودرو فدای منافع آنان شود. اکنون نقطه زیان خودروسازان و مردم در یک جا متمرکز شده و آن حفظ منافع ملی است. تردیدی نیست که توقف تولید در صنعت خودرو و قطعه سازی بر خلاف منافع ملی و در نقطه مقابل دیدگاههای رهبر معظم انقلاب در بازدید تاریخی از صنعت خودرو است. زیرا با اصرار مسوولان مبنی بر کاهش دوباره قیمت خودرو، زنگ خطر برای خودروسازان به صدا درآمده و بیم آن می رود که در سال پیش رو خطرات بیشتری این صنعت را تهدید کند. اینجاست که هم خودروسازان و هم مردم به یک اندازه آسیب خواهند دید و نمی توان انتظار داشت که وضعیت به آسانی حالت گذشته خود را پیدا کند. با این حال تحریم های خارجی فرصت هایی را هم برای خودروسازان داخلی در راستای خودکفایی و عمق ساخت داخل به وجود آورد. اکنون باید تلاش کرد تا مدیران این صنعت بتوانند در راستای تولید ناب و عرضه محصولاتی با ویژگی رقابت پذیری بین المللی گام بردارند. تحقق این هدف دور از دسترس نیست، به شرط آنکه دیگران هم همت داشته باشند.
کد خبر 20925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 48
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    3 0
    میخوام یه حساب کتاب کوچولو براتون کنم شما بعدا بگید خودروساز راست میگه فکر کنم که سایت درایوعربیا رو دیگه کسی که توی کار واردات هست قبول داره منم از همون سایت استفاده میکنم قیمت L90 توی این سایت 42500 درهم اعلام شده و توی سایت صرافی جلالی که در چند نوبت در روز اعلام قیمت داره در روز جمعه 25 اسفند قیمت هر درهم امارات 955 تومن اعلام شده حالا اگر 42500درهم رو ضرب در 955 تومن کنیم میشه 40587500 تومن که البته اگر به ظاهر اون خودرو هم نگاه کنید از نظر ظاهری هم با اینی که اینجا تولید میشه فرق داره و اینو هم باید قید کنم که اتومات هم هست در حالی که ایرانخودرو همین چند روز پیش قیمتL90اتوماتیک خودشو 44 میلیون اعلام کردمن یه سری سوال می پرسم حالا1.آیا یکی پیچ این خودرو هم داخل تولید نمی شه؟2. آیا کارگر ایرانی دست مزدش از کارگر فرانسوی بالاتر هست که روی قیمت اینقدر تاثیر داره؟چندتا سوال دیگه داشتم
  • sunmartin ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    1 0
    تمام این صحبت ها در حد یک شایعه س شما چرا یکسال مبادی ورودی رو آزاد نمیکنید تا ملت همیشه در صحنه بتونن در حد بضاعت مالی خودرویی رو وارد کنند ؟ چرا همیشه مشتری و خریدار تاوان پس بده، خودروسازان که مردم رو با تولیدات اکسپایر شده چند دهه پیش بیچاره کردن شاید بهتر باشه کمی اشتهاشون رو پایین بیارن . ماشاله همگی پورشه و بنز و آئودی سوارن .مرگ خوبه اما برای همسایه چرا مردم سایر کشور ها از موهبت داشتن به روز ترین خودروهای جهان برخوردارن و فقط ما ایرانی ها به دلیل باید خودروهای قدیمی رو سوار بشیم که بیشترین آلودگی و قیمت رو به همراه داره این وضع باید در یک نقطه سامان بگیره
  • کارمند ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    5 0
    بهر حال شما هم تولید نکنید چون خریدار ندارد . صبر کنید تا بانک مرکزی بهوش بیاید و ارزش پول ملی را برگرداند . در ضمن خودروسازان پولهای مردم را گرفتند و بوسیله بانکهایشان دلار خریده و معامله دلار کردند حال میخواهند خودر را به قیمت امروز به مردم قالب کنند برای همین اینروزها که مشتری ندارند برای حواله های سال 92 دعوتنامه میفرستند غافل از اینکه جیب مردم خالی است و مانند انها پر از دلار نیست .
  • نیما ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    6 0
    وقتی این همه مردم بیچاره فشار تحریم رو تحمل می کنند و با حقوق ناچیز زندگی خود را می چرخانند پس باید خودروسازها و مسئولین هم از مردم یاد بگیرند مگر آنها از همین مردم نیستند پس باید این فشاررا تحمل کنند نه اینکه بر گردن مردم (مصرف کننده)بیچاره بیاندازند.
  • مهدی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    7 0
    قیمت ماشین باید بیاد پایین و دعوت نامه ها باید دوباره صادر بشن با قیمت جدید وگرنه چند تا پیش آمد بدتر برای خودرو ساز های داخلی داره: 1- مردم که پیش خرید کردن به دلیل عقلانی نبودن قیمت کارخونه با بازار، پس می دهند 2- حداقل کارخونه بابت حواله هایی که مردم پس می دهند باید 16 درصد سود بر گردونه. 3- چرخه تولید و نقدینگی کارخونه وضعش از این هم بدتر می شه 4- بدتر از همه اعتماد مردم نسبت به تولید داخلی و همچنین خودروسازها از بین می ره که در دراز مدت 100 درصد به ضرر خودروسازیست که امروز فقط تا نوک بینی خود را می بیند.
  • saeid ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    37 2
    من نفهميدم چرا ما بايد بنزين را به فوب خليج فارس بخريم ولي ماشين را با فوب ايران خودرو وسايپا. آزاد كنن تا ببينن خودرو سازها بازم ميتونن پاداشهاي ميلياردي بدن
  • احسان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    29 1
    پرشین خودروی عزیز لطفا در مقام دفاع از خودروسازانی که بی اخلاق ترین و سودجویانه ترین رفتار را در مقابل مشتریان خود داشته اند برنیایید. <b>پرشین خودرو:</b> قصد ما دفاع تمام قد از خودروسازان نیست. بلکه در شرایط فعلی حفظ منافع ملی و به ویژه صنعت کشور را مد نظر داریم. در عین حال دفاع از حقوق مردم را در اولویت قرار می دهیم. توجه داشته باشید که رعایت حقوق مردم تنها کاهش قیمت نیست، بلکه دولت باید تدابیر دیگری را هم برای کاهش قیمت ها اتخاذ کند که از آن جمله می توان به راهکارهای حمایتی از صنعت خودرو و در کنار آن تدوین قوانین الزام در جهت تولید خودرو با استانداردهای جهانی اشاره کرد.
  • میثم ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    42 0
    "موافقت سازمان حمایت با افزایش منطقی خودرو" !!! ۲۰۰ درصد افزایش رو شما میگی منطقی؟!؟!؟
  • جاویدان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    50 0
    خودروسازی ایران یک صنعت نیست، یک مونتاژ است! یک مافیاست برای سودجویی از بازار انحصاری ایران!
  • کریمی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    24 0
    کاملا منطقی نوشتی. مسئولین ما نهایتا تا نوک دماغ خود را می بینن و منافعشون هم ظاهرادراین حالته . هرمسئولی بفکر دوره خودشه و با آینده کاری نداره و عموما به تبعات تصمیماتش فکر نمی کنه ومتاسفانه سیستم مملکت ما طوری شده که هیچ مسئولی پاسخگوی مشکلات بوجودآمده نیست.ولی در موضوع خودرو باید به شکل منطقی و برنامه ریزی شده اقدام می شد، نه اینکه بدون فکر هر مسئولی رسید یه حرف زد و . باید پلکانی افزایش میدادن تا مردم اولا با آگاهی اقدام کنند دوما اعتماد مردم از دست نره . چرا بدون اطلاع رسانی درست اینکار انجام می شد ؟ چرا مردم قبل ازبهمن ماه پیش خرید کردن (حتی با موعد تحویل فروردین 92 ) با این قیمتا مواجه شدن ؟ باید استثنائاتی دیده می شد .وقتی مشتری 70 درصد پول خودرو داده چرا با گرونی مجدد اونم با این ارقام (مخصوصا ال90) مواجه بشه ؟ خواهشا مسئولین برای یکبارهم که شده درست فکرکنن و تصمیم درست بگیرن...
  • مصلح ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    15 22
    ممنون.....با نویسنده این مقاله موافقم؛ اما مشکل اینجاست که این خودرو سازان از بس که سالها یکه تازی کرده اند و قیمتهای واقعی محصولات و سود خالص خود را به اطلاع عموم نرسانده اند اکنون حکم "چوپان دروغگو" را پیدا کرده اند و کسی حرف آنان را باور نمی کند....از طرفی مشتری اصلی محصولات پرفروش خودروسازان داخلی قشر متوسط مردم(کارمند و کارگر) هستند که با کاهش فجیع ارزش ریال تغییری در درآمد آنها رخ نداده و قدرت خرید آنها به یک سوم کاهش پیدا کرده و اکنون به محض پیدا کردن فرصتی در این سایت و سایتهای مشابه و مطبوعات به خودروسازان میتازند که البته حق هم دارند اما این تاختن کاملا چشم و گوش بسته است و این مقاله و مطالب مشابه نه تنها آنها را آرام نمی کند که بلکه خود را منزوی تر از قبل دیده و شما را عضو لابی خودروسازان می بینند و به شما نیز خواهند تاخت....اما باید یک لحظه تصور کنند که دولت بجای آش بار گذاشتن برای خودروسازان حقوق سر ماه کارمندان و کارگران را متناسب با نرخ واقعی تورم 3 برابر کرده....اکنون آیا به خودروسازان این حق را نمی دهند که قیمت محصولات خود را متناسب با نرخ تورم بالا ببرند؟...در این شرایط تخیلی برای آنان دیگر چه فرقی میکند؟....قدرت خرید آنها کاملا مشابه قبل است....پس دوستانی که رویای خرید خودروی آنان نقش بر آب شده یا با هزار امید و آرزو ماهها قبل خودرو پیش خرید کرده اند اما اکنون توان تکمیل وجه کردن و تحویل گرفتن خودروی خود را ندارند باید بدانند که شاید خودروسازان یکی از آخرین مراجعی باید باشند که میتوان به آنها اعتراض کرد هرچند بی تدبیری آنها برای تامین قطعات و مواد اولیه در ابتدای سال 91 و قبل از یکه تازی دلار قابل بخشش نباشد.....از طرفی دوستانی که مشتاق کاهش تعرفه واردات هستند نیز فکر میکنند که به محض صفر شدن این تعرفه از کدام کشور خارجی به ایران ؛خودرو سرازیر خواهد شد؟ من میگویم "چین" !!!.....فکر میکنید قیمت و کیفیت آنها خیلی متفاوت با محصولات داخلی است؟ موبایلهای چینی را تا کنون دیده اید ؛ تا بخواهی امکانات دارند اما کیفیت؟....پس اگر در کامنت های خود چنین پیشنهادی را مطرح میکنید حداقل روی واردات خودرو های باکیفیت و اقتصادی اروپایی یا کره ای و ژاپنی تاکید کنید که در آینده پشت دست خود نزنید......
  • فرزاد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    42 2
    این متن کاملا شعار گونه بود و اصلا ربطی به واقعیت موجود در صنعت خودرو نداره! خودرو ساز های ما هیچ انصافی ندارند. من که 15 تومن از پول l90 وقتی که قیمتش 21 تومن بود دادم چرا باید الان یه دفعه با دعوت نامه 36.8 تومنی روبرو بشم، این انصافه از دید خودروساز های ما. الانم که شنیدن شنبه باید قیمت بیارن پایین دست به دامن خبرگزاری ها و سایت ها برای جو سازی شدن. اگه راست می گی که بی طرفی این متن منم بنویس!!!
  • ایرانی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    48 2
    بد نبود کمی هم به فکر مردم باشید و تمام قد از این صنعت که دهها سال شیره ملت را مکیده و باعث اتفاقات ناگوار فراوانی برای خانواده ها شده، دفاع نکنید.
  • ب ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    47 4
    نگارندش حتما نعمت بخش است
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    32 1
    مشکل اینجاست که خودروساز می خواهد زیان های ناشی از سوء مدیریتی خود را از جیب مردم بردارد....این قیمت ها واقعی نیستند و خودروسازان از این مطلب غافلند که مردم توانایی پرداخت این مبالغ را ندارند بنابراین خودرو نخواهند خرید! و خودروساز روز به روز به سمت ورشکستگی خواهند رفت....چاره کار تولید انبوه با قیمت ارزان است و بس.....
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    40 1
    اول انحصار را بردارید بعد پراید را بدهید 30 میلیون !
  • همدرد فرزاد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    34 1
    منم آبان ماه ال 90 پیش خرید کردم از ایران خودرو و موعد تحویلش فروردین 92 . از نمایندگی تماس گرفتن گفتن دعوتنامه اومده با موعد پرداخت 30 اسفند !! اونم با قیمت جدید !!!! موندم چیکار کنم ، اولا 20 تومن ندارم شب عیدی واریز کنم ، دوما پس اخبار این یه ماهه چی بود که میگفتن قراردادهای قبل 1 اسفند با قیمت قبله !! سوما انصراف بدم با پول انصرافی بزور یه پراید میشه خرید !!! چهارما آخه بابا آبان ماه ال 90 تو بازار نهایتا 25 تومن بود بعد از چند ما معطلی و با واریزی 70 درصد پول خودرو واقعا زور داره !!پنجما اگه انصراف ندم و پول رو هم واریز نکنم خودرو ساز قرارداد رو فسخ شده در نظر میگیره .... یکی پیدا شه بگه ما چیکار کنیم ؟؟ بابا موعد تحویل خودرو من آخر فروردین 92 بوده ، الان چرا دعوتنامه فرستادین ؟ منظورتون چی بوده ؟ مارو تو تنگنا قراردادین هیچ کاری هم از دستمون بر نمیاد !!! بخدا ظلمه . نکنید این کارارو
  • محسن ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    43 0
    سلام به نظر من خودروسازی که تو زمان ارزونی دلار 70 درصد پول خودرویی مثل رانا رو میگیره و بعد از 9 ماه با دعوت نامه 20 میلیونی واسه مشتریش میفرسته جای حمایت نداره .شاید بگید مردم مقصرند که ماشینی رو که ندیدند و قیمتش نهایی نشده رو پیش خرید کردن ولی به نظر شما آیا توی بازار تمام انحصاری خودرو آیا راه دیگه ای هست؟ تنها چیزی هم که در مورد این مطلب نوشته شده میتونم بگم اینه که صددرصد حرفهای نعمت بخشه که داره از رانتش استفاده میکنه واسه تحت تاثیر قرار دادن مردم .شما هم بهتره کاری نکنید که بیننده های سایتتون هر روز کمتر از قبل بشه
  • امین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    13 7
    مردم ما چرا باید واسه صنعت خودروسازی ورشکست کنن خودشونو جناب آقای پرشین خودرو ؟؟ اینکه دولت حمایت نکرده ازشون و کسری آوردن تقصیر ملت نیست. با خودشون کنار بیان. <b> پرشین خودرو:</b> دیدگاه پرشین خودرو به هیچ وجه تحمیل هزینه به مردم نیست، بلکه باید دولت شرایط متفاوتی ایجاد کند. زیرا تعطیلی خطوط تولید نمی تواند راه حل مناسبی باشد.
  • کریمی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    30 0
    پرشین خودرو عزیز . مشکلات ما پیش خریدیای قبل از بهمن ماه رو میدونی ، رئیس جمهور هم که گفت کار خودرو سازها خیلی بده اگه به تعهدات قبلی شون عمل نکنن (برنامه تلویزیونی) ، خواهشا موضوع ما رو از ریاست جمهوری پیگیری کن ، وقت ما رو به اتمامه و با شرایطی که ایران خودرو گذاشته توان واریزی این افزایش قیمتها رو نداریم و مهلتمون هم تا 30 اسفند ماهه .....
  • امین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    33 1
    مثل اینکه دولت، سازمان حمایت و خودرو سازها پرشین خودرو را هم خریدند
  • م ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    35 1
    مگر مردم 30 سال خودروهای بی کیفیت رو با قیمت بالا نخریدند و جور خودروسازان رو بخاطر پیشرفت نکشیدند حالا وقتشه که خودروسازان تلافی کنند -
  • مجید ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    39 2
    اصلا این مطالب برام قابل درک نیست - چرا بخاطر 1 میلیون کارگر باید 70 میلیون هزینه ی گزاف بپردازند بنظرم باید با شرکت های خودروسازی خارجی قرارداد بست و در ان قید بشه که باید از نیروی کار ایرانی استفاده بشه اینطوری هم اشتغال ایجاد میشه هم اینکه خودرو باکیفیت با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار میگیره
  • reza ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    43 1
    واقعا متا سف هستم براتون حتی شما هم دارین به رانت و لابی خودروسازان می پیوندین با نظرات محسن جان کاملا موافق هستم
  • م ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    48 2
    چرا برخی شرکت ها قطعات را با قیمت 50000 تومان وارد میکننده بعد 200000 تومان یعنی 4 برابر قیمت به خودروسازان میفروشند. بعد خودروسازان هم 100000 میکشند روش؟ شما از این چیزها هم خبر دارید؟ من حسابدار یکی از همین شرکت ها هستم و خیلی از این چیزا دیدم که اگر واقعا بررسی میشد حالا قیمت خودرو 120 درصد افزایش نمی یافت.
  • حسین ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    44 5
    چقدر گرفتی که به ضرر این همه آدم راضی هستی، مطمئن باش امثال تو به زودی تقاص سختی پس خواهند داد.
  • بنده خدا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    40 3
    چه مافیایی دارن این خودروسازها؟؟!!! تا بحث کاهش قیمت پیش میاد چندین مقاله در زمینه نایودی و وخامت حال خودروسازها میدن بیرون؟!! خبرگزاریهای مختلف رو نگاه کنید متوجه میشید که چه خبر و چه پولی خرج کردن!!!
  • رضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    41 2
    پرشین خودروی عزیز شما میگید حفظ منافع ملی و(صنعت کشور) ببخشید ولی شما مگه از حال و روز صنعت خبری دارید که میخواید حمایتش کنید؟یا آیا با پولهایی که مردم با سختی بدست میارن مگه میشه صنعتا حفظ کرد؟؟؟ آیا باید تاوان ضعف مدیریتی ها و... را مردم پس بدن! چرا چون با پول مردم باید صنعتی که سالهاس با بی عدالتی مردم را مجبور به خرید ازشون میکنن حفظ بشه.؟؟ دفاع از حقوق مردم یعنی چی؟؟؟ یعنی اینی که شما میگید! رعایت حقوق مردم تنها کاهش قیمت نیست... پس حقوق مردم خودروی بی کیفیت و از رده خارج سال ها پیش با قیمت های نجومیه؟ مگه اینا همش نمیگفتن ما خود کفا شدیم... پس کو؟ فقط میخوان ضرراشون را از پول مردم بدست بیارن که تولید بره بالا که آیاااااااا مثلا سه یا چهار میلیون خودرو ارزون بشه. نه این منطقی نیست. </b>پرشین خودرو:</b>با دیدگاه شما مخاطب عزیز موافقیم، اما روش های دیگری هم برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم وجود دارد که در آینده با انتشار مطالب جدید به آن اشاره می کنیم.
  • احمد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    49 2
    از همین مقاله طرفدارانه حضرتعالی استفاده کنیم وقتی خودروسازان بزرگ دچار مشکل شدند جهت تامین نقدینگی یکی بخر دو تا ببر را در دستور کار قرار دادن مصرف کننده را تشویق به خرید کردن بدون اینکه کل مشکلات را بدوش مصرف کننده بندازن چون اونجا انحصار وجود نداره ولی اینجا دقیقا برعکس پول دوتا رو بده یکی بخر را در دستور کار قرار دادن کل مشکلات تحریم سوء مدیریت سرمایه گذاری در سایر بازارها و ... به مشتری تحمیل کردن حتی بندگان خدایی که یکسال پیش پولشان را به چرخه تولید خودرو سازها دادن را از دم تیغ گذراندن نه اخلاق را رعایت می کنند نه قانون و نه هیچ چیزی اونم از کیفیت تولید ارابه های مرگشون ما دیگه نمی خریم تا انحصار زورگویی و غش در معامله از بین بره همین و بس مردم هم حق شون می خوان
  • سامان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    1 0
    به نظر من هم وظیفه شورای رقابت تحمیل قیمت نیست و اینکه فعلا درراین بحث وارد شده بازی و سرگرمی برای بازار شب عید است و نوعی جنگ روانی با دلالهای خودرو است .وظیفه شورای رقابت ایجاد محیط رقابتی در تولید است که با حذف انحصار عملی می شود .شورای رقابت فعلا بازیچه دولت در بحث کنترل قیمت شب عید است و مسلما بعد از عید هم رآی به نفع خودرو ساز ها می دهد اما بالاخره این وسط از حق واقعی مردم چه کسی باید دفاع کند .همین جا از شورای رقابت می خواهم تعرفه گمرکی را در خواست حذف بدهد و به وظیفه قانونی خود در حذف انحصار و ایجاد محیط رقابتی عمل کند .بعد مردم انتخاب خواهند کرد که تندر 90 را 36 میلیون بخرند یا تویوتا یاریس را 40 میلیون .
  • عليرضا ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    2 0
    باباكدوم حفظ منافع ملي اگه اين ملتن كه ميگن اين حمايت ازخودروسازهاخيانت به مال وجان ملته ديكه شما هي ازحفظ منافع ملت توسط خودروسازان ن دم نزن نزن
  • جمشید ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    2 0
    تولید ملی اسمش چیه؟ ملی اینها مونتاژکارند. قطعه ساز هم 70 تا 90 درصد کار رو تو چین و غیره انجام می دن به اسم ایرانی تحویل کارخانه می دن بعد می گن دنبال منافع ملی هستن همینها (قطعه ساز و خودرو ساز)ارز رو خارج کردن این بلا رو سر نقدینگی ارزی چند ساله آوردن مگه برای تیانا ، کیزاشی و ... ارز خارج نکردند
  • ایرانی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    6 0
    وقتی کامنت خوانندگان رو مرور کنیم به فهم و شعور بالای مردم پی میبریم. خودروسازان واقعا باید شرم کنن که با همچین مردمی دارند اینگونه برخورد میکنند و آنها را نادیده میگیرند.
  • رضوان ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    3 0
    به این آقایان بگویید تا زمانیکه قیمت خودرو پایین نیاد و تا زمانیکه مشتری هایی که خودرو ثبت نام کرده اند نیایند اینجا و امثالهم بنویسند از تحویل و قیمت تحویلی خودروشان راضی بوده اند خودرو نمیخریم
  • 8سیلندر ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    5 0
    مطمئن باشید با نخریدن خودرو این خودروسازان باز هم بیشتر ضرر میکنن !!! رانت اونها قوی است و ممکن است رسانه ها و مطبوعات هم کم کم دهنشون بسته بشه! پول مردم که مفت بدست نیومده زحمت کشیدن!
  • حسن ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    4 0
    وقتی به پدرم گفتم ما به تفاوت خودروت 19 میلیون شده کم مونده بود قلبش وایسته. از عید غدیر تو آبان ماه پول خوابوندم به امید تندر نمی گم 21 میلیونی اما انصافه 35 میلیون!! واسه اونی که با من ثبت نام کرده و تحویلش تو بهمن بوده 21 حساب کردن اونوقت واسه من که تحویل اسفندم 35 آخه چکار کنم. حتی دیگه سمند SE رو هم به زور نمی تونم بخرم. چون باید از بین ماشین هایی که ارائه می دن انتخاب کنم.
  • مجید ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    4 0
    بعد از خرید سایتهای عصرایران خبرانلاین عصر خودرو حالا پرشین خودرو رو هم خریدند ای خدا من که به جز تو کسیو ندارم
  • مجید ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۵
    6 0
    حقوق ما رو هم مثل خودروها 120 تا 150 درصدافزایش بدید ما با قیمتها مشکلی نداریم و تاوان صنعت رو هم میدیم
  • nima ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    11 0
    تعرفه خودرو باید 0 بشود اگر می خواهیم پیشرفتی حاصی گردد سپس با استفاده از خدمات پس از فروش مناسب مردم به سمت خودروهای داخل بیایند مثل کشور کره والسلام
  • جانباز 40% ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    14 0
    من ابان ماه ال نو د پیش فروش کردم با موعد تحویل اسفند ماه و 70درصد مبلغ رو واریز کردم و حالا دعوتنامه بدستم رسیده که باید 20میلیون واریز کنم در حالی که کسایی هم که همون ابان ماه مثل ما خریدن تحویل بهمن ماه . 7 تومن واریز کردن . این شد عدالت . مگه تخم مرغ شانسیه که اینا بدن اونا ندن . حالا منه بیچاره که حتی پول پیش پرداختو با وام ومکافات درست کردم شب عیدی چیکار کنم برم دزدی! از کجای این خودرو سازها باید دفاع کرد از طرحهای فراخوانشون یا از طرحهای شب عیدی پاتک زدنشون! اون کسی که خودشو ریس سازمان حمایت از ضرر کننده میدونه مصوبه ای که به خودرو سازها میده که قبل از 1 اسفند شامل افزایش خودرو نمیشه ایا نمیدونه که کسایی هم اسفند یا فروردین خوددرو تحویل میگیرن ! بنازم این مدیریتو .
  • علي ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    14 0
    با ارز ادب و احترام !!! ولي فكر كنم نگارنده هم مث سازمان حمايتي ها و خيلياي ديگه پول خوبي گرفته تا...........................
  • همدرد جانباز 40 % ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    8 0
    جانباز عزیز با این تصمیمات مسئولین من که در حال شهادتم . مشکل منم مثل شماست با موعد تحویل فروردین 92 ، موندم چیکار کنم . پول رو که ندارم واریز کنم ، انصرافم که بدیم چیزی دستمون رو نمی گیره ، من که با هزار امید می خواستم مثلا خودرو با کیفیت سوار شم با پول انصراف می تونم یه پراید بگیرم ، خودرو سازم که قربونشون برم همه جوره مردن !!! شب عیدی و یه ماه زودتر دعوتنامه دادن با موعد پرداخت 30 اسفند ، گازنبری عمل کردن، قیچیمون کردن و تو محاصره ایم ....نمی دونم والله چیکار کنیم ، فکر کنم قراردادمون رو یه طرفه فسخ کنن ، دستمون به هیج جا بند نیست . البته امیدمون بخداست بالاخره فرجی میشه عزیز ...
  • بازنده ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    11 0
    این اقاهم ........... خبرازدل ما نداره روزیکه ماثبت نام کردیم واسه پرایدباهفده ملیون میشد405بخریم نداشتیم حالاشمااقای طرفدار خودروسازبفرماییدماچه گناهی کرده ایم هیچکی جوابگوی مانیست که واقعابه ماظلم مضاعف شده موندم که چکنم
  • هادی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    15 0
    سلام با بدبختی آبانماه یک ال90ثبت نام کردم موعد تحویل اسفند .حال دعوت نامه اومده می گویند 19میلیون باید بپردازی. چرا کسی به فکر خریداران نیست. مگر ما قبلا70درصد قیمت خودرو را نپرداختیم .این سازمان مصرف همیشه به فکر تولید کننده است. من کارمند ازکجا 19میلیون بیارم. من درزمان ثبت نام میتوانستم ال90 صفر را 21میلیون بخرم . من به ایران خودرو اعتمادکردم . حساب شده گام بردارید ، اینه شعار خودروسازان
  • ناشناس ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    16 0
    مردونه چند عدد حواله با قیمت قدیم گرفتید تا این متن رو چاپ کنید؟؟؟؟ این متن حمایت از صنعت و منافع ملی هست؟ منافع ملی چند نفر ؟ 70 میلیون نفر یا چند صد هزار نفر؟ منافع ملی کدومشون به دیگری میچربه؟؟ دستتون درد نکنه دیگه به سایتتون سر نمیزنم قولللل میدم مطمئن باشید
  • ایرانی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    10 0
    انقدر منافع ملی منافع ملی نکنید.منافعی که توش ضرر مردم باشه دو زار هم نمی ارزه.در خودوسازی رو گل بگیرن و تو کارای دیگه تلاش کنن سودش ده برابر هست.الان اگر به جای این کارخونه های خودروسازی پالایشگاه و پتورشیمی هامونو چند برابر کرده بودیم الان حتی کارگری که در خودرو سازی با پول بخور و نمیر زندگی میکنه وضعش بهتر بود و هم ارزبری برای مملکت داشت نه ..سازی ها که فقط مردم ایران مجبورن ازش خرید کنن و هیچ ارزبری نداره و فقط به جاش تلفات داره. من شرط میبندم اگر به جای خودرو سازی پتروشیمی بیشتری داشتیم الان تاکسی هامون بنز بود و هر ایرانی حداقل یک ماشین ایمن و کم آلاینده داشت.
  • ... ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۶
    16 0
    قیمت خرید خودروی ایرانیا سه برابر قیمت جهانی و حساب شده با دلار و یورو. قیمت بنزین هم به قیمت جهانی(با نفت خودمون) و به دلار و یورو. قیمت پسته بالاتر قیمت جهانی و به دلار و یورو و ... ولی درآمد ها به ریال و یک دهم کشور آمریکا. یعنی تنها چیزی که تو ایران با دلار بهمون حساب نمیکنن همین درآمد های ماست.
  • علی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    0 0
    لطف کنید آمار صادرات چهار خودروساز برتر ایران را کشف!! و سپس منتشر کنید. باتشکر