کد خبر 100072
۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
هیوندای روزگار مردم بندر اولسان را سیاه کرد

پرشین خودرو: در حالی که بندر اولسان کره جنوبی در سال ۲۰۰۷ و در زمان اوج شکوفایی شرکت هیوندای ثروتمندترین شهر کره جنوبی محسوب می‌شد در حال حاضر هزاران نفر شغل خود را در این شهر از دست داده و نرخ خودکشی به حدود ۳ برابر رسیده است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، لی دونگ‌هی ۵ سال پیش و برای اشتغال در شرکت صنایع سنگین هیوندای به بندر اولسان نقل مکان کرد. در آن زمان واحدهای کشتی‌سازی هیوندای همه جای شهر به چشم می‌خوردند و کارگران شبانه روز کار می‌کردند و حقوق آنها ۳ برابر متوسط حقوق رایج در کره بود.

اما در حال حاضر لی ۵۲ ساله پس از اخراج در ماه ژانویه، بیکار شده است و آمارها نشان می‌دهد کاهش سفارش ساخت کشتی به هیوندای باعث شده است که این شرکت ۲۷ هزار کارگر و پیمانکار زیرمجموعه خود را اخراج کند.

در حال حاضر همسر لی یک شغل با درآمد پایین در یکی از شرکت‌های تأمین قطعه هیوندای یافته است و دختر آنها که به امید اشتغال در صنایع سنگین هیوندای به یکی از دانشگاه‌های زیرمجموعه این شرکت رفته بود، هم اکنون در جای دیگری به دنبال کار می‌گردد.

سرنوشت خانواده لی نشان دهنده افت اوضاع زندگی در اولسان است. از جمله مهمترین دلایل این مسئله افزایش هزینه نیروی کار و وابستگی بیش از حد بندر اولسان به هیوندای بود.

نسل کارگرانی شبیه لی که برای شرکت‌های بزرگی مانند هیوندای کار کردند باعث شد تا کره جنوبی بتواند از خاکستر جنگ در دهه ۵۰ برخواسته و به یک کشور صنعتی تبدیل شود. اولسان حتی توانست در سال ۲۰۰۷ به ثروتمندترین شهر کره جنوبی تبدیل شد.

شرکت‌هایی نظیر هیوندای در کره تحت مالکیت خانواده‌های ثروتمند هستند و با توجه از خود راضی شدن و کاهش ریسک‌پذیری این خانواده‌ها شرکت‌های زیرمجموعه آنها رقابت‌پذیری خود در بازار خارج را از دست داده‌اند.

با توجه به اینکه اقتصاد کره جنوبی صادرات محور است، به شدت نسبت به شوک‌های خارجی و افزایش سیاست‌های حمایت‌گرایی از سوی شرکای تجاری خود آسیب‌پذیر است.

لی می‌گوید: هیوندای برای من همه چیز بود و در حال حاضر احساس ناامیدی می‌کنم. با توجه به اینکه قشر جوان در بندر اولسان هم‌اکنون برای یافتن شغل به شهرهای دیگر مهاجرت می‌کنند، دفتر آمار کره نشان می‌دهد، متوسط سن مردم این شهر به شدت رو به افزایش است.

به طور کلی جمعیت بندر اولسان از سال ۱۹۷۰ به بعد و تا سال ۲۰۱۶ همواره رو به افزایش بود و با حدود ۴ برابر نسبت به دهه ۷۰ به ۱.۱ میلیون نفر رسید، اما برای نخستین بار و علیرغم آنکه نرخ رشد جمعیت کره مثبت بود، اما جمعیت بندر اولسان در سال ۲۰۱۶ روندی کاهشی را در پیش گرفت.

برخی کارشناسان هشدار داده‌اند بندر اولسان احتمالاً به سرنوشت شهرهای صنعتی آمریکا در سال ۱۹۸۰ که شاهد افت شدید فعالیت‌های صنعتی بودند دچار خواهد شد.

موو جونگ رین استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل در دانشگاه سئول گفت: شرایط در اینجا بدتر خواهد بود، چرا که کل شهر وابسته به هیوندای و شرکت‌های زیرمجموعه آن است و هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد.

شرکت هیوندای کره جنوبی در سال ۱۹۶۷ توسط سرمایه‌دار افسانه‌ای کره‌ای به نام «چونگ جوو یونگ» در بندر اولسان تأسیس شد و ۶ سال بعد نیز شرکت صنایع سنگین هیوندای آغاز به کار کرد و یک روستای کوچک ماهی‌گیری که مشهور به شکار نهنگ توسط مردم آن بود را به یک شهر بزرگ زیر نظر هیوندای تبدیل کرد.

برای سال‌های سال کسانی که در کره به دنبال شغل می‌گشتند، به اولسان می‌آمدند و در کنار اشتغال به شغلی با درآمد بالا از خانه‌های سازمانی و مزایای همکاری با هیوندای بهره می‌بردند.

همین حالا هم حضور هیوندای در شهر بسیار واضح است. کارگرانی که لباس فرم خاکستری هیوندای به تن دارند و با ماشین‌های هیوندای تردد می‌کنند و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیوندای خرید می‌کنند، در خانه‌های سازمانی هیوندای زندگی می‌کنند و به بیمارستان‌های هیوندای نیز برای درمان مراجعه می‌کنند. فرزندان آنها نیز در مدارس و دانشگاه‌های هیوندای تحصیل می‌کنند.

در سایه افت اوضاع اقتصادی هیوندای، این شرکت اقدام به فروش اموال خود کرده و یک خوابگاه بزرگ کارکنان خود را به فروش رسانده است. این شرکت همچنین یک مجموعه بزرگ خارجی خود را که در آن از خانواده و میهمانان خارجی خود میزبانی می‌کرده است، را فروخته است.

سخنگوی هیوندای می‌گوید شرکت صنایع سنگین هیوندای تمام تلاش خود را می‌کند تا اوضاع شرکت را به حالت عادی بازگرداند.

 

هیوندای

 


بنا به اعلام مرکز آمار کره نرخ خودکشی افراد بین ۲۵ تا ۲۹ سال در بندر اولسان به بالاترین میزان در کره رسیده است.

بنا به اعلام بیمارستان دانشگاه اولسان که زیر نظر شرکت صنایع سنگین هیوندای اداره می‌شود، در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۸۲ مورد اقدام به خودکشی در این شهر به ثبت رسیده است و این در حالی است که در طول کل سال گذشته تنها ۱۵۰ مورد خودکشی در این شهر به ثبت رسیده بود.

پلیس به رانندگان تاکسی اعلام کرده است که مسافران خود را روی پل تازه تأسیس اولسان پیاده نکنند، چرا که تنها در ماه گذشته ۳ نفر از روی این پل خودکشی کرده‌اند.

بنا به گفته پارک سانگ هو یکی از مقامات مرکز پیشگیری از خودکشی اولسان تا پیش از این مردم اولسان فکر می‌کردند، اگر آنها سخت کار کنند آینده بهتری خواهند داشت و اگر فرزندان آنها خوب تحصیل کنند، آنها نیز آینده خوبی را تجربه خواهند کرد.

وی می‌گوید: روبرو شدن با شرایطی کاملاً متفاوت از آنچه مردم فکر می‌کردند باعث شده است که بسیاری از آنها از شرایط ناامید شده و برخی از آنها تصمیمات خطرناکی بگیرند.

اوضاع نابسامان شرکت صنایع سنگین هیوندای و اخراج ده‌ها هزار کارگر آن باعث شده است که کارمندان شرکت خودروسازی هیوندای هم دچار ترس شوند چرا که در حالیکه خودروسازی هیوندای ۸۰ درصد خودروهای خود را در داخل کره تولید می‌کرد، هم‌اکنون این نرخ به تنها ۳۷ درصد کاهش یافته و هیوندای فعالیت‌های خود را به خارج از کره منتقل کرده است.

مدیران هیوندای می‌گویند این اقدام لازم است، چرا که هزینه نیروی کار در کره بالاست و اتحادیه‌های کارگری نیز بسیار قدرتمند هستند اما کارگران بر این باورند که مشکل اصلی هیوندای در سیاست‌های اشتباه خود این شرکت است، چرا که این شرکت نتوانست شکوفایی بازار خودروهای شاسی بلند در آمریکا را پیش‌بینی کرده و حتی در زمینه تولید خودروهای الکتریکی نیز جا مانده است.

شرکت هیوندای اعلام کرده است که طی ۵ سال آینده ۴۵ هزار کارگر را برای اشتغال در صنایع رباتیک و هوش مصنوعی استخدام خواهد کرد، اما برخی کارشناسان می‌گویند وابستگی شدید کره جنوبی به خانواده‌های ثروتمند نظیر خانواده‌ای که هیوندای را تحت مالکیت دارد رشد اقتصادی این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

در سال ۲۰۱۷، ۱۰ گروه بزرگ تجاری متعلق به خانواده‌های ثروتمند ۶۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کره جنوبی را به خود اختصاص دادند.

لی دونگ هوول مدیرعامل بانک دولتی توسعه کره می‌گوید: خانواده‌های ثروتمند صاحب شرکت‌های کره‌ای از خود راضی شده‌اند.

وی می‌گوید: به دلیل وجود موقعیت تقریباً انحصاری آنها در کره جنوبی، شرکت‌های بزرگ علاقه‌ای به ریسک ندارند و نوآوری در آنها کاهش یافته است.

کد خبر 100072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha