وابستگی اقتصاد شرق آسیا به آمریکا، مانع همکاری مشترک در صنعت خودرو

پرشین خودرو: یکی از راه های مقابله با تحریم های گاه و بیگاه غرب و آمریکا علیه ایران، توسعه فعالیت های تجاری با کشورهای غیر اروپایی و غیر وابسته است. برخی بر این عقیده هستند که آسیا و به طور خاص برخی از کشورهای جنوب شرق این قاره که در این سال ها پیشرفت های خوبی در زمینه صنعت قطعه و خودرو داشته اند، می توانند بهترین انتخاب برای صنعت خودروی ایران در ادامه راه خود باشد.

سعید مدنی مشاور عالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با تایید امکان توسعه فعالیت های تجاری برای ساخت خودرو با کشورهای دیگر گفت: ابتدا باید کشوری که مورد نظر هست را بررسی کنیم تا میزان وابستگی ایشان به کشورهایی مانند آمریکا و برندهای اروپایی مشخص شود.

وی ادامه داد: کشورهای شرق آسیا به بازارهای آمریکا وابستگی شدیدی دارند حتی ویتنام که سال ها با ایالات متحده آمریکا در جنگ بوده است نیز متاثر از بازار آمریکا بوده و سرمایه گذاری این کشور در ویتنام بسیار افزایش یافته است. این یعنی ما حتی نمی توانیم با دشمنان سال های گذشته آمریکا نیز وارد مذاکره برای همکاری تجاری شویم زیرا وابسته هستند.

مشاور عالی مدیرعامل سایپا، وابستگی تکنولوژی کشورهایی همانند تایلند، ویتنام، هند به ژاپن و کره را یکی دیگر از موانع توسعه فعالیت های خودرویی با ایشان دانست و افزود: در تایلند 3 میلیون خودرو تولید می شود که بیش از نیمی از این تیراژ صادراتی است و متعلق به برندهایی مانند تویوتای ژاپن است بنابراین این کشور و صنعت خودروی آن وابستگی عمیقی به ژاپنی ها دارند و تحریم ها اجازه همکاری تویوتا در تایلند را نیز به ما نمی دهد.

 

 


چین می تواند یک استثنا برای همکاری باشد


مهندس مدنی صنعت خودرو چین را یک مورد مجزا از سایر کشورهای شرق آسیا دانست و افزود: چینی ها تبدیل به یک قدرت جهانی در اقتصاد شده اند و به همین دلیل زیر بار تحریم های خارجی نمی روند و حتی بارها وارد چالش های اقتصادی با کشورهای غربی از جمله آمریکا شده اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته برای همکاری با چینی ها نیز باید با احتیاط وارد شویم زیرا بخشی از اقتصاد این کشور نیز کمی وابستگی و تاثیر پذیری از آمریکا را در خود حس می کند و شاید در یک زمان که ما پیش بینی نکرده ایم، ایشان نیز دست ما را در پوست گردو قرار دهند.

کد خبر 101100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha